tobixen Svart 10.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2020 (redigert) 2 minutes ago, Ida Marie III said: Tja, i en gjestehavn kan en sjelden velge vekk strøm om en ønsker, det er som oftest med i prisen for å gjøre det enklere for dem som driver havnen... I denne tråden har vi vel etablert at det er tre forskjellige gjestehavnsregimer, betaling pr forbruk, betaling for tilkobling og fri bruk inkludert. Det siste er mest vanlig i Norge og det første er minst vanlig i Norge. F.eks. i Danmark er det første mest vanlig. 2 minutes ago, Ida Marie III said: at dette kan virke urettferdig i forhold til en som bare ønsker å lade litt batteri før sin videre reise kan jeg forstå...dette rammer vel først og fremst seilbåter, som ikke lader under fart når de seiler.. Det er "betaling for tilkobling" som rammer hardest for den delen av seilbåtfolket som trenger litt opplading, men som ikke har bruk for mye strøm ila et havneopphold. Jeg har nok batteri og solcellepaneler og invertere til å greie meg lenge uten strøm på sommerdager når sola skinner ... i allefall i teorien. Helt til noen eller noe plutselig bruker svært mye strøm. Redigert 10.Desember.2020 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Ida Marie III Svart 10.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2020 tobixen skrev 11 minutter siden: Det er "betaling for tilkobling" som rammer hardest for den delen av seilbåtfolket som trenger litt opplading, men som ikke har bruk for mye strøm ila et havneopphold. Joda, forstår den... Men det blir liksom litt det samme som at jeg som motorbåtfører blir rammet av strøm inkl i havneleien...mens jeg enkelte ganger faktisk ikke trenger det... Solen skinner, solpanelet lader, og vi skal bare ligge et døgn for å handle litt... Det er få gjestehavner jeg kommer på som gir deg mulighet til å velge vekk strøm... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2020 tobixen skrev 21 minutter siden: Kilowattprisen som ble oppgitt lengre opp på 2.5 kroner inkluderer alt av infrastrukturkostnader - ..... Nei, ekskludert investeringskostander og administrasjon: Vår selvkost (uten investerings og administrationskostnader) var da ca 2,50/kWh som vi også fakturerte. Og i en gjestehavn så vil jeg tro at det vil være nokså store investeringskostnader og dyrt per kwt siden bruken er noen ganske så få sommermåneder. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hedwig Svart 10.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2020 (redigert) Båt er dyrt. At strømmen også er dyr er kanskje ikke verdens største overraskelse. At gjestehavner krever en viss sum for strømforbruk fremstår som både rett og rimelig. . Brukerne må betale på en måte, og det er bedre med strømbetaling for de som bruker det, enn at alle skal betale høyere havneleie. Bare rett og rimelig at en P45 som trekker et par kw (det gjør strengt tatt Havelle også), betaler for det, mens en båt uten landstrømsmuligheter ikke må betale for andres strøm. Når det gjelder hjemmehavn er ting litt annerledes. Har man en høy pris per kwh vil de som bruker mer strøm betale en uforholdsmessig stor del av vedlikeholdskostnadene. Den mest fornuftige løsningen ville være å betale en viss kostnad for muligheten til å koble på strøm, en viss kostnad for per kw man skal ha mulighet til å trekke (for å dekke utbygginger og robustgjøring av størmnettet), og en viss kostnad per khw - typisk hva havnen betaler for strøm (og nettleie etc.) samt et påslag på 15-30 prosent for å sikre havnen fortjeneste. Men, det blir et mer komplisert system, både for havnen og for båteierne. Så kanskje det er like greit å bare ta en høy strømpris ;) I Havelle har vi løst det annerledes i hjemmehavnen. Vi ligger i bøye og går for solceller og dieselvarmere :) Redigert 10.Desember.2020 av Havelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 10.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2020 28 minutes ago, Mouche said: Nei, ekskludert investeringskostander og administrasjon: Men inkludert løpende vedlikehold, skrev du ... i form av elektrikerregninger. Disse kommer relativt uavhengig av faktisk elektrisk forbruk i båtene. Jeg antar at den faktisk variable kostnaden havna har pr kWh når det skrus på én ekstra elektrisk varmeovn er like høy uansett om det er i en båt eller i et klubbhus/vaktbu, og at den i snitt ikke ligger høyere enn én krone pr kilowattime. Jeg ser ikke helt den prinsipielle forskjellen på løpende vedlikeholdskostnader og andre kostnader (administrasjon, renter på lån evt tapte renteinntekter på innskudd på investeringsbeløpet, avskrivningskostnader), så den reelle kWh-prisen dersom disse kostnadene skal deles ifht strømbruk vil jo da antageligvis ligge et sted mellom 3 og 4 kr/kWh? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Bodehode Svart 10.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2020 tobixen skrev 1 minutt siden: Jeg ser ikke helt den prinsipielle forskjellen på løpende vedlikeholdskostnader og andre kostnader (administrasjon, renter på lån evt tapte renteinntekter på innskudd på investeringsbeløpet, avskrivningskostnader), så den reelle kWh-prisen dersom disse kostnadene skal deles ifht strømbruk vil jo da antageligvis ligge et sted mellom 3 og 4 kr/kWh? Det er nok ikke et helt feil pris pr kWh... Det er dyrt å legge opp strøm i et havneanlegg. Det kommer særskilte regler inn og utstyret blir utsatt for kraftig påkjenning. Forventet levetid blir gjerne den halve av "normalen". Skal det i tillegg automatiseres for betaling (kort eller faktura) har slikt utstyr også en relativt stor kostnad (en ferdig montert strømsøyle med fire målere og kommunikasjon til betalingsenhet koster fort 100 båtlapper, med en forventet levetid på 10år). Dette er utgifter som bør fordeles på forbrukerne for å unngå at tjenesten med å levere strøm i havnen ikke går med underskudd og belaster havnen generelt. Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Mouche Svart 10.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2020 tobixen skrev 19 minutter siden: Men inkludert løpende vedlikehold, skrev du ... i form av elektrikerregninger. Disse kommer relativt uavhengig av faktisk elektrisk forbruk i båtene. Jeg antar at den faktisk variable kostnaden havna har pr kWh når det skrus på én ekstra elektrisk varmeovn er like høy uansett om det er i en båt eller i et klubbhus/vaktbu, og at den i snitt ikke ligger høyere enn én krone pr kilowattime. Jeg ser ikke helt den prinsipielle forskjellen på løpende vedlikeholdskostnader og andre kostnader (administrasjon, renter på lån evt tapte renteinntekter på innskudd på investeringsbeløpet, avskrivningskostnader), så den reelle kWh-prisen dersom disse kostnadene skal deles ifht strømbruk vil jo da antageligvis ligge et sted mellom 3 og 4 kr/kWh? Jeg er ute etter å prøve å få etablert hva som faktisk er kostnaden ved å kunne tilby denne tjenesten og da må ALLE kostnader tas med, også etablering/investering av alt utstyr. Som du sikkert har notert har flere her påpekt høye investeringskostnader såvel som høye vedlikeholdskostnader hvilket jeg for egen del tror er helt riktig og også er regninger som må betales og da av bruker enten dette gjøres som en døgnpris, årspris eller basert på rent målt forbruk. Hva tilbyder selv betaler i form av kraftpris og nettleie blir derfor bare en liten del av de faktiske kostnadene. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
JRK Svart 10.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2020 Bondevett :) Har aldri skadet. Støtter innlegget ditt. Da kan man vel også diskutere vannavgift i havner, der finne det vel også reguleringer på pris? Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 10.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2020 I vår lille marina betaler vi 250 kr i året for låsbart strømuttak og så er det opp til hvert medlem å være solidarisk med forbruk. På vinters tid er det jo lett å se hvilke båter som har varme ombord. Samtidig blir målerne avlest årlig av det enkelte medlem. I hjemmehavn er det jo ingen som misbruker tilliten eller.....og strøm er vel strengt tatt ikke den største utgiftspost for å ha båt. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 10.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2020 (redigert) 3 hours ago, Ida Marie III said: Det er få gjestehavner jeg kommer på som gir deg mulighet til å velge vekk strøm... Kommer i farta bare på Drøbak, men mener å ha sett det en god del steder. Det er vel mer normalt nedover svenskekysten. Enkelte (gjeste)havner prøver å ha en lav havneavgift, men kompenserer ved at alt mulig av tjenester i havna er avgiftsbelagt ... avgiftsbelagt bom for å komme inn på havneområdet med bil, avgiftsbelagt parkering inne på havneområdet, betaling pr minutt man bruker i dusjen, betaling for bruk av vaskemaskin, betaling for strøm, i Polen har jeg til og med opplevd å måtte betale ekstra for å kaste fra meg søppel. Jeg tenker at når jeg først velger å besøke en gjestehavn, så er det for å få tilgang til en rekke tjenester, deriblant tilgang til søppelkasse, vann, strøm, tilgang til matbutikk, etc. Det er ikke alle tjenestene jeg trenger å benytte meg av ved hvert besøk, men det føles allikevel litt mer komfortabelt når alt er inkludert, at man slipper å måtte tenke så mye over hvilke tjenester man egentlig trenger, og slipper unna den administrative byrden med å betale ekstra for ekstratjenester, samt slipper å være med på å betale for investerings- og vedlikeholdskostnader i infrastruktur for å forhindre meg tilgang til tjenester jeg ikke har betalt for. Redigert 10.Desember.2020 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Ida Marie III Svart 10.