Chiefengineer Svart 9.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2020 Det eneste fornuftige i egen hjemmehavn som aksepterer båter i størrelsen fra null til femti fot er å betale pr. forbruk kwh da forbruket kan variere enormt og fastpris kan bli en fristelse til å brenne av unødvendig strøm for enkelte. Men kwh prisen må jo ligge på et fornuftig nivå. Man betaler jo også en fast kontigent til driften av havna så det svært store overskuddet på strømmen ser jeg ingen grunn til. I gjestehavn sommerstid setter jeg pris på at strøm er inkludert i havneleia. Det er det minst pes med. Ingen ønsker å få strømmen kuttet midt på natta og det er også vanskelig å estimere hvor mange kwh man har tenkt å benytte / betale for i forkant. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 9.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2020 Jeg er vel ganske enig i forrige taler - man bør ha belastning pr forbruk for langtidsbrukere av havn, mens forbruksmåling på korttidsgjester ikke alltid forsvarer kostnaden og bryderiet. Faktisk kostnad på strøm varierer jo veldig, men innkjøpsprisen for en båthavn ligger vel stort sett under 1 krone pr kWh. En båteier som gjør alt han kan for å trekke strøm kan ta 16A fra et allminnelig moderne landstrømsstikk, spenningen skal vei i snitt være på 230V RMS, da blir det 88 kroner i energikostnad for båthavna dersom en båt ligger i 24 timer og drar så mye strøm som mulig. Normalen sommerstid er sikkert nærmere 12 kroner for ett døgn. Når gjestehavnsavgifta ligger på et par hundre kroner, tenker jeg at 12 kroner er såpass lite signifikant at det ikke er verd bryet å måle - men 88 kroner er derimot signifikant. Men spørsmålet her var vel forøvrig vel så mye hvor mye det skal betales pr kWh, og ikke bare om det skal betales pr kWh eller ikke. Er det rimelig å ha såpass stor avanse på strømsalg at investeringene i landstrømsanlegget er tilbakebetalt i løpet av noen få år? Er det lovlig? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Mouche Svart 9.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2020 Hvis hver enkelt båt kun skal betale for sitt faktiske forbruk i gjestehavner rundt omkring så vil vel det kreve en del både av utstyr og bemanning som igjen vel koster noen kroner å både etablere og drifte? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ida Marie III Svart 9.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2020 tobixen skrev 1 time siden: Men spørsmålet her var vel forøvrig vel så mye hvor mye det skal betales pr kWh, og ikke bare om det skal betales pr kWh eller ikke. Er det rimelig å ha såpass stor avanse på strømsalg at investeringene i landstrømsanlegget er tilbakebetalt i løpet av noen få år? Er det lovlig? Ja, vet ikke med sikkerhet...men vil tro at salg av strøm er en handelsvare på lik linje med mye annet, og kan selges for det markedet er villig til å betale... Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 9.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2020 Det var nevnt tidligere i tråden at det er strenge regler for måling og vidresalg av elektrisitet, jeg undres om det er noe hold i det eller ikke, og om det eventuelt er en "sovende" lov. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
SamH Svart 9.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2020 Sitat I «Lov om produksjon, omforming, overføring, omsetning, fordelig og bruk av energi m.m.» (Energiloven), er kravet om konsesjon klart beskrevet i §4-1. Konsesjonskravet er også omtalt i energilovforskriften § 4-2. NVE har så langt ikke tildelt omsetningskonsesjon til campingplasser fordi NVE mener slik konsesjon er unødvendig pga. omfanget av kraftleveranse og konkurranse mellom ulike campinglasser, og viser til unntaktsbestemmelsen i energilovforskriften § 4-2 bokstav d. NVEs praksis betyr at campingplasser kan selge strøm til sine kunder uten omsetningskonsesjon. NVE kan likevel anse det som nødvendig å tildele omsetningskonsesjon dersom vi ser at en campingplass utnytter sin monopolmakt som strømtilbyder til sine kunder Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 9.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2020 1 hour ago, Mouche said: Hvis hver enkelt båt kun skal betale for sitt faktiske forbruk i gjestehavner rundt omkring så vil vel det kreve en del både av utstyr og bemanning som igjen vel koster noen kroner å både etablere og drifte? ... og dette bakes igjen inn i kWh-prisen og gjør at den blir høy. Men hvor mye koster disse systemene egentlig? Et godt gjennomført system bør ikke kreve noe behov for ekstra bemanning, det bør bare virke. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 9.