Jump to content

Hvor får jeg kjøpt kvalitetsflagg til båten?

Lars H.

Recommended Posts

Dette har sikkert vært oppe mange ganger tidligere, men jeg spør igjen: Hvor får jeg kjøpt nytt flagg til båten? Det gamle var rent men falmet da vi startet ferien for 7 uker siden, men med vind og blæst og sjøsprøyt, ser det ikke ut lenger. Det er møkket, blast i fargene og sømmene har gått opp.

flagg_bad.jpg.c0c124fb87f8c79098242ab02b7d43e3.jpg

Tenk om det var mulig å få tak i et flagg som det vi hadde på hekken et par ganger i sommer. Det er arvegods, og sto på Trude sin bestefars sin

snekke for 60 til 70 år siden! Det ser ut som om det er kommet rett fra "skredderen" med de perfekte fargene og nøyaktige sømmene. Noe slikt

er det nok ikke mulig å få tak i lenger, men hvor får en tak i et kvalitetsflagg nå? Er det bomull eller polyester som er best?

flagg_70aar.jpg.1db21fd6c34909be4ae83dcdd8018f7e.jpg

Jeg ser nå at "hempen" øverst er litt stor slik at flagget henger litt langt ned på stangen, men de får så være, tauverket bytter jeg ikke ut, det

er ordentlig hampetau!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Enig. Og det skal heller ikke se ut som dette flagget, det er nesten så man kan betvile at det er produsert i Norge (selv om det er fra en norsk "flaggfabrikk").

Slik er dessverre de fleste flaggene jeg har kommet over. Men så skal det samtidig sies at jeg fant et fint et hos Europris, etter å ha bladd gjennom alle flaggene de hadde. På det flagget stemmer fargene og ikke minst sømmene, så det er tydelig at det er litt produktvariasjon ute og går.

Ms Fortuna skrev for 17 timer siden:

OBS, OBS! Ikke bruk denne adressen.  Jeg hadde en telefonsamtale med Oslo Flaggfabrikk der de sa at det var en link til flagg av dårlige kvalitet, og at jeg skulle bruke denne linken. http://www.flaggshop.no/produkt/norske-flagg-2

torkelmj skrev for 7 timer siden:

Finnes det båtflagg som ikke har fransk søm, dvs. den forskyvningen som er vist på bildet som Hakkanen linker til?

I telefonsamtalen med dem tok jeg også opp det med forskyvning i fargene i brettene, men slik måtte det bare bli dersom en ikke brukte trykte flagg uten fall som ville bli av en dårligere kvalitet. Flaggene de leverer i 100% polyester og blir sydd for hånd på deres systue i Portugal.

Så nå er nytt flagg på 65 × 47cm til kr.335,- + frakt kr.150,- bestilt fra dem.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nå er ikke jeg en racer med symaskinen, men er det bretten på flagget, der jeg har markert med gult du mener? Hvordan ville du sydd et flagg sammen for å slippe denne forskyvingen? De kunne selvfølgelig tatt bilde av den andre siden, for der blir det jo korrekt.

brett.jpg.9825488f8d62998bf6b308c970bccfd1.jpg

Jeg får ikke inn i hodet mitt hvorfor den fargeforskyvningen er uunngåelig. Bretter man falden rett inn (to ganger) og bruker knappenåler, havner da fargene akkurat der de skal? En liten stripe blir det, men ikke forskyvning av hele falden samme vei. Er heller forklaringen at det vil ta for lang tid å være så nøye og dermed bli for dyrt?

Her en detalj fra gammelflagget mitt, så å si uten fargeforskyvning. Penflagget er dessverre i båten og ikke tilgjengelig for kommentar.

IMG_0592.JPG

Redigert av Seilersnobben (see edit history)
Seilersnobben skrev 1 time siden:

Jeg får ikke inn i hodet mitt hvorfor den fargeforskyvningen er uunngåelig. Bretter man falden rett inn (to ganger) og bruker knappenåler, havner da fargene akkurat der de skal? En liten stripe blir det, men ikke forskyvning av hele falden samme vei. Er heller forklaringen at det vil ta for lang tid å være så nøye og dermed bli for dyrt?

Jeg ser den løsningen med å strekke stoffet i falden sideveis for hver gang en bretter slik at "feilen" minimeres. Og iom. at Oslo Flaggfabrikk sier at flaggene håndsyes, burde de klare dette med minimal "feil". det skal bli spennende å se hvordan det er når jeg får flagget i posten.

Bohuslän-flagget har jeg faktisk mange ganger tenkt å kjøpe for å ha oppe i masten sammen med gjesteflagget, BP-vimpelen og Sagaklubb-vimpelen. Men det er liksom aldri blitt noe av. Er det flagget like populært på hele kysten mellom Strömstad og Göteborg?

I mine øyne er ikke løsningen å "strekke litt" men heller å helt la være å strekke. Men det blir selvfølgelig en klump som kan være vanskelig å mate gjennom symskinen, i hvert fall når det skal gå fort.

Bohuslänflaggan ser jeg rett som det er i Bohuslän, men den er nok vanligere i nord. Kanskje ikke så rart, da den skal ha oppstått i Grebbestad  og fargene skal peke på landsdelens samhørighet med Norge. 

Nå er jeg så gammeldags at jeg synes både Bohuslänflaggan, Skåneflaggan og Sildesalaten er fremmedelementer. Bruk nasjonalflagg og vær stolt eller la være. Noen ganger, i utlandet, når mine landsmenn gjør meg flau, tar jeg det inn....

