Duppe Startet 11.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 11.Juli.2017 Kanskje et dumt spørsmål, men hva med å legge til fortøyningsbøyer aktenfra? Kan se det er en viss risk med propeller til og fra bøyen, men bortsett fra det? Hadde jo vært praktisk da det er gangvei ut til badeplattformen hvor man kanskje ikke engang trenger båtshake, mens baugen er høy og krever klatring og fanging + tauføring til bøye nok ikke blir like lett. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 11.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2017 Fungerer vel fint om det er stille og flatt vann. Blåser det vil du vel helst ha baugen mot vind / sjø. Blir som å slippe akter-ankeret, jeg gjør det for korte stopp, har wisj bak, men ikke foran. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 11.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2017 Har sett en del som gjør dette, men da trekker en jo gjerne tauet frem til baugen i etterkant. Greit å se an faren for tau i propellen, varierer veldig mellom bøyer. Enkelte mener at bl.a. moderne seilbåter bør svaie fra hekken i skikkelig uvær. Hvor mye hold det er i dette vet jeg ikke, men Don Jordan skrev en fornuftig artikkel om temaet. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 11.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2017 Jeg kjøpte en Hook & Moor, genial sak:) Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 11.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2017 Maika skrev 38 minutes ago: Jeg kjøpte en Hook & Moor, genial sak:) Støttes! Med 3-metersutgaven kan man stå på en flybridge og fortøye i en bøye. :) Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 11.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2017 Nja, satt å så på en tysker med mannskap som trente med Hook & More I Grebbestad. Vet ikke om det er utstyret event. nationalteten, men etter en times tid hadde di ikke lyktes med å få tauet gjennom øyet i bøya! Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 11.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2017 Isåfall skyldtes det vel heller for mye Bayer. Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 12.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2017 Maika skrev for 9 timer siden: Jeg kjøpte en Hook & Moor, genial sak:) Fin sak men husk å smøre den jevnlig, ellers kan det gå slik: Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 12.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2017 Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Popeye70 Svart 12.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2017 Den festet i hvert fall tauet... ?? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Bidevind Svart 12.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2017 Popeye70 skrev 1 minute ago: Den festet i hvert fall tauet... ?? Stangen ble hengende fast i bøya mens jeg stod igjen med ett sort plasthåndtak i hånda. Måtte få hjelp av en snill båtnabo med jolle for å feste aktertauet og siden hente stanga. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 12.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2017 Har tenkt på dette selv ettersom jeg er alene i båten og enbent -om det ville funke å fortøye akterfra. Har ikke fortøyd i bøye ennå, og har litt lyst til å prøve den varianten også. Fikk en Hook & Moor av gode båtvenner etter amputasjonen og bruker den litt opp og ned, (litt avhengig av egen form/vondt i venstrefoten eller ikke), men har faktisk ikke tenkt på at den kan brukes til bøye også! Så nå har jeg fått noe nytt å trene på! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Rolf Svart 12.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2017 Fortøyer i bøye i hjemmehavn, ligger med bau eller akterende mot brygge avhengig av vind etc. Uansett, når jeg huker i bøya går jeg opp til bøya slik at jeg får den midtskips på styrbord side, enkelt å huke og samtidig ha kontroll over gass og styring. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
quantumduck Svart 12.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2017 14 hours ago, Maika said: Jeg kjøpte en Hook & Moor, genial sak:) Har en sånn enkel "krok" på en snau meter som jeg bare hekter på. Funker også fint, og ikke så "teknisk" ... mer iddiotsikker, passer bedre for meg :o) Sitér dette innlegget Link to post