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2020 1 hour ago, Mouche said: Hvis hver enkelt båt kun skal betale for sitt faktiske forbruk i gjestehavner rundt omkring så vil vel det kreve en del både av utstyr og bemanning som igjen vel koster noen kroner å både etablere og drifte? En simplest mulig løsning vil være å ha noen billige serie målere installert, eller koblet til kontaktene, og be gjestehavnsbrukerene om å notere ned forbruk og betale en krone eller to per kWh. Det koster svært lite i gjennomføring. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Mouche Svart 9.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2020 tobixen skrev 32 minutter siden: Det koster svært lite i gjennomføring. Ikke vet jeg så kunne ha vært interessant å se ditt regnestykke for det hele. Hva koster det å innstallere et elektrisk anlegg for en gjestehavn i f.eks Arendal, Grimstad eller Lillesand, Hva koster det i tillegg til selve instalsjonen å drifte, vedlikeholde og avskrivninger osv Dette må da legges til prisen på hva havnen må betale per kWh, eksempelvis en krone og med et beregnet forbruk på en sesong på hva? Forslag 20-30.000 kWt. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Seilars Svart 9.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2020 Dersom de fleste leietakere av faste båtplasser forventer ett el. anlegg med lys og strømuttak på båtplassen sin, så synest jeg at mesteparten av vedlikehold og oppgraderinger bør belastes over havneleie. Forbruk må nødvendigvis dekke strømregning med alt av prisendringer og svinn, men selve vedlikeholdet av uttak og lys synest jeg bør legges som plassleie sammen med annet vedlikehold. Kostnad for drift av el anlegg bør belastes i prosent av leiepris slik at en stor båtplass betaler mer enn en liten. Det er jo slik det er for alt annet vedlikehold, så jeg ser ikke helt hvorfor noen skiller ut el. anlegget og prøver å ta inn igjen vedlikeholdskostnadene på dette fra dem som bruker mest strøm. Men jeg forstår godt at dem som ligger fast tilkoblet skal dekke strømregningen, enten via måler eller kjøp av oblat som gir rett til å ligge fast tilkoblet. Uansett så må inntektene til dem som driver havna være større enn utgiftene, og det gjerne med litt margin. Dermed vil uansett dem som bruker strøm over måler eller ved å betale for strøm oblat være en liten inntektskilde for ei havn. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 9.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2020 Jeg drev tidligere marina og det elektriske anlegget var dyrt å vedlikeholde. Ett aggressivt salt og fuktig miljø i kombinasjon med hard bruk (skjedde flere ganger at båter dro i stykker strømstolper da de glemt å koble fra landtrøm) gjorde at fakturaene fra elektrikene sjelden lå under 25000,- i året. Hvis jeg husker riktig regnet vi ca 1 krone per levert kWh i vedlikehold og en drøy krone i innkjøpspris for strøm og nettleien. Vår selvkost (uten investerings og administrationskostnader) var da ca 2,50/kWh som vi også fakturerte. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2020 (redigert) Kallethekid skrev for 12 timer siden: Vår selvkost (uten investerings og administrationskostnader) var da ca 2,50/kWh som vi også fakturerte. Og legger man til dette så vil vel den egentlige selvkost for havnen være hva, 3.50/4.00? Dyrt anlegg å både etablere og drifte i kombinasjon med lite uttak gir nødvendigvis en høy pris per kWt. Joda, fullstendig klar over at ladestasjoner for elbiler, hurtiglading, er noe annet enn strøm til båter, men i denne artikkelen fremkommer en del momenter som jeg mener er relevante som en forklaring på pris som man må ta for å forsvare investeringen og driftingen av strøm i båthavner: https://elbil.no/hvorfor-er-hurtiglading-sa-dyrt/ Redigert 10.Desember.2020 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hulda Svart 10.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2020 Kallethekid skrev for 12 timer siden: Hvis jeg husker riktig regnet vi ca 1 krone per levert kWh i vedlikehold og en drøy krone i innkjøpspris for strøm og nettleien. Vår selvkost (uten investerings og administrationskostnader) var da ca 2,50/kWh som vi også fakturerte. Det setter prisingen i perspektiv. Som også er argumentet til småbåthavnen i Son. Dog finner jeg prisingen i gjestehavner til 50- og 60 kroner døgnet som svært lukurativ butikk. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2020 Hulda skrev 23 minutter siden: Dog finner jeg prisingen i gjestehavner til 50- og 60 kroner døgnet som svært lukurativ butikk. Hvilke kostnader for tilbyder har du da tatt med i din vurdering av pris? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
