Jump to content

Pris for strøm i havner

GeirT

Recommended Posts

For et par år siden vedtok eier av hjemmehavna at den enkelte båtplassen skal betale kw/t basert på måleravlesning.

Kw/t pris viste seg å bli hele Kr. 2.20 ! Før det, var strøm inkludert i den årlige leien som var kr 1600.

Jeg kom forleden over en artikkel hos Norsk Bobil og Caravan Club.

Der hevdes det at NVE har tatt til orde for endringer i pris og betalingsform. Dette grunnet faren for utøvelse av monopolmakt som finnes når plassleier også leverer strøm.

Der anbefaler NVE at strømen bakes inn i plass leien.

Jeg tok kontakt med NVE og peker på at dette også er tilfelle ved mange småbåthavner.

De svarer at foreløpig har de ikke hatt tilfeller rettet mot utleiere av småbåthavner, men at de mest sannsynlig da vil be utleier bake strømpris inn i plassleien.

Dvs at målere og kw/t beregning bortfaller til fordel for fastpris inkludert i leien. Det er også viktig at utleier ikke har anledning till overprising som følge av monopolsituasjonen.

Hvordan er situasjonen i andre havner?  Har det vært dissens om prisene?

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

30 minutes ago, Kallethekid said:

Synes ikke 2,20 kr/ kWh er veldig dyrt når du skal drifte/vedlikeholde et elektrisk anlegg i marint miljø.

Hele havna  nyter godt av el uttak og belysningen på bryggene. Kostnadene for anskaffelser og vedlikehold bør derfor deles på alle båtplassene.

Forbruket bør også fordeles på alle med en henstilling/forbud mot å bruke enheter som vedvarende trekker mye strøm.

Prisen på 2.20 er satt slik "for å begrense overforbruk."  Overpris fører til at folk tar seg til rette og gir blaffen i målerne...

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Når det gjelder prisen for å ligge i gjestehavner med landstrøm som vi i sommer har gjort i 6½ uker fra 22. mai med pris for srtøm på 40 - 60kr. pr. døgn, blir det litt av en kWh pris! Jeg tør ikke en gang å regne det ut. Vi har vel brukt drøyt 300kWh.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Når vi har betalt etter måler i Danmark, ligger døgnprisen for oss på drøye DKK 5. Og i Danmark er strømmen meget dyr. Og vi lager mat med 220 V. I Sverige betaler vi ca. SEK 1,80 pr. kWh (etter måler). Og der gir de heller ikke bort strømmen. I Son ligger prisen på NOK 2,50 pr. kWH (etter måler). Når man blir avkrevd rundt SEK 50 for en natt, er det nokså bra fortjeneste.

Det er naturlig å betale etter forbruk i fast havn, ellers vil jo mange ha på konstant varme, noe som er unødvendig.

Jeg gikk opp dette i vår havn da jeg var styreleder og forbruk varierte fra kr 50 til over kr 8000 PR år , så det er greit at forbruker betaler det en bruker. Vi har pris på ca 1,20 kr/kWh så vidt jeg husker.

I gjestehavner burde strøm vært inkludert, da det er begrenset med strømbruk PR båt i gjestehavn.

Det kreves strengt tatt konsesjon for å ta betalt pr kWh i Norge. Og utstyr benyttet til fiskale målinger skal kontrolleres av Justervesenet. 

Strømmålerne skal altså kalibreres og eventuelt justeres. Når det er sagt er det kun fastpris som i realiteten blir alternativet til betaling for bruk,

men rart NVE ikke har raslet mer med sablene.

Når det er snakk om en hjemmehavn så er kanskje ikke denne kommersiell på linje med en gjestehavn, og muligens regelverket hevder seg 

annerledes her, i.e. båtforening etc.

GeirT skrev for 2 timer siden:

Forbruket bør også fordeles på alle med en henstilling/forbud mot å bruke enheter som vedvarende trekker mye strøm.

Mulig jeg misforstår deg, men hvis de går for dette i min hjemmehavn kommer jeg til å protestere. Det er strøm i havnen. MEN, jeg har ikke behov for strøm i min båt. Dersom jeg skal være med å solidarisk subsidiere andres forbruk oppleves det som feil. Jeg kan få strøm, men da må det tegnes avtale med havn. Er en fastdel pr. år og det betales etter forbruk. Aner ikke hva pris pr kWh er. Ved tegning av avtale får jeg egen kontakt med strømmåler, kontakt kan låses med hengelås.

Belysningen og investeringen i strømstolper regner jeg med inngår i havneleie. Jeg regner dette som en del av infrastrukturen i havna, og det er det greit å betale for.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

• 3 år senere...

Prøver å sette nytt liv i denne diskusjonen. Strømpris i småbåthavn i Tromsø, i regi av Tromsø Havn er kommet til 2,69kr/kWt! 

