
Joerg Becker
Vanligvis taler det ingenting imot å bruke BB-ladere for å lade fra startbatteriet på en motor til f.eks. forbruksbank som er tilkoblet andre motoren.
Er bare spørs om det er nyttig, fordi noen ganger begrenser det for mye.
Når det begrenser unødvendig for for mye kan man også bruke relébaserte fordelinger, eller passive fordelere (MosFet, skilledioder) til krysskobling.
Dynamoer oppfører seg heller ikke (nødvendigvis) annerledes pga. det.
Ved direkte parallellkobling av dynamoer derimot kan det hende at en dynamo bremser/slår ut den andre straks spenningene øker, det fordi dynamoene ser så rett på spenningene den andre produserer. I noen tilfelle fantes det problemer at dynamoer kunne svinge mot hverandre, men dette hovedsakelig med ekstern regulering samtidig det var nervøse/følsomme regulatorer det dreide seg om.
Unntak, altså, som blitt enda sjeldnere idag.
Ang ladestrøm (Ampere) er det noe annet.
Her må du se om batteriet tåler det laderne / dynamoene leverer.
For blybatterier (åpne/lukkete bly-syre, Gel, AGM, rørceller mv.) gjelder det særlig når batteriene er utladet en del. Dvs. vanligvis når den brukes syklisk som forbruksbatterier. Her kan plater / isolatorer / ledere osv få termiske problemer sålenge det går mye ladestrøm. Batterier som står antisyklisk (som f.eks. startbatterier som brukes bar for start eller godt dimensjonerte trusterbatterier mv.) er normalt ikke berørt av det.
Lithium mv.:
Pga. oppbygging (fysisk/elektronisk/BMS med begrensninger) og / eller kjemien må nesten alle Drop-Inn batterier lades strømbegrenset.
Noen kan nok lades med 3-sifrete Ampere, ganske mange som har 80 til 150A BMS lades med +/- 80A, og noen andre t.o.m. helt ned til f.eks. godt under 60A.
Husk altså gjerne (som vanlig):
Det er -bare- databladet til dine batterier som bestemmer dette.
Så bare les.
Jørg