tobixen Svart 10.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2020 13 hours ago, Mouche said: Ikke vet jeg så kunne ha vært interessant å se ditt regnestykke for det hele Jeg føler meg noe sitert ut av sammenheng, min "billigste mulige løsning" lemper det meste av administrativt arbeid på brukeren. En slik løsning er god nok i fastplassammenheng, da har man kontrollmuligheter og sanksjonsmuligheter. I gjestehavnssammenheng fordres det at man kan stole på brukeren, dette kan fungere fint i små dugnadsdrevne havner, men egner seg neppe for større kommersielle gjestehavner. Jeg er enig i at det hadde vært interessant å se regnestykket for hvor stor ekstrakostnaden er for et system med kontrollert strømmåling (hvor brukeren ikke får strøm uten å betale for forbruket) vs et like godt system uten strømmåling. For min "billigste mulige løsning" vil jeg anslå merkostnad på 1500 kroner pr målepunkt dersom måleutstyret rigges opp samtidig med at man bygger ut det elektriske anlegget (kostnad seriemålere ligger på fra 400 kroner og oppover, installasjon tar kanskje femten minutters arbeidstid). Løsningen er relativt robust, i en relativt beskyttet havn med relativt godt vær vil antageligvis løsningen fungere uten vedlikehold helt til strømstolpen fases ut, la oss anta fullstendig avskrivning over ti år. Hvis vi anslår at 10% merkostnad er en akseptabel pris for en "rettferdig" fordeling av strømkostnader og dersom vi anslår kroner 2.50 pr kWh (ref innlegg over) som en rettferdig kWh-pris (dette er altså en pris som regnes som akkurat passe til å dekke både selve strømmen og løpende infrastrukturkostnader i en typisk norsk havn), så forutsettes det et trekk på 6000 kWh over ti år på kontakten. Med antagelse av at en typisk gjestehavnsbåt i snitt trekker en halv kilowatt, trengs det dermed 6000/24*2=500 gjestedøgn pr målepunkt for at dette skal gå i balanse. Det tilsvarer i underkant av to måneders kontinuerlig belegg pr år. Med forutsetning at tallene over er korrekt, at dette virkelig er "billigst mulig løsning", samt at det antageligvis vil bli ytterligere merkostnader i en utsatt havn hvor salt og vann trenger seg inn i strømstolpene, så ser jeg det som relativt opplagt at strømmåling ikke gir særlig mening i gjestehavner hvor det fordres et bedre opplegg. Da kan strøm like gjerne være inkludert i prisen. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 10.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2020 1 hour ago, Hulda said: Det setter prisingen i perspektiv. Som også er argumentet til småbåthavnen i Son. Dog finner jeg prisingen i gjestehavner til 50- og 60 kroner døgnet som svært lukurativ butikk. Med utgangspunkt i 1 kr/kWh anslo jeg at kostnaden for en gjennomsnittsbåt ligger på 12 kroner pr døgn, mens en båt som bruker så mye som mulig vil koste ca 90 kroner pr døgn. Ganger vi med 2.5, så er ikke femtilappen i ekstrapris for strøm så ille. Jeg tenker en slik prispolitikk gir mening i en gjestehavn hvor man har færre strømkontakter enn gjesteplasser (havna sparer altså infrastrukturkostnader på at ikke alle gjestene trenger å koble seg til strømnettet), men ser at det slår urettferdig ut for en liten båt som bare trenger noen få timer med ladestrøm til en liten batterilader. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Roger jo Svart 10.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2020 I Hjemme havna er de gratis sommerstrøm kr 1,50 for vinter strøm i år. Nov. til1 april målere i stolpene. Merket det godt i i med båt ferie i Norge og 50/60 kr for strøm + havneavgift ( noen havner har med strøm) Båt ferie i Danmark koster meg i snitt 8 kr, dagen måler i stolpene og kort. Det er plass i alle nye morderne stoper enkelt å montere. ikke dyrt heller. Men er det mulig å ha manuell avlesning i gjestehavner? Forstår godt at det går mye strøm når enkelte trekker TO 16A kabler ombord og at havner vurderer å sette opp Døgnprisen på strøm. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
