Jump to content

Anker Igjen!!!!

tom-ba

Recommended Posts

Trenger et råd! Jeg skal på båtferie i sjøen (sørlandskysten) og er i den situasjonen at jeg har et skålanker montert på båten nå, men i følge onde tunger er jo det ubrukelig i sjøen. hva kan/bør jeg kjøpe for 3 ukers bruk i ferien, som ikke koster all verden men som er brukelig? Skålankeret fungerer helt topp i Tyrifjorden som har sand og mudderbunn og vil derfor bli montert etter ferien.

Jeg kan nevne at jeg har ankervinsj med kjetting hele veien og båten veier snaut 4 tonn ferielastet.

Jeg har god erfaring med Bruce-ankeret som allround-anker, både på svai og hekk-land. 10 kg burde holde til en 4 tonns båt. Det er billig i "uekte" galvanisert utgave. Koster vel rundt 5-600 kr. Men det finnes flere gode ankere, f.eks. Danforth, CQR, Spade, Fortress. Alle disse kommer godt ut i tester. Noen av dem er imidlertid ganske dyre. Det er mange, undertegnede inkludert, som ikke er begeistret for paraplydreggen. Sistnevnte diskutert på en tidligere tråd her om dagen.

Pim

Det er som du sier helt åpenbart delte meninger om dette med skålanker....

Drister meg likevel på et svar siden det du har ligner mye på det jeg har. Det du imidlertid ikke sier noe om er størrelsen på ankeret. Selv har jeg en båt på rundt 3,5 tonn og 15 kg. skålanker (helt rundt, ikke av den noe mer "kantete" typen som f.eks. Biltema selger). Videre har jeg som deg kjetting hele veien.

Vel, jeg har bare gode erfaringer med ankeret. Basta!! Tror kjetting i full lengde og tilstrekkelig stort anker sikkert er av stor betydning (annen grunn kan jeg ikke finne for at enkelte andre er så fryktelig skeptiske). Og jeg har mange, svært mange, overnattinger som ligger til grunn for min erfaring. På ulike slags underlag, inkludert mye på fjell av type "sør-i-Vestfold". Men jeg er vel ikke i tvil om at denne ankertypen aller best duger på leire/sølebunn - der har jeg svært gode erfaringer (sammenlignet med andre båter med andre ankertyper som slapp taket en vindfull natt).

OK - som nevnt så er meningene delte. Folk for mene hva de vil - også jeg. Uansett hva du velger - husk å slippe ut tilstrekkelig lengde på kjettingen (noen kan være litt snaue der etter min mening - rådet gjelder uansett ankertype).

Hilsen Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)

Takk for svar så langt. Skålankeret jeg har nå er på 10 eller 12 kg og er helt rundt i syrefast, har også 2 store paraplydregger ombord men de er tenkt som reserveløsning.

Kanskje jeg kan bruke skålankeret alikevel? er jo litt redd noen kan komme og klippe det av da :lol: (ref en annen tråd)

Har brukt syrefast skålanker på rundt 12 kg (ca) langs sørlandskysten i 5 sesonger. 3 tonns båt, og aldri problemer, bortsett fra når jeg ikke får det opp på sølebunn. Har ikke vinsj, og må derfor kjøre det løs når det har satt seg skikkelig.

Andre får selvfølgelig si og mene hva de vil, noe som mange har gjort her i andre tråder, men jeg har aldri mistet ankerfestet med mitt skålanker. Tror ikke jeg ville byttet anker for tre uker langs kysten.

Trenger et råd! Jeg skal på båtferie i sjøen (sørlandskysten) og er i den situasjonen at jeg har et skålanker montert på båten nå, men i følge onde tunger er jo det ubrukelig i sjøen. hva kan/bør jeg kjøpe for 3 ukers bruk i ferien, som ikke koster all verden men som er brukelig? Skålankeret fungerer helt topp i Tyrifjorden som har sand og mudderbunn og vil derfor bli montert etter ferien.

Jeg kan nevne at jeg har ankervinsj med kjetting hele veien og båten veier snaut 4 tonn ferielastet.

<{POST_SNAPBACK}>

Bruce og CQR er på verdensbasis (etter omfattende "studier" på Internet) rangert som de to beste ankrene til all round bruk.

Mange andre ankre vil/kan fungere hvis man bruker de riktig etter forutsetningene.

Jeg ligger ofte på svai, og av den grunn finner jeg Danforth og Skålanker ubrukelig. Jeg har brukt Danforth, det sviktet meg en gang på leirbunn - da det løsnet tok det med seg en stor klump av leire, vi kom til oss selv om morgenen ved "myk" grunnstøting mot en snill strand. Danfort er heller ikke godt på gressbunn. Jeg forestiller meg at Skålanker også er mindre egnet på svai, og at det vil ha problemer med på penetrere en tett gressbunn som man av og til råker ut for. På gressbunn har jeg CQR som første valg.

Både Danforth og Skålanker kan vel vær brukbare med bauen mot land. Men for min del ville jeg aldri finne på å kjøpe et skålanker... (endelig fikk jeg sagt det! :lol::lol::lol: ).

Jeg har CQR med kjetting hele veien + elektrisk winsj på bauen, på hekken bruker jeg 10 kg Bruce med en 3,5 meter kjetting + multiplait polyamidtau + daumann.

Sørlandskysten er vel mye sand og mudder inne i vikene ?

Om du bruker skåla di der det er sugebunn/bløtbunn og en av paraplyene der det er stein og fjell ligger du antakelig trygt i det fantastiske sommerværet vi skal få langs hele kysten og nedover svenske-sida de nærmeste 6 ukene.

