Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

2 minutes ago, Ida Marie III said:

Tja, i en gjestehavn kan en sjelden velge vekk strøm om en ønsker, det er som oftest med i prisen for å gjøre det enklere for dem som driver havnen...

I denne tråden har vi vel etablert at det er tre forskjellige gjestehavnsregimer, betaling pr forbruk, betaling for tilkobling og fri bruk inkludert.

Det siste er mest vanlig i Norge og det første er minst vanlig i Norge.  F.eks. i Danmark er det første mest vanlig.

2 minutes ago, Ida Marie III said:

at dette kan virke urettferdig i forhold til en som bare ønsker å lade litt batteri før sin videre reise kan jeg forstå...dette rammer vel først og fremst seilbåter, som ikke lader under fart når de seiler..

Det er "betaling for tilkobling" som rammer hardest for den delen av seilbåtfolket som trenger litt opplading, men som ikke har bruk for mye strøm ila et havneopphold.

Jeg har nok batteri og solcellepaneler og invertere til å greie meg lenge uten strøm på sommerdager når sola skinner ... i allefall i teorien.  Helt til noen eller noe plutselig bruker svært mye strøm.

tobixen

tobixen

1 minute ago, Ida Marie III said:

Tja, i en gjestehavn kan en sjelden velge vekk strøm om en ønsker, det er som oftest med i prisen for å gjøre det enklere for dem som driver havnen...

at dette kan virke urettferdig i forhold til en som bare ønsker å lade litt batteri før sin videre reise kan jeg forstå...dette rammer vel først og fremst seilbåter, som ikke lader under fart når de seiler..

• Create New...