SamH Svart 10.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2020 tobixen skrev 52 minutter siden: gjennomsnittsbåt ligger på 12 kroner pr døgn, mens en båt som bruker så mye som mulig vil koste ca 90 kroner pr døgn. Gjennomsnittet mitt pr døgn forrige vinter fra 10/11-30-/3 var 25.6 kWh, da bor jeg i båten ca 50% og varmer også endel med diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 10.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2020 Virker som mange snakker forbi hverandre her... Gjestehavner og hjemmehavner nevnes om en annen...det er jo himla stor forskjell på strøm leie i en gjestehavn, kontra din egen hjemmehavn... Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 10.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2020 2 minutes ago, Roger jo said: Forstår godt at det går mye strøm når enkelte trekker TO 16A kabler ombord og at havner vurderer å sette opp Døgnprisen på strøm. Dersom man har en døgnpris på strøm og noen trekker to kabler ombord, så er det rimelig opplagt at de må betale dobbelt opp. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Mouche Svart 10.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2020 Roger jo skrev 2 minutter siden: Båt ferie i Danmark koster meg i snitt 8 kr, dagen måler i stolpene og kort. Mener å ha lest at Danmark i perioder har hatt europas høyeste strømpriser, over tre kroner per kwt? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ida Marie III Svart 10.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2020 Hulda skrev for 2 timer siden: Det setter prisingen i perspektiv. Som også er argumentet til småbåthavnen i Son. Dog finner jeg prisingen i gjestehavner til 50- og 60 kroner døgnet som svært lukurativ butikk. Tja, tror lett jeg skal kunne bruke det beløpet på 24 timer i en gjestehavn...en sur september helg... VVB, konstant oppvarming av båt, lading og for en del båter også koking/stekeovn....her har jeg gass... Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 10.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2020 Just now, Ida Marie III said: Gjestehavner og hjemmehavner nevnes om en annen...det er jo himla stor forskjell på strøm leie i en gjestehavn, kontra din egen hjemmehavn... Sommer og vinter er jo også to veldig forskjellige størrelser ... og ikke minst (en av mine "kjepphester" her på båtplassen), båt og båtliv er svært forskjellig fra person til person. En "båtplass" er jo også ofte et svært relativt fenomen, da mange båtplasser kun er beregnet for små båter. Forbruk pr døgn i gjestehavn ligger nok milesvis over forbruk pr døgn for en ubenyttet båt i hjemmehavn, særlig sommerstid - men totalforbruket for en båtplass som er belagt brorparten av tiden fra den ene skuldersesongen starter til den neste ender er kanskje allikevel langt høyere enn for en gjesteplass som er mye i bruk to måneder i året og lite i bruk resten av året? For båter med fast plass blir totalregningen såpass stor, potensialet for misbruk såpass stort, og den relative kostnaden med å ha systemer på plass såpass liten at det virker opplagt at det bør være et system på plass for måling av forbruk. En del havner som har installert systemer for automatisk måling og betaling for strøm bruker det både på gjester og fastboende, det er jo helt kurant. Kilowattprisen som ble oppgitt lengre opp på 2.5 kroner inkluderer alt av infrastrukturkostnader - men disse infrastrukturkostnadene er variable i forhold til antall strømpunkter installert og totalkapasitet - ikke variable i forhold til faktisk forbruk, det er noe man bør ha i hodet. Dersom det er lite forbruk av strøm i en havn med et topp moderne landstrømsanlegg kan pris pr kWh bli ganske mye høyere - og vice versa. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 10.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2020 8 minutes ago, Mouche said: Mener å ha lest at Danmark i perioder har hatt europas høyeste strømpriser, over tre kroner per kwt? Dersom man har et lavt, "gammeldags" strømforbruk ombord, samt solcellepaneler, ikke noe kjøleskap, etc så er det ikke noe problem å trekke noen titalls watt i snitt på en normal sommerdag ... mens andre trenger en kilowatt i snitt. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Ida Marie III Svart 10.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2020 tobixen skrev 1 minutt siden: Sommer og vinter er jo også to veldig forskjellige størrelser ... og ikke minst (en av mine "kjepphester" her på båtplassen), båt og båtliv er svært forskjellig fra person til person. En "båtplass" er jo også ofte et svært relativt fenomen, da mange båtplasser kun er beregnet for små båter. Tja, i en gjestehavn kan en sjelden velge vekk strøm om en ønsker, det er som oftest med i prisen for å gjøre det enklere for dem som driver havnen...at dette kan virke urettferdig i forhold til en som bare ønsker å lade litt batteri før sin videre reise kan jeg forstå...dette rammer vel først og fremst seilbåter, som ikke lader under fart når de seiler.. Motorbåter greier seg som regel greit et døgn eller to uten lading, etter som de kommer fulladet til havn.. I en privat hjemmehavn står vel de fleste fritt til å velge vekk strøm om de ønsker det... Mindre åpne båter har jo sjelden og aldri behov for landstrøm Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.