Seilersnobben Svart 12.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2017 Jeg legger alltid baugen mot bøya ved bøyesvaifortøyning. Er det smellvarmt tar jeg heller ned sprayhooden. Bruker båtshake og har aldri hatt problemer med å dra bøya høyt nok opp til å få tredd tauet gjennom øyet. Har også en Handy Duck, men det er sjelden jeg bruker den. Har også en lang rustfri krok som beskrevet over, men bruker den helst ved bøyefortøyning mot brygge, når jeg er HELT sikker på jevnt drag i bøyetauet. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 12.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2017 Legger til med hekken når det er enklest, feks når jeg er alene, men rigget et tau fra baugen til bøya og tilbake til baugen og til en grnoavinsj. Så snur jeg båten ved å vinsje inn tauet fra baugen mens jeg slipper på det første tauet jeg fortøyde med. Er det lite vind kan jeg dra det første tauet frem, men det skal ikke mye vind før det blir for tungt... Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 12.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2017 Takk, interessant dette. Samme med Hook & Moor. Ser da for meg at jeg gjør klar et tau fra baugen langs båten som jeg kan bytte til hvis det blir for mye vind og bølger for akterfortøyningen som jeg starter med (etter å ha Hooka og Moora bøyen). Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 7.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 Har nå testet ut dette og med denne karabinkroken (fra Biltema): ..trenger jeg ikke Hook & Moor eller nesten ikke engang båtshake når det ikke er mye vind, da det er bare å 'slå' karabinkroken på bøyeøyet så trenger bare et sekund hvor den er innen rekkevidde og det er den når jeg bakker og kan gjøre det fra badeplattformen. Med Hook & Moor må jo tauet tilbake og festes til båten og hvis det blåser og man er alene er det ikke alltid man har like mye tid til det før lina blir for kort.. Føles også tryggest å kunne gjøre hele greia med en hånd fra badeplattformen, ihvertfall i forhold til å bakse på baugen i vind og bølger med to hender på en lang stang, særlig når en er alene. Som andre sier blir det litt for mye sprut hvis bølgete når fortøyd aktenfra og da må jeg bytte til baugen, men siden jeg ikke har dollbord har jeg funnet ut at trikset er å feste tauet i baugen og dra det langs siden før jeg legger ut, og så er det bare å slippe tauet fra det bakre festet. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 31.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2019 quantumduck skrev On 12.7.2017 at 13.21: Har en sånn enkel "krok" på en snau meter som jeg bare hekter på. Funker også fint, og ikke så "teknisk" ... mer iddiotsikker, passer bedre for meg :o) Gammel tråd, men jeg leter etter den kroken du omtaler. Hvet du hva den heter, hvor den kan kjøpes...? Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 31.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2019 Har nå fortøyd en del i bøye, og har brukt denne kroken fra Clas Ohlson som kan festes med vanlig båtshake hvilket er veldig kjekt. I tillegg har jeg rigget et lengre tau før jeg forlater brygga som er festet i baugen og så stramt langs båten til akterfestet (med en lengre tamp løs med kroken på). Da kan jeg feste til bøya fra badeplatformen og ligge sånn, men skulle det bli for mye bølger eller vind kan jeg bare løsne tauet fra akterfestet og la baugfestet ta over. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 31.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2019 Hva smører dere Hook&Moore med? Crc? Sitér dette innlegget Link to post
Zaz Svart 31.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2019 Jeg smører den med Mc Lube Sailkote spray (bruker det også til gliderne mastesporet og en del annet). Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 31.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2019 Denne passer ypperlig til og feste i slike bøyer :) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
R.O Svart 1.April.2019 Link til dette innlegget Svart 1.April.2019 MaSa skrev for 8 timer siden: Denne passer ypperlig til og feste i slike bøyer :) Denne var det jeg så etter...? Må jo ikke være mere komplisert enn dette. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.April.2019 Link til dette innlegget Svart 1.April.2019 (redigert) Flatt vann spiller ingen rolle om en bare skal en drikke kaffe. Overnatt baugen i bøya med tau, min. 22mm. nordan family 27 @ Hva smører dere Hook&Moore med? Dette sier fabrikanten If you notice friction flush with fresh water and lubricate with WD40. Please see attached image. Redigert 1.April.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.