Har de lov til å sette en så høy pris? Jeg har forståelse for at strøm i havn kan bli dyrere mtp infrastruktur, men det blir litt mye, når man kommer så langt som 3-4 ganger prisen man får hjemme.

Jeg får nesten lyst til å legge ut en kabel hjemfra til båten ;-)

Vi betaler 1 kr kw..

Har vært slik i mange år..

Jeg syns det er riktig med måler på hver båt...forbruket til de forskjellige er enormt...

Strøm er jo i utgangspunktet billig i Norge...

Men nå er det vel forskjell på båtforeninger, som drives av medlemmer, og private båthavner der en leier en plass..

Er det egentlig et regelverk som hindrer private til å ta betalt det markedet vil betale..? 

Jeg synes det er greit å betale for forbruk, så lenge det er et fornuftig opplegg rundt det og prisen ikke er alt for langt over markedspris.

Nå er det jo slik med strømmen at en stor del av kostnaden ligger i oppgraderinger og vedlikehold av forsyningslinjer og elektrisk anlegg.  Slik er det tidvis med hjemmestrømmen også, det hender at den variable prisen for nettleie overstiger prisen for selve energien.  Det gir noe mening at man betaler variabel pris for nettleie, da mye av oppgraderingene skyldes voksende forbruk. 

Automater for lading av elbil ble nevnt som analogi over - særlig for hurtigladere kan infrastrukturkostnaden være enorm sammenlignet med energikostnaden.

Slik er det også i havnene - i dag forventer den jevne båteier (og særlig gjester i en allminnelig gjestehavn) et godt elektrisk opplegg hvor man kan trekke et par kilowatt uten problemer, og hvor det kun er lokal sikring som ryker dersom man overskrider grensen.  Når antall båter også vokser, fordrer dette både oppgradering av linjenett inn til båthavna og oppgradering av distribusjonssystem, kabler og koblingsbokser på marinaanlegget.  Dersom man har liten båt og kun bruker strøm for batteriladning er man kanskje ikke interesse i å være med på å betale for et råflott oppgradert strømdistribueringssystem - dermed er det tildels rettferdig at disse kostnadene dekkes inn gjennom ekstra pris pr kilowatttime "forbrukt" energi.  Skjønt, det mest rettferdige hadde vel kanskje vært at man betaler én infrastrukturkostnad for ønsket/bestilt kapasitet (f.eks. sikringer på 2 kWh) og én pris for faktisk forbruk.

Det er imidlertid idiotisk dersom man har like gode muligheter for å varme båten med el eller dieselvarme, men velger dieselvarmeren fordi havna har skrudd opp kWh-prisen alt for mye.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

En typisk ordning for betaling pr kWh er at man betaler for et verdikort, hvor man så kan overføre penger til/fra strømmåler og verdikortet, og får penger refundert ved avreise og innlevering av verdikort.  Jeg aner ikke hva ordningen koster i "overhead", det er neppe gratis å sette opp disse betalingsløsningene, men det fungerer stort sett relativt godt.

Jeg har vært noe i Polen i sommer og i høst, stort sett har strømmen vært uten måler.  De stedene hvor det har vært forbruksmåling har det stort sett ikke fungert særlig bra.

Gjestehavna i Świnoujście (heretter "Swinemunde" - lettere for meg å stave og å uttale) har et slikt system, men mangler selve betalingsautomaten, og da er det ikke så mye verdi i det.  Man må komme til havnekontoret innenfor åpningstider (kommer man sent inn så får man ikke strøm).  Innenfor sesong kan det være lange køer utenfor havnekontoret (slik opplevde vi det i allefall i sommer).  Ved ankomst må man spesifisere hvor mye man skal dusje og hvor mye strøm man planlegger å bruke, slik at man kan få et kort med rett ladning.  Utenfor sesong er målepunktene på mange av bryggene tatt ut av drift, og vi måtte tilbake til havnekontoret igjen for å få havneverten til å låse opp og skru på sikringen på gamlesystemet, som er uten forbruksmåler (havneverten henvente seg forøvrig til meg på norsk).  Innafor sesong er det (for oss med stor båt) fristende å legge seg langt ute i havnebassenget, hvor de enda ikke har fått opp nye strømstolper ... så da måtte vi igjen trø tilbake til havnekontoret, stå i lang kø, prøve å forklare problemet, havnevertene hadde selvfølgelig ikke tid til å komme ut og hjelpe oss med en gang og glemte av det ... så da fikk vi ikke strøm.

