
Joerg Becker
Jeg kaller det vanligvis over-problematisert.
Omkobling av dynamoene til PSR og videre skulle gå helt uten problemer.
Å flette feil til hverandre blir vanligvis feil.
Konsentrer deg først på en ting, glem alt annet.
Når du frakobler den der røde 10 mm² kabelen,
som går fra dynamo B+ til starteren oppe på B+,
da burde den fortsatt være koblet til starteren.
Du forandrer altså ikke noe med denne kretsen.
Når det nå fantes flere enn bare 1 ringsko på dynamo B+
da må du koble disse sammen igjen når du har fjernet dem fra B+.
Vanligvis er det nok når disse kobles sammen vha. en skrue.
Isoler disse (krympeslange) og så skal denne strengen bindes bort og fast
slik at den ikke slenger mot gods.
Gjør du det så da er ingenting forandret,
unntatt at bare dynamoen ikke leverer til starteren og så til batteriene.
Nå kobles B+ fra dynamoen til "Alt" på PSR (Alt1 eller Alt2, spiller ingen rolle).
("Feed" må også tilkobles, nå eller senere for at PSR starter funksjonene, men det er ikke viktig for problemet her)
PSR har en sikkerhetskobling som tvinger dynamoen å være tilkoblet sin startbatteri.
Det gjelder sålenge vedkommende dynamoen ikke går løpsk, og blir ekskludert i så fall.
Denne sikkerheten gjør at dynamoen er tilkoblet sin startbatteri uansett,
dvs. til og med også når PSR ville ble slått ut komplett.
Dette igjen betyr at vedkommende startbatteriet må få spenning fra dynamoen når den starter.
Og siden koblingene ikke ble forandret må også alarmsystemene virke som før.
Når du nå omsider ser at dette ikke funker regner jeg med at det finnes noe annet
som forhindrer at ladespenningen går tilbake fra batteri og mot starteren,
som så forhindrer at den opprinnelige koblingen ser økende spenning.
Alarm og andre problemer må så følge.
Forutsatt at PSR er ok finnes det ingen annen mulighet enn at
det enten sitter en skillediode (enveisventil)
eller et VSR, eller IF relé, eller t.o.m. en bryter/hovedrelé som ble glemt,
...eller at vedkommende dynamoen ikke arbeider.
Om koblingen stemmer finner du ut ved å måle spenningen på PSR, uten at motoren går.
Når alt er koblet som det skal være må du kunne måle batterispenning av vedkommende startbatteriet på "Alt".
Er du usikker om det er riktig batteri som du måler kan du bare frakoble andre startbatteriet.
Så ser du det med en gang.
Har du korrekt batterispenning der kan du sjekke dynamoen.
-----------------
Konsentrer deg først på det, da mener jeg burde du kunne lokalisere feilen.
Andre ting, som oksidasjon av stikk og andre feil, har ikke noe å gjøre med det du leter etter.
Lykke til!
Jørg
NB: Redigert her.
har du dynamoer med sensekontakt "S"
da må denne kobles til sin egen dynamo eller sin "Sense" på PSR.