Jump to content

La påhengsmotor hvile på tilt, ikke støtte

kaffekopp1

Recommended Posts

Hei, 

Når min Mercury EFI 115 hviler på "støtte braketten" eller helleklamme  eller hva nå enn korrekt begrep er så ligger litt av motor fortsatt i vann. Litt av finnen stikker nedi. 

Jeg har fått høre at dette ikke er bra pga at anodene ikke er under vann (Det sitter jo også to stk under vann på selve powertrimmen ?) og at jeg heller skal kjøre motoren helt opp med powertrim.. 

Kompis nummer 2 sier at dette tar knekken på powertrim over tid.. 

Hvilket "onde" er verst her ? Nå i kveld har jeg for første gang kjørt tilten helt opp slik at jeg får hele motoren ut av vannet. 

Mulig dette er besvart før men jeg finner det ikke ved å søke her

Takk. Er 90% sikker på at jeg har samme jordingskabel. Skal dobbeltsjekke samt ohme den mot blokka for å være helt sikker. Jeg ser også at anodene på braketten spises mye raskere. Da fortsetter jeg å høre på Kompis Nummer 2. Lar den hvile på støtta samt legge motoren til siden sånn at styringswire ikke ligger med last på seg. 

Rimelig sikker på at manualen sier at støtta ikke skal brukes under transport da den kan knekke og at støtta er for å avlaste hydraulisk sylinder til tilt ? Altså enten motor ned under transport eller avlastes med bjelke / låses fast. kjører man bil normalt holder nok støtta men 

Redigert av kaffekopp1 (see edit history)

Har en 135 hk mercury fra 1988. Den har alltid vært trimmet helt opp uten bruk av støtten og fungerer fortsatt helt utmerket. Trimuniten er også den samme uniten som blei brukt langt opp på 2000 tallet uten noen kompnentendring. Når motoren er helt opptrimmet, så finnes det nesten ingen belastning på trimuniten i det hele tatt. Jeg kommer aldri til å bruke støtten på min motor, mest på grunn av at den er fastrustet.

Etter litt googling ser jeg at trådstarter har helt rett når det sies at tiltstøtten ikke skal brukes under transport. Både Suzuki og Yamaha advarer i alle fall mot dette på sine sider. Der står det at dette er en støtte kun for bruk under lagring.
Med det sagt så har jeg aldri hatt tiltproblemer med noen av mine motorer, og de har alltid stått "oppe" når båten ikke har vært i bruk. uten bruk av støtte.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

@kaffekopp1hva gjør du med 9,9 hk' en din når den fortøyes.., du tipper den opp så propellen er ute av vannet...? Samme sak med større motor... tiltes etter bruk så høyt at propell, og gjerne hele undervannshuset kommer ut av vannet, for å forhindre groe. Hvis den aldri skal høyere enn transportstøtta, hvorfor går den så langt da..? Powertrim er noe annet..., det er finjusteringen rundt vertikal stilling. På min 115 hk får jeg kun trimmet noen grader når båten er i fart, tilte propellen ut av vannet går kun med motor avslått. Ang tranportstøtta, jeg har alltid kalt den det, mulig jeg tar feil. Men med båten på henger over en hump tror jeg det er bedre belastningen går gjennom transportstøtta, og ikke gjennom hydraulikk-sylindrene. støtta gjør samme nytte som en tre-kubbe..., bare litt mer sofistikert...

Med hensyn til transport kommer det an på hvilken motor man har. Har selv en 90hk Suzuki og som det står i manualen; "Når du transporterer båten på en tilhenger med motoren montert SKAL (uthevet av meg) motoren være i normal brukerposisjon......"

Når båten ikke er i bruk (og ligger på sjøen) bruker jeg denne støttebraketten selv om litt av undervannshuset fortsatt er i vannet. Den lille groen som kommer vaskes vekk med en liten svamp.

Andre motorer jeg har hatt har hatt en støttebrakett beregnet på bruk også ved transport så sjekk den enkelte motor mht hva som er riktig!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Yamaha sier man bør kjøre motoren helt opp,sette på støtta og kjøre trimsylinderene helt ned igjen(når båten er på vannet)...fikk dette rådet da tilten begynte å fuske etter en stund.Dette for å hindre slim og "groe" på støtstengene/stangen til trimmen.Prøvde en gang men uten særlig hell:( så gjorde som vanlig med motor tiltet helt opp.Støtta brukte jeg aldri under transport da jeg har opplevd at braketten knakk:( satt heller en trekloss/planke på tvers og lot motoren hvile på den.

Jangul skrev On 12.7.2017 at 7.57:

Yamaha sier man bør kjøre motoren helt opp,sette på støtta og kjøre trimsylinderene helt ned igjen(når båten er på vannet)...fikk dette rådet da tilten begynte å fuske etter en stund.Dette for å hindre slim og "groe" på støtstengene/stangen til trimmen.Prøvde en gang men uten særlig hell:(

Vis hele sitatet  

Jeg gjør dette etter hver tur - opp med motoren, støtta ut, og staga helt inn. Men må kjøre tilten en stund før begge stagene er inne. 

Jangul skrev On 12.7.2017 at 7.57:

Yamaha sier man bør kjøre motoren helt opp,sette på støtta og kjøre trimsylinderene helt ned igjen(når båten er på vannet)...fikk dette rådet da tilten begynte å fuske etter en stund.Dette for å hindre slim og "groe" på støtstengene/stangen til trimmen.Prøvde en gang men uten særlig hell:( så gjorde som vanlig med motor tiltet helt opp.Støtta brukte jeg aldri under transport da jeg har opplevd at braketten knakk:( satt heller en trekloss/planke på tvers og lot motoren hvile på den.

Vis hele sitatet  

Det stemmer att Yamaha anbefaler dette. Ble nektet reklamasjon på en 1 år gammel motor som lakk olje fra trimsylinderen grunnet denne smarte friskrivelsen. Lurer på hvor mange som gjør slik i praksis?

Min Verado skal under transport enten være helt nedtiltet, i trailerposisjon ved bruk av tilt support bracket hvis man trenger mer bakkeklaring skal man bruke støtta Eller helt opp og litt ned igjen til støtta. Ikke kjøre med motoren hengende bare på powertilten.

Dette står etter 32 sider med warranty og safety informasjon, samt 20 sider med "pass på" gnål. (Ikke kjør på folk i vannet etc...)  Amerikanere ass.....

Code0 skrev On 12.7.2017 at 6.39:

@kaffekopp1hva gjør du med 9,9 hk' en din når den fortøyes.., du tipper den opp så propellen er ute av vannet...? Samme sak med større motor... tiltes etter bruk så høyt at propell, og gjerne hele undervannshuset kommer ut av vannet, for å forhindre groe. Hvis den aldri skal høyere enn transportstøtta, hvorfor går den så langt ...

Vis hele sitatet  

Har ikke hatt så mye groe av å la den stå i ferskvann gitt. Har latt den stå rett ned i vannet. Har fungert fint de siste 20 årene. 

Redigert av kaffekopp1 (see edit history)
  Kallethekid skrev On 12.7.2017 at 10.14:

Det stemmer att Yamaha anbefaler dette. Ble nektet reklamasjon på en 1 år gammel motor som lakk olje fra trimsylinderen grunnet denne smarte friskrivelsen. Lurer på hvor mange som gjør slik i praksis?

Vis hele sitatet  

Har vel sett kun 1 person som gjorde dette...ferskvannsflush etter vær tur og sikkert dette med støtte på og kjøre trimmen helt ned??vel...her i havnen da..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...