Redigert av Seilersnobben (see edit history)
1 hour ago, Lars H. said:

Nå er ikke jeg en racer med symaskinen, men er det bretten på flagget, der jeg har markert med gult du mener? Hvordan ville du sydd et flagg sammen for å slippe denne forskyvingen? De kunne selvfølgelig tatt bilde av den andre siden, for der blir det jo korrekt.

brett.jpg.9825488f8d62998bf6b308c970bccfd1.jpg

Ja, det var det du har markert jeg mente. På vårt flagg er det forskjøvet på 2 av 3 sider, så de har fått det til på den ene kanten. Den fjerde kanten kan jeg ikke se, da den er skjult, akkurat som på bildet. 

Lars H. skrev 25 minutes ago:

. Er det flagget like populært på hele kysten mellom Strömstad og Göteborg?

Bohuslänflaggen har vel aldri fått noe gjennombrudd........den er oppdiktet på 90-tallet tror jeg....

tror Unionsflaggen faktisk er mer populær, i min klubb er det ivartfall minst 3 båter som fører unionsflagg,.....samtlige med norske koner/damer om bord.:thumbsup:

S/Y Gunga Din

Om du bretter aldri så mange ganger uten å forskyve bretten, blir det ikke bedre. Jeg brettet litt på det gamle flagget, og selv om jeg brettet 5 ganger hjalp det selvfølgelig. På det andre bildet har jeg kun brettet 2 ganger, men da trakk jeg godt i stoffet for hver av brettingene. Da ble det rimelig bra, men en ser at det blir skjevt.

brettx5.jpg.239fc1d63bf8929c6d9b0e057eee7abe.jpg  brettforskjovet.jpg.1c9d91ce5477b9e923ec5a172879a389.jpg

Og så var flagget som jeg bestilte fra Oslo Flaggfabrikk igår allerede i hus. Men hva skal jeg si? Fornøyd er jeg kun med rask levering og "riktige" farger.

Selve stoffet kjennes løst ut i veven, men det er sydd med små tette sting som virker bra, bortsett fra fargen på tråden. Dog, det virker som de ikke alltid har korrekt stramming på undertråden slik at stingene ser lengre ut på den ene siden i forhold til den andre. Her har de ikke byttet farge på tråden etter som hvor de har sydd. Å fortsette med feks. hvit tråd når det går fra hvitt felt til et rent blått felt, er ikke bra. Men det er jo klart at det ville bety mer arbeid, men med en pris på kr.335,- + frakt kr.150,-  for et 65 × 47cm stort flagg er sannelig nok.

flagg_of_soem.jpg.9860daae858326d47ec23a71fe169658.jpg

Og så var det brettene, da. Her har de ikke gjort noe som helst for å trekke litt i falden før de sydde, det ser nesten ut som det er blitt en forskyvning feil vei.

flagg_of_fald.jpg.448574256bddcc7a6f79eb5ee6c7bd5e.jpg

Og ærlig talt, de kunne spandert en litt lengre flaggline!

flagg_of_line.jpg.64aeca4836bd43da41f58078ee63afd9.jpg

Men, men, disse tingene er vel neppe noe en legger merke til når flagget er på plass på båten. Jeg får bare håpe at fargene holder lenge og at ikke sømmene ryker slik det har gjort på "Kina-flagget" jeg nå pensjonerer.

Synd at flagget ikke helt svarte til forventningene. Ble litt nysjerrig på denne problemstillingen og myste litt på eBay for å se om det fantes alternativer der. Norskætlinger i US of A er jo vanligvis nokså hengivne til opprinnelseslandet og riktinok, utvalget og tilsynelatende kvaliteten virket for det meste bra så langt en kan bedømme. Men flaggene som tilsynelatende er produsert i USA var mye større en de som normalt benyttes for båt her, typisk 90 x 150 cm eller så men det viste seg at kvalitetsflagg i "riktig" størrelse og utførelse er tilgjengelig fra England til en veldig gunstig pris. Utførelsen og kvalitet virker veldig bra men de er som regel utført med en hvit forsterket "rygg" med maljer oppe og nede i stedet for integrert flaggsnor.

Synd hvis det norskeste av det norske ikke lenger holder stilen helt ut.

Her er et par eksempler fra eBay: (UK)

Disse er jo så billige og med returret at det ville ikke vært store risikoen å handlet et par.

http://www.ebay.com/itm/NORWAY-FLAG-2-x-3-for-outdoor-NORWEGIAN-FLAGS-90-x-60-cm-BANNER-2x3-ft-Kni-/272413403237?hash=item3f6d1aa865:g:Cv8AAOSwh2xYAO5R

Norway Flag 2' x 3' External use rings

Size : 90cm x 60cm flag
Fabric : Knitted polyester 110g
Taglines : Rings
 Product condition : new
 Packaging : Polybag
Availability : in stock
Description: 2' x 3' Norwegian flags - This Flag of Norway is made of high quality knitted polyester and has 2 rings for hanging. It has reforced edges and double seams for a maximal resistance.

http://www.ebay.com/itm/NORWAY-FLAG-18-X-12-BOATS-TREEHOUSE-CARAVAN-TRUCK-FLAGS-Norwegian-Oslo-/120949706990?epid=1888217350&hash=item1c292a10ee:g:sPQAAOxySoJTR9OZ

NORWAY FLAG   
18 INCHES X 12 INCHES FLAG
100% POLYESTER CLOTH
SUITABLE FOR LIGHT USE ON BOATS / TREE HOUSES OR DISPLAY ETC
SLEEVED EDGE
POLE NOT INCLUDED

Our flags are great for parties, festivals, historical events, 
military occasions etc.

We take the utmost care in ensuring your order reaches 
you in perfect condition. 
If you are in any way unhappy we provide a complete 
money back guarantee.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...