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2020 tobixen skrev 46 minutter siden: Kommer i farta bare på Drøbak, men mener å ha sett det en god del steder. Det er vel mer normalt nedover svenskekysten. Nei, vi har en del flere her vest som gir den valgfriheten...men de fleste har det innbakt i prisen... tobixen skrev 46 minutter siden: Enkelte (gjeste)havner prøver å ha en lav havneavgift, men kompenserer ved at alt mulig av tjenester i havna er avgiftsbelagt ... avgiftsbelagt bom for å komme inn på havneområdet med bil, avgiftsbelagt parkering inne på havneområdet, betaling pr minutt man bruker i dusjen, betaling for bruk av vaskemaskin, betaling for strøm, i Polen har jeg til og med opplevd å måtte betale ekstra for å kaste fra meg søppel. Det er samme årsak som gjør at vi bruker gjestehavner om sommeren...vaske klær, fylle vann, handle, kvitte oss med avfall..etc Og alt dette koster jo for den aktuelle gjestehavn... så om jeg da må betale litt for strøm, som jeg strengt tatt kanskje ikke trenger, betyr det egentlig lite....og jeg bruker jo strømmen når jeg først har den... Uthavnene er gratis....de har de ikke mye av nedover i Europa... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2020 For en del år siden stilte jeg (skriftlig) spørsmål til Kragerø kommune om hvorfor hytterenovasjon for en hytte i området var høyere enn hva vi betaler for hele året på vår faste bopel. Minner om at renovasjon skal være etter faktiske og dokumenterbare utgifter for kommunen. Svaret jeg fikk (skriftlig) var at noe av grunnen var at å fjerne søppel fra bl.a. Jomfruland var så dyrt da turistene, dagsturister, campere og båtfolk, la igjen mye søppel og denne måtte transportes i containere til fastlandet. Fint at andre kan betale for slikt, og kanskje burde ikke båtfolket i gjestehavner betale for slikt , men heller sende regningen til de fastboende. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hulda Svart 10.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2020 Ida Marie III skrev for 5 timer siden: Tja, tror lett jeg skal kunne bruke det beløpet på 24 timer i en gjestehavn...en sur september helg... VVB, konstant oppvarming av båt, lading og for en del båter også koking/stekeovn....her har jeg gass... Ser at noen finner det greit. Sist vi var på tur i Danmark, 2018, lå vi på rundt DKK 4/døgn. Da vi kom over til Hermanö, SEK 50/døgn for samme uttaket. I Tanum SEK 60/døgn. En del plasser er det 5 A sikringer. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 10.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2020 Hulda skrev 2 minutter siden: Ser at noen finner det greit. Sist vi var på tur i Danmark, 2018, lå vi på rundt DKK 4/døgn. Da vi kom over til Hermanö, SEK 50/døgn for samme uttaket. I Tanum SEK 60/døgn. En del plasser er det 5 A sikringer. Ja, om en bare får 5 amp sikring blir det dyrt... sant det...men det tror jeg aldri jeg opplevd Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 10.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2020 2 hours ago, Hulda said: Ser at noen finner det greit. Sist vi var på tur i Danmark, 2018, lå vi på rundt DKK 4/døgn. Da vi kom over til Hermanö, SEK 50/døgn for samme uttaket. I Tanum SEK 60/døgn. Det føles selvfølgelig ikke greit ut når man har et stort behov for bare bittelitt strøm - og jeg har da selv også tidvis følt at det har vært et dilemma om man skulle betale før strøm eller la vær å koble seg til. Vi betaler heller ikke så mye for strømmen i Danmark, men det er vel mye fordi jeg ofte er treg med å betale for mer strøm når nedtellingen har stoppet, samt at jeg er litt bevisst på å spare strøm i Danmark. Tar man i betraktning at man kan trekke opptil 16A kontinuerlig, at kostnaden med å sette opp og vedlikeholde strømstolper og strømuttak antageligvis er en god del høyere enn kostnaden for selve strømmen, samt at kostnad og pris for å sette opp avanserte måle- og avregningssystemer også er høy, så tenker jeg at 50 SEK er "helt greit" - selv om det på sett og vis er subsidiering av de båtene som har høyest strømforbruk (og de seilbåtene som har størst batteribank). 