En annen båthavn jeg var i hadde også slik kortsystem, men det var kun i bruk for de som hadde fast plass, gjester kunne betale en fast sum for "fri" bruk av strøm.  Det fungerte da slik at havneverten kom ut med kort og betalte for noen få kWh.  Når disse var brukt opp måtte man få tak i havneverten igjen slik at man kunne få flere kWh tilgjengelig.  Jeg var noe misfornøyd med denne ordningen, for å si det mildt ...

Jeg lot båten ligge igjen i Szczecin (jeg har endelig lært meg å skrive det på en annen måte enn "Stettin") og ønsket å ha strømmen tilkoblet mens jeg var borte.  Jeg var noe overrasket over hvordan ting fungerte der - jeg ble instruert i å selv måle strømforbruket, signere en kontrakt, og betale en ganske hinsides pris pr kWh.  Altså, de stolte på at jeg rapporterte inn strømforbruket riktig.  Sammenlignet med de øvrige ordningene fungerte det smertefritt, men det ble ikke billig.

Vi var også innom Kiel, eller rettere sagt Laboe ("Laboe Baltic Bay Hafen").  Jeg tror ikke vi betalte for strømforbruket der, men det var adgangskort med depositum - problemet var at havnekontoret bare var åpent til kl 17, så jeg fikk aldri tilbake depositumet.  I Skandinavia er jo dette som hovedregel ordnet vha automater (og av og til mobiltelefon-apps eller nettsider).

Andre gjestehavner (kan bare komme på Holmestrand og Moss for øyeblikket - og de har vel fastpris for strøm) forutsetter at man oppgir strømstolpe og betaler direkte på sentral automat, deretter blir strømuttaket "åpnet opp", ulempen med det er at det fort kan bli ekstra turer til en betalingsautomat som ligger langt unna.  Jeg antar at det snart kommer app'er eller nettsider slik at man kan betale direkte for mer strøm uten å forlate båten, det bør jo være en rimeligere løsning for marinaen samtidig som den gir mer fleksibilitet og mindre stress for kunden.

Jeg har forøvrig en følelse av at prisnivå i gjestehavner normalt ligger noe høyere enn dobbelt av markedspris for vanlig husholdningselektrisitet på de stedene hvor man betaler pr kWh.

SamH skrev for 3 timer siden:

Vi betaler 1.50 kw/h i vintersesong, inkludert i sommersesong. Unntak ved ekstreme spotpriser.
Jeg tror det ville vært en kilde til stor misnøye, om alle skulle betale det samme uansett forbruk. I så tilfelle tror jeg jeg ville insistert på å betale overforbruket mitt..

Ja betaler du etter formelen 1,5 kw/h så blir det jo bare billigere og billigere dess lenger du ligger ?

Der jeg har båten betaler jeg kr.2,- pr.kWh når båten står på land. Da har jeg låst uttak. Om sommeren betaler jeg ingenting, men da har jeg jo heller ikke noe særlig forbruk.

Der det blir kostbart for oss, er i gjestehavner. På vår vanlige rundt 50 døgns tur i Sverige kun i gjestehavner, blir det noen kroner med 30 til 60 kroner natten i tillegg til selve havneavgiften. Men det er nå greit å ha strøm til varmtvann og annet når vi ligger en del dager i hver havn.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

12 minutes ago, Ida Marie III said:

Men du referer vel til gjestehavner tobixen 

Ja, jo.

Med fast plass har jeg omtrent bare ett erfaringspunkt (forrige havn tilbydde ikke landstrøm), det er foreningshavn, det skal betales markedspris, men det var en årsmøtesak hvor det var forslag om å øke prisen for å dekke inn kostnader til vidreutvikling og vedlikehold av strømsystemet.  Nå er det innført noe system med betalingskort på enkelte av strømstolpene, de øvrige brukes det måler på.

Som båtgjest har jeg mange erfaringspunkter - og en god del av havnene (særlig i Danmark, hvor betaling for forbruk er veldig normalt) er jo havner med både faste plasser og gjesteplasser, og når det kommer til strømpris har jeg ikke et inntrykk av at gjester diskrimineres på noe vis i disse havnene.

4 minutes ago, Lars H. said:

Der det blir kostbart for oss, er i gjestehavner. På vår vanlige rundt 50 døgns tur i Sverige kun i gjestehavner, blir det noen kroner med 30 til 60 kroner natten i tillegg til selve havneavgiften. Men det er nå greit å ha strøm til varmtvann og annet når vi ligger en del dager i hver havn.

Det er surt når man bare trenger litt strøm.

Høy strømpris kan jo også oppfordre båtgjester til å lade batteriene med motordrift eller aggregat heller enn å koble til landstrømmen.  Det har jo hendt at jeg bare har trengt litt ladestrøm, funnet ut at jeg ikke gidder å betale 50 kroner for dét, og  så funnet ut neste dag at jeg har hatt behov for å svive i gang motoren for lading ... :/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...