Jump to content

Evinrude E-Tec 60HK - Turtallproblem.


fwottesen

Recommended Posts

Har  en 16 fot båt med en 2008 Evinrude E-Tec 60HK. Ved gasspådrag får jeg den opp i 3500 omdreininger,  båten kommer ikke i plan. Flytter jeg vekt frem i båten kommer turtallet og båten går i plan. Er dette normalt? Dvs: Er motoren for liten? Burde ikke turtallet komme opp uansett? (Vet ikke noe om båtmotorer) 

Link to post

Trimmer du motoren inn til akterspeilet før du prøver å plane ?

Er du alene i båten og har problemer med å plane ?

Lurt å dele hva slags båt du har så kan sikkert noen som har samme båt komme med anbefalinger.

Hva er maks turtall når du får båten i plan ?

Hva står det på propellene dine ?  (feks 12 7/8 x 17 det er diameter og stigning) Ulike båter trenger ulike propeller og derfor er dette viktig.....  vellldig viktig 

Link to post

Det er en Campion 485 16 fot, med Evinrude E-TEc 60 hk 2 takt. Alt 2008 modell.

 

To eller tre personer i båten. Når jeg gir gass får jeg 3500 omdreininger. Om en person setter seg foran i båten planer den og turtallet kommer opp i mot 6000.

 

Propellen som lå avmontert i båten er en aluminiumspropell 13.25x17. Det er åpenbart byttet til en stålpropell. Skal sjekke spesifikasjonene på denne.

Link to post

kjenner ikke den båten , men rart at den er så treg i plan, selv maks inntiltet og med propell som gir 6000 på topp.  

 

evt sjekk om det er vann i skroget 

 

Om det viser seg at båten er ok, så kan du ta en titt på smart tabs , de hjelper godt i slike tilfeller 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ja. Trodde først det var noe galt med motoren, deretter propellen. Forstår dette mye bedre nå, og jeg får båten i plan uten vektfordeling med 2 personer sittende i setene. Med flere sittende bak må jeg ha en person foran som du antyder.  Skal uansett vurdere disse trim flapsene, men ikke før etter sesongen.

 

Sånn er det når man er helt uerfaren med båt. Fikk god hjelp at dere med litt kunnskap rundt båt så jeg takker for tips og råd.

Link to post

prøv å bytt til nkg plugger dette kullet er følsom på riktig gnist , tegn en tussh strek javnt med tenn pungt å skru inn så den kommer på kl.12:05 start selvom den ikke føles stram nok å gi en litten ekstra trekk etter den har vert varm, virker som den bare går på en silynder pga defekt plugg eller def coil pga def plugg. men utrolig økonomisk motor  å normalt kvikk som en 2t .når den er i godt humør

Link to post
dieselfan skrev On 12.7.2017 at 8.54:

Trimmer du motoren inn til akterspeilet før du prøver å plane ?

 

hvor mye av trimområdet utover (dvs forbi "nøytral" på måleren) bruker du til vanlig..?   

Tenker da på om at akterspeilet er litt for loddrett , dvs at du ikke får tiltet motoren langt nok inn..?  I så fall fins det såkale "transom wedges" som man kan sette mellom motor/akterspeil for å få mer / mindre trimvinkel 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 10 måneder senere...
Svart (redigert)

Nå er det gått ett år siden jeg ble båteier. Motoren har vært på skikkelig service, de mente at det nok var en stund siden sist. Jeg har også montert smart tabs. I tillegg skal jeg bytte tilbake til originalpropellen. Propellen jeg brukte i fjor var en stålpropell med ganske høy stigning. Blir spennende å se hva dette gjør for akselerasjon og planing.

Redigert av fwottesen (see edit history)
Link to post

15"  er ikke veldig høy stigning , men kan jo godt hende den likevel var tyngre å dra enn den originale. (Stålpropeller kan ha mer aggressiv bladutforming som gir de bedre grep og "fremdrift" enn oppgitt stigning tilsier) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 2 måneder senere...

Jeg beholdt stålpropellen. Folkene i båt butikken mente at den ga bedre ytelse. Smart tabs som jeg monterte fungerer bra. Båten planer merkbart mye lettere, og båten ligger i plan ved mye lavere turtall. I tillegg bedre ytelse (fart) ved lavere turtall når båten ikke er i plan. Jeg angrer ikke på  disse trim flapsene.

Redigert av fwottesen (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...