Så kan du bruke en tusenlapp eller en halv til ankerskål. Skålanker har du jo.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

En "venn" av meg :rolleyes: , hadde nok heller aldri opplevd at ankeret hadde løsnet før. Problemet er ikke at det løsner, men at det løsner AKKURAT når du helst vil at det skal sitte.

At folk frivillig kjøper sånt ræl, er meg ubegripelig...

Suzuki

PS - billig anker som duger bedre enn skålanker ? 10kg Bruceetterligning fra f.eks Biltema. Ca 400 spenn..

No boat needed..

Problemet er ikke at det løsner, men at det løsner AKKURAT når du helst vil at det skal sitte.

Suzuki

PS - billig anker som duger bedre enn skålanker ? 10kg Bruceetterligning fra f.eks Biltema. Ca 400 spenn..

<{POST_SNAPBACK}>

Her må jeg si meg enig med Suzuki gitt. Jeg hadde 12 kg skålanker (m. kjetting) en periode på min forrige båt. (Vekt ca 4t, og en del vindfang). Det ble byttet ut til fordel for Bruce-kopi etter et par skikkelig ubehagelige opplevelser. Kjøpte 10 kg Bruce på Biltema. Funker mye bedre enn skåla.

Skåla fungerte greit så lenge det ikke var så stor belastning på den. Problemet var bare at når det virkelig ble behov for skikkelig feste, så begynte ofte skåla og gi etter. Og når den først hadde mistet festet, så tok den aldri tak igjen. Den bare skled oppå bunnen. Og da med vinden inn fra verst tenkelig kant, så skjer ting fryktelig fort. Da kan det skje akkurat som Suzuki opplevde på Koster for litt siden. Heldigvis har jeg aldri opplevd det kaoset, men har vært farlig nærme land et par ganger. Og det vil jeg nødig oppleve igjen. Skåla er grei som kaffedregg, men ikke til å ligge på steder hvor du kan bli overrasket over vinddreiing.

Det eneste jeg ikke skjønner helt med den episoden på Koster, var hvordan skåla klarte å henge seg fast i andres tau/kjetting. For det er nesten den eneste fordelen med skåla, den har jo ikke noen kroker som kan ta tak i andres tau.

Har ingen erfaring med skålanker, men ville vært ........ forsiktig. Har selv brukt paraply, bruce og CQR. CQR/Bruce sitter på en helt annen måte enn paraply. Siden jeg bor her nede du skal på ferie, kan jeg bare si at du kan ikke regne med at du finner myk bunn alle steder du ska ankre. Det hjelper nok masse med kjetting, men personlig ville jeg ikke sovet godt med en 10 kg skål bak (har ca 4t båt jeg også). Meningene er delte her, men i tester har vel aldri skålankeret kommet ut son noen vinner akkurat. Personlig hadde jeg gjort som Suzuki sa, kjøpt en Bruce kopi på Biltema, og sovet godt om natten...

Ha en flott sommer - ser stadig etter båtplassen vimpler her nede, men det er ikke så mange.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

... Jeg forestiller meg at Skålanker også er mindre egnet på svai, og at det vil ha problemer med på penetrere en tett gressbunn som man av og til råker ut for. På gressbunn har jeg CQR som første valg....

Det kan sikkert være riktig. Jeg skylder å gjøre oppmerksom på at mine erfaringer med skålankeret (positive sådan, se tidligere svar) er basert på baug mot land. Selv ligger jeg så godt som aldri på svai.

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)

Etter alt snakket om hvor dårlig paraply dreggene er har jeg gått til innkjøp av en 5kg Bruce kopi (biltema). Gleder meg til å prøve om det virkelig er så bra som det sies.

Parapyen har fungert greit for meg, men har opplevd at den henger dårlig på sand bunn.

Så til poenget. Henger den så bra at man ikke får den opp igjen? Hvor mange benytter muligheten til å feste kjettingen helt nederst på ankeret? Da med en hyssing som kan rykes slik at det kan draes opp med nederste del først?

Og, hvor tykk bør denne hyssingen være?

Lege siden jeg hadde kjøpt en dubeditt nå, så måtta bare ha noe. :lol: Alt fungerer faktisk i båten for tiden.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Om dreggen sitter fast, før en STOR sjakkel langs tauet mot enden av dreggen - bruk så en lettbåt for å dra dreggen den andre veien - da kan den slippe taket om den sitter fast...

En hyssing er vel ikke så bra - om du kan ryke hyssingen vil den helt sikkert også ryke da den ikke "skal" ryke - eller?

En hyssing er vel ikke så bra - om du kan ryke hyssingen vil den helt sikkert også ryke da den ikke "skal" ryke - eller?

<{POST_SNAPBACK}>

:yesnod: Det kan du være sikker på at den gjør! Gamle Murphy vil nok se sitt snitt til å slå til da. Har prøvd det i mine yngre dager, og det blir ikke gjort igjen!

Hvis man skal bruke en trådstump til å feste kjettingen på ankerstammen, må man være veldig nøye med å sjekke denne ofte. En annen ting er å klare å beregne hvor mye tråden skal tåle før den skal ryke kontrollert uten at den ryker under annen hard belastning.

Tipset med stor sjakkel var slett ikke dumt. Ellers så har jeg vært med på å bruke en liten paraplydregg til samme oppgaven. Bare ta en liten taustump og feste dreggen med en liten løkke rundt det andre ankertauet og senke ned. Har da så langt tau som mulig på den lille paraplydreggen, og ror ut med jolla i motsatt retning til det ikke er mere slakk igjen. Etter noen harde røsk har det da løsnet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...