Jump to content

Fjerning svartsopp/-merker - finnes noe vidundermiddel?

thomasd

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Har trua på aceton. Ellers så får en kjøpt en rekke vidundermiddel på ulike flasker med ulik farge og konsistens som i all hovedsak inneholder enten klor eller hydrogenperoksid som virkemiddel. Mao kan du likegodt kjøpe Klorin og Cillit bang (eller tilsvarende) på dagligvaren og prøve med det. 

Men aceton er nok det enkleste. Finnes også i dagligvaren som neglelakkfjerner, men da er den på små og fine flasker med godlukt osv og koster vesentlig mer enn på jernvaren. 

Resultatet til GjeEsp er nesten av en slik art at det er vanskelig å tro er mulig. Ville nesten trodd at den gummilista ville vært misfarget for evig tid. Er det mulig å få vite hva gummiforsegleren heter og hvor kjøpt, tydelig at den gjør susen også. Burde dette også være mulig rensemetode på misfarget silikon, f.eks. i dusjhjørner?

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Faxen skrev for 3 timer siden:

Ellers er oksalsyre tingen på treverk. Vet ikke om det blir litt tøft på plast.

oksalsyre er virkestoffet i ferro-bet rustvask , og sikkert også mange andre lignende produkter.  Funker bra på gelcoat 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Oksalsyre er veldig bra å bruke. Det fine er at du kan lage løsningen selv så sterk du vil ha den. 50gr på apoteket påstår over 300kr, men du får 1 kilo pulver for rett over 100kr på eBay fra UK. Noen sier at den også har en blekeeffekt og at gelcoaten kan se litt matt ut etterpå. Men de mener at det er fordi alt av fett er trekt ut. Bare å polere og vokse etterpå. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Shore skrev for 17 timer siden:

Resultatet til GjeEsp er nesten av en slik art at det er vanskelig å tro er mulig. Ville nesten trodd at den gummilista ville vært misfarget for evig tid. Er det mulig å få vite hva gummiforsegleren heter og hvor kjøpt, tydelig at den gjør susen også. Burde dette også være mulig rensemetode på misfarget silikon, f.eks. i dusjhjørner?

Jeg var rimelig skeptisk til om den kunne berges og hadde begynt å undersøke hvor jeg kunne få tak i ny list. Det viste seg å ikke være så enkelt (heldigvis), da jeg i et innfall forsøkte med aceton med påfølgende gode resultat.

Autoglym brukte jeg:

https://www.mekonomen.no/bil/bilpleie-og-service/eksterior/plast-og-gummi/gummifornyer-pa279641no?gclid=EAIaIQobChMIk5Wqk_mE1QIVrbvtCh2x5QkBEAAYAiAAEgLwpfD_BwE

Etter rens med aceton smurte jeg lista godt inn med gummifornyeren til autoglym og tørket av overskytende med en ren og tørr polerklut.

Brukte samme prosedyre på en litt sliten fenderlist farge sort, med like godt resultat. Den ser nærmest som ny ut om en ser bort ifra noen slitasjespor etter fortøyningstau fra forrige eier.

Både gummilist på frontruten og fenderlisten fikk denne behandlingen før sjøsetting sesongen 2016. Etter lett såpevask før sjøsetting iår var begge deler like fine, så ny behandling kan fint vente en sesong til.

Mvh

Gjert

Redigert av GjeEsp (see edit history)
Guest Avmønstret#
Kjellg skrev for 14 timer siden:

Oksalsyre er veldig bra å bruke. Det fine er at du kan lage løsningen selv så sterk du vil ha den. 50gr på apoteket påstår over 300kr, men du får 1 kilo pulver for rett over 100kr på eBay fra UK. Noen sier at den også har en blekeeffekt og at gelcoaten kan se litt matt ut etterpå. Men de mener at det er fordi alt av fett er trekt ut. Bare å polere og vokse etterpå. 

Enig. Har brukt både saltsyre og oksalsyre på gelcoat. Saltsyra er kanskje ørlite "raskere", men fæl å jobbe med av praktiske/sikkerhetmessige hensyn. Nå er vel heller ikke oksalsyre ufarlig på noen måte, men oppleves som mer håndterbar rent praktisk. Lar oksalsyra sitte litt lengre enn jeg gjør med saltsyre. 

På metall, feks aksling/propell syns jeg nok saltsyre er det som må til. Også ved ekstreme tilfeller av rur. Men all "vanlig" gelcoat greier som gulning osv er oksalsyre helt topp. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...