2 hours ago, Hulda said: En del plasser er det 5 A sikringer. Med 5A-sikring er det ikke greit at man også krever 50 kroner for tilkobling ... det er jeg enig i. Med mulig unntak av dersom det er vinter og null havneavgift. Vi hadde vel en slik situasjon på Vettnet på Koster da vi feiret julaften der for noen år siden, vi hadde mulighet for å betale for strøm - men det var ikke riktig strømkontakt, og vi manglet overgang, så da måtte vi greie oss uten strøm. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Shore Svart 10.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2020 I min havn mener jeg strømprisen er kr. 1,- pr kwh, var det sist jeg brukte, i 2018, brukte nok så lite i fjor og i år at de ikke gad ta seg bryderiet med å etterfakturere. Der betaler vi drøyt 1100,- mer i sesongen for båtplass med strøm enn tilsvarende uten, så kostnader til drift av anlegget ligger innbakt der. All annen infrastruktur regner jeg er innbakt i den vanlige leien, så som belysning på brygger og annet Har man et skikkelig strømopplegg, er ikke vedlikeholdet spesielt stort, utstyret er stort sett laget for formålet. Bare en liten digresjon. Hos oss er det også vann/vannkran i enkelte av disse stolpene og en ting jeg har lurt på er hvem f..... som klarte kunsstykket å prosjektere et anlegg hvor vannkrana er så lavt plassert at det ikke er mulig å plassere en normal vannkanne under.... Viser nok at tiden for oss med eldre båter er på vei til å renne ut i havet...... Joda, jeg har en begrenset vanntank ombord, men liker ikke å bruke den til drikkevann, liker bedre gjennomsiktige kanner til slikt. Kranene er tydeligvis montert kun med slangetilkobling for øyet. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
tobixen Svart 10.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2020 1100 pr sesong for tilgang til strømkontakt pluss én krone pr kWh forbruk synes jeg høres ut som en grei og rettferdig pris. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Shore Svart 10.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2020 Ja, jeg synes det, ikke minst at det da er frivillig om man vil ha dette og vil betale det som regnes som en ekstrakostnad. Infrastrukturen koster like mye om du bruker lite eller mye strøm. Når det gjelder båtplasser over en viss størrelse er det kun med strøm, men man regner vel med at båter med 4,5 m og større bredde stort sett er med behov for strømforsyning. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
JRK Svart 11.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2020 Shore skrev for 16 timer siden: Bare en liten digresjon. Hos oss er det også vann/vannkran i enkelte av disse stolpene og en ting jeg har lurt på er hvem f..... som klarte kunsstykket å prosjektere et anlegg hvor vannkrana er så lavt plassert at det ikke er mulig å plassere en normal vannkanne under.... Viser nok at tiden for oss med eldre båter er på vei til å renne ut i havet...... Joda, jeg har en begrenset vanntank ombord, men liker ikke å bruke den til drikkevann, liker bedre gjennomsiktige kanner til slikt. Kranene er tydeligvis montert kun med slangetilkobling for øyet. Kan det ha sammenheng med avstand til elutaket. Er det ikke slik at elutaket på vaskerom skal være 1,6 m over gulv? Eller et lite tips. Set en kobling på en 1 meters slangestump ;) Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 11.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2020 JRK skrev for 8 timer siden: Kan det ha sammenheng med avstand til elutaket. Er det ikke slik at elutaket på vaskerom skal være 1,6 m over gulv? Eller et lite tips. Set en kobling på en 1 meters slangestump ;) Nei, tror hverken stikkontakt på vaskerom skal være over 1,6 meter, eller avstand til kran spiller inn her. En slik stolpe vil uansett ikke være høy nok hvis det skal være slike høydekrav. Kravet til stikkontakt fra dusjhode på bad er nok 1,2 meter tror jeg, men dette er en kran. Tror nok det kun er en som ikke har tenkt at det skal være annet enn slange tilkoblet. Joda, klart man kan bruke løs slangestump, men alt skal oppbevares og finnes frem, hadde vært så mye enklere om krana hadde vært plassert 10 cm høyere. Ser ingen fornuftig forklaring på dette, men kjenner heller ikke ingående til regler for marine installlasjoner. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.