thomasd Startet 11.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 11.Juli.2017 Noen som har gode tips til midler som kan ta svartsoppmerker på ru og myk plast (gummi)? Hard, glatt plast går jo fint. Tror jeg har forsøkt det meste: Såpe, klor, eddik, skurekrem (hugo), gelcoatpolish, mirakelsvamp, ... Det som er av skitt får man bort, men ikke det som virker som det har satt seg i rammer og gummilister. -Thomas Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 11.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2017 Prøvd Ferro bite rustvask ? http://messe.no/ExhibitorDocuments/162961/4081/Ferro-Bet-katalog.pdf brukte den i dag faktisk. Greit nok Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
GjeEsp Svart 11.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2017 Brukte aceton på hvit myk gummilist rundt vindskjermen på min 22 sport. Der var det en form for jordslag som hadde misfarget den skikkelig. Litt gnikking med aceton og deretter impregnert med en gummiforsegler og liste er som ny. Dette ble gjort for over et år siden og fortsatt like fin. Her er før og etter bilde: Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2017 Har trua på aceton. Ellers så får en kjøpt en rekke vidundermiddel på ulike flasker med ulik farge og konsistens som i all hovedsak inneholder enten klor eller hydrogenperoksid som virkemiddel. Mao kan du likegodt kjøpe Klorin og Cillit bang (eller tilsvarende) på dagligvaren og prøve med det. Men aceton er nok det enkleste. Finnes også i dagligvaren som neglelakkfjerner, men da er den på små og fine flasker med godlukt osv og koster vesentlig mer enn på jernvaren. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 12.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2017 Ellers er oksalsyre tingen på treverk. Vet ikke om det blir litt tøft på plast. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Shore Svart 12.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2017 Resultatet til GjeEsp er nesten av en slik art at det er vanskelig å tro er mulig. Ville nesten trodd at den gummilista ville vært misfarget for evig tid. Er det mulig å få vite hva gummiforsegleren heter og hvor kjøpt, tydelig at den gjør susen også. Burde dette også være mulig rensemetode på misfarget silikon, f.eks. i dusjhjørner? Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
ivar Svart 12.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2017 Faxen skrev for 3 timer siden: Ellers er oksalsyre tingen på treverk. Vet ikke om det blir litt tøft på plast. oksalsyre er virkestoffet i ferro-bet rustvask , og sikkert også mange andre lignende produkter. Funker bra på gelcoat Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
YngveKL Svart 12.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2017 Akkurat brukt denne på verandaen min. Oksalsyre. Betalte 199,- Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 12.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2017 (redigert) Oksalsyre er veldig bra å bruke. Det fine er at du kan lage løsningen selv så sterk du vil ha den. 50gr på apoteket påstår over 300kr, men du får 1 kilo pulver for rett over 100kr på eBay fra UK. Noen sier at den også har en blekeeffekt og at gelcoaten kan se litt matt ut etterpå. Men de mener at det er fordi alt av fett er trekt ut. Bare å polere og vokse etterpå. Redigert 12.Juli.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GjeEsp Svart 13.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2017 (redigert) Shore skrev for 17 timer siden: Resultatet til GjeEsp er nesten av en slik art at det er vanskelig å tro er mulig. Ville nesten trodd at den gummilista ville vært misfarget for evig tid. Er det mulig å få vite hva gummiforsegleren heter og hvor kjøpt, tydelig at den gjør susen også. Burde dette også være mulig rensemetode på misfarget silikon, f.eks. i dusjhjørner? Jeg var rimelig skeptisk til om den kunne berges og hadde begynt å undersøke hvor jeg kunne få tak i ny list. Det viste seg å ikke være så enkelt (heldigvis), da jeg i et innfall forsøkte med aceton med påfølgende gode resultat. Autoglym brukte jeg: https://www.mekonomen.no/bil/bilpleie-og-service/eksterior/plast-og-gummi/gummifornyer-pa279641no?gclid=EAIaIQobChMIk5Wqk_mE1QIVrbvtCh2x5QkBEAAYAiAAEgLwpfD_BwE Etter rens med aceton smurte jeg lista godt inn med gummifornyeren til autoglym og tørket av overskytende med en ren og tørr polerklut. Brukte samme prosedyre på en litt sliten fenderlist farge sort, med like godt resultat. Den ser nærmest som ny ut om en ser bort ifra noen slitasjespor etter fortøyningstau fra forrige eier. Både gummilist på frontruten og fenderlisten fikk denne behandlingen før sjøsetting sesongen 2016. Etter lett såpevask før sjøsetting iår var begge deler like fine, så ny behandling kan fint vente en sesong til. Mvh Gjert Redigert 13.Juli.2017 av GjeEsp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2017 Kjellg skrev for 14 timer siden: Oksalsyre er veldig bra å bruke. Det fine er at du kan lage løsningen selv så sterk du vil ha den. 50gr på apoteket påstår over 300kr, men du får 1 kilo pulver for rett over 100kr på eBay fra UK. Noen sier at den også har en blekeeffekt og at gelcoaten kan se litt matt ut etterpå. Men de mener at det er fordi alt av fett er trekt ut. Bare å polere og vokse etterpå. Enig. Har brukt både saltsyre og oksalsyre på gelcoat. Saltsyra er kanskje ørlite "raskere", men fæl å jobbe med av praktiske/sikkerhetmessige hensyn. Nå er vel heller ikke oksalsyre ufarlig på noen måte, men oppleves som mer håndterbar rent praktisk. Lar oksalsyra sitte litt lengre enn jeg gjør med saltsyre. På metall, feks aksling/propell syns jeg nok saltsyre er det som må til. Også ved ekstreme tilfeller av rur. Men all "vanlig" gelcoat greier som gulning osv er oksalsyre helt topp. Sitér dette innlegget Link to post
thomasd Svart 13.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2017 @GjeEsp og andre, takk for gode tips! Gleder meg til å prøve. -T Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.