
Teerex
Grønngylt skrev 41 minutter siden:Vi kjørte 2 like båter på tur, en med g1 250 og en med g2 250, g1 drakk ca 30% mer enn g2.
30% mer, er ufatteligt for meg, når det kun var 2år forskjell på de motorene. Da kjørte ikke vi med åpene spjell til enhver tid, men mye cruising i 35-40knop. Båtene toppa ca 55knop.
1000liter er ca 10timer på full fart, men det er ikke sjeldent vi kjører 20timer på en helg. Men vi bruker kansje fritidsbåtene mer enn folk flest (ca 1000timer i året) og ved såpass mye bruk, så blir 30% forskjell endel liter/tusenlapper i årer
30% trodde jeg ikke helt på, så måtte google litt. Evinrude selv sa vel minst 15% bedre/mindre.
Men her står det svart på hvitt og nå ble jeg enda mere skeptisk.. over 40% høyere forbruk på G1 liksom?
- The Evinrude G2 E-TEC is 29.48 per cent more fuel efficient than the E-TEC G1 (in simple terms you can go almost 30 per cent further with a G2 over a G1 on the same amount of gas). Or...
- The G1 uses a massive 41.8 per cent more fuel than a new G2.
https://www.tradeboats.com.au/tradeaboat-reviews/engines/1604/evinrude-e-tec-200-g1-vs-g2