NicoleCarls1 Startet 11.Juli.2017 Del på Facebook Startet 11.Juli.2017 Hei! Har nylig kommet fra Portugal til Stavanger i vår beneteau oceanis som har et standard beneteau "seil oppsett" eller hva det kalles. Vi har elvstrøm genoa (veldig stor) og elvstrøm batten storseil med to reefs. Har funnet ut at denne løsningen ikke er veldig behagelig når vinden er over 20 knots fordi genoaen er for stor, og det er ikke mulig å "furle" den inn, ettersom at det endrer formen betraktelig på genoen. Vi ønsker derfor å montere et ekstra mindre forseil som kan brukes i sterkere vind (staysail). Båten allerede har en ekstra tilkobling på dekk for dette, men er usikre på hvordan man skal koble den til masten og om ekstra rigging vil være nødvendig? Har noen hatt noen erfaringer med dette eller vet hvordan gjennomføringen er på en beneteau? Beklager for de dårlige oversettelsene fra engelsk, er fortsatt ganske fersk og uerfaren så vet ikke helt hva de riktige uttrykkene er på norsk. Setter kjempe stor pris på innspill:) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 11.Juli.2017 Del på Facebook Svart 11.Juli.2017 Har du reveskum i genoaen din? Når jeg bestilt ny bestilte jeg den med reveskum. Selvfølgelig ikke noe racingseil, men virker OK. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 11.Juli.2017 Del på Facebook Svart 11.Juli.2017 ...ta en prat med en seilmaker om genoaen, om den kan sys om for å stå bedre delvis innrullet. Det er jo mye av vitsen med et rulleforseil. Et indre forstag med separat (mindre) forseil er jo et hard-vindsoppsett. Da har du kroker på det indre seilet ( ikke rulle) så det er enkelt å ta det indre forstaget vekk. Det står jo i veien når du slår om du bruker genoaen. Jeg seiler i oslofjorden og Skagerak, og klarer meg med rullegenoa ( som står bra innrullet). Bor du på vestlandet og skal til Shetland stadig vekk er nok indre forstag et bra oppsett. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 11.Juli.2017 Del på Facebook Svart 11.Juli.2017 Har av og til ønsket meg et indre forstag med en kryssfokk på rull, men det går jo greit også uten. Til bruk i kystnære strøk der en ikke kan ligge på samme hals noen døgn i strekk ville jeg styrt unna. At innrullet genoa ikke er like velformet som hele genoaen er et kjent fenomen, men det betyr da ikke at en ikke kan seile med den? Kan se at det blir problematisk om man ønsker å seile raskt på skarp kryss i mye vind, men det er en kombinasjon jeg ikke ser noen gode grunner til å drive med i tide og utide. Ville tatt opp rigging av forstag med Benetau, problemstillingen er ikke unik, og de burde ha greie svar på hva som må til. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 12.Juli.2017 Del på Facebook Svart 12.Juli.2017 Vi her en oceanis 343 som jeg vurderer et nytt forseil på. Lurer på å gå litt ned i størrelse fra 140% genoaen vi har i dag. Men har ikke fått snakket med noen seilmaker enda... Enig i at standard seilet står dårlig når det er innrullet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.