fwottesen Startet 12.Juli.2017 Del på Facebook Startet 12.Juli.2017 Har en 16 fot båt med en 2008 Evinrude E-Tec 60HK. Ved gasspådrag får jeg den opp i 3500 omdreininger, båten kommer ikke i plan. Flytter jeg vekt frem i båten kommer turtallet og båten går i plan. Er dette normalt? Dvs: Er motoren for liten? Burde ikke turtallet komme opp uansett? (Vet ikke noe om båtmotorer) Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 12.Juli.2017 Del på Facebook Svart 12.Juli.2017 Har du nettopp satt den på båten? Er propell kanskje for stor? Sitér dette innlegget Link to post
fwottesen Svart 12.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2017 Akkurat kjøpt båten. Har ingen greie på dette. Motoren går stille og fint, starter lett. Ja mulig at propellen er problemet. Sitter en stålpropell på båten. Lå en aluminiumspropell ombord. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 12.Juli.2017 Del på Facebook Svart 12.Juli.2017 Trimmer du motoren inn til akterspeilet før du prøver å plane ? Er du alene i båten og har problemer med å plane ? Lurt å dele hva slags båt du har så kan sikkert noen som har samme båt komme med anbefalinger. Hva er maks turtall når du får båten i plan ? Hva står det på propellene dine ? (feks 12 7/8 x 17 det er diameter og stigning) Ulike båter trenger ulike propeller og derfor er dette viktig..... vellldig viktig Sitér dette innlegget Link to post
fwottesen Svart 12.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2017 Det er en Campion 485 16 fot, med Evinrude E-TEc 60 hk 2 takt. Alt 2008 modell. To eller tre personer i båten. Når jeg gir gass får jeg 3500 omdreininger. Om en person setter seg foran i båten planer den og turtallet kommer opp i mot 6000. Propellen som lå avmontert i båten er en aluminiumspropell 13.25x17. Det er åpenbart byttet til en stålpropell. Skal sjekke spesifikasjonene på denne. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 12.Juli.2017 Del på Facebook Svart 12.Juli.2017 Trimmer du motoren inn til akterspeilet før du prøver å plane ? Sitér dette innlegget Link to post
fwottesen Svart 12.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2017 Ja. Trimmer helt inn. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 12.Juli.2017 Del på Facebook Svart 12.Juli.2017 Om du ikke er besatt av toppfart ville jeg satt på orginalpropell for å prøve om den planer mer "kultivert" da... 6000 omdr er om jeg har funnet rett kilde max turtall for den motoren så ikke overstig det. (sjekk med manualen du fikk med motoren) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 12.Juli.2017 Del på Facebook Svart 12.Juli.2017 Sett motoren i fri når du har byttet propell og forsikre deg om at ikke noe subber (snurr propellen for hånd med motoren av og forsikre deg om at den løper fritt) Stålpropellen og aluminiumspropellen kan kreve forskjellige skiver. Sjekk med forrige eier om du er i tvil. Sitér dette innlegget Link to post
fwottesen Svart 12.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2017 Takker så langt. Er helt grønn på det her. Sitter en propell av merket Turning Point 13 1/4 x 15 på motoren. Den burde vel fungere? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Juli.2017 Del på Facebook Svart 12.Juli.2017 kjenner ikke den båten , men rart at den er så treg i plan, selv maks inntiltet og med propell som gir 6000 på topp. evt sjekk om det er vann i skroget Om det viser seg at båten er ok, så kan du ta en titt på smart tabs , de hjelper godt i slike tilfeller Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 12.Juli.2017 Del på Facebook Svart 12.Juli.2017 Den båten har sitteplassene langt bak. Ser på nettet at amerikanerne velger store motorer på den relativt korte båten... Sitér dette innlegget Link to post
fwottesen Svart 12.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2017 Kjørte litt i dag med to personer. Kommer opp i plan selv om jeg skulle ønsket meg litt mer kraft. Tror at smart tabs kan gjøre jobben her. Virker som at marginale endringer i vektfordelingen endrer bildet. Båten gjør 30 knop med 5500 omdreininger. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 12.Juli.2017 Del på Facebook Svart 12.Juli.2017 Er det bowrider modellen du har så er det jo enkelt å be en av dine frender om å sitte foran skjermen til du begynner å plane og deretter kan vedkommende sitte hvor han vil Det er egentlig rett og slett godt gammalt sjømannskap Sitér dette innlegget Link to post
fwottesen Svart 12.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2017 Ja. Trodde først det var noe galt med motoren, deretter propellen. Forstår dette mye bedre nå, og jeg får båten i plan uten vektfordeling med 2 personer sittende i setene. Med flere sittende bak må jeg ha en person foran som du antyder. Skal uansett vurdere disse trim flapsene, men ikke før etter sesongen. Sånn er det når man er helt uerfaren med båt. Fikk god hjelp at dere med litt kunnskap rundt båt så jeg takker for tips og råd. Sitér dette innlegget Link to post
Marex 87 Svart 13.Juli.2017 Del på Facebook Svart 13.Juli.2017 prøv å bytt til nkg plugger dette kullet er følsom på riktig gnist , tegn en tussh strek javnt med tenn pungt å skru inn så den kommer på kl.12:05 start selvom den ikke føles stram nok å gi en litten ekstra trekk etter den har vert varm, virker som den bare går på en silynder pga defekt plugg eller def coil pga def plugg. men utrolig økonomisk motor å normalt kvikk som en 2t .når den er i godt humør Sitér dette innlegget Link to post
fwottesen Svart 13.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2017 Kjørte i dag igjen. Denne gang med 3 voksne og 2 barn ombord. Må ha en voksen frem i båten for å plane. Skal forsøke å bytte plugger og få rett index på dem imorgen. Skader ikke uansett. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 13.Juli.2017 Del på Facebook Svart 13.Juli.2017 Skroget du har kommer i to versjoner, hvilken er det du har? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Juli.2017 Del på Facebook Svart 13.Juli.2017 dieselfan skrev On 12.7.2017 at 8.54: Trimmer du motoren inn til akterspeilet før du prøver å plane ? hvor mye av trimområdet utover (dvs forbi "nøytral" på måleren) bruker du til vanlig..? Tenker da på om at akterspeilet er litt for loddrett , dvs at du ikke får tiltet motoren langt nok inn..? I så fall fins det såkale "transom wedges" som man kan sette mellom motor/akterspeil for å få mer / mindre trimvinkel Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tkb Svart 13.Juli.2017 Del på Facebook Svart 13.Juli.2017 Godt tenkt Ivar. På en Herwa 15 Speed jeg hadde, var treplaten på utsiden formet slik. Tykk øverst og tynn nederst. Sitér dette innlegget Link to post
fwottesen Svart 20.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 (redigert) Nå er det gått ett år siden jeg ble båteier. Motoren har vært på skikkelig service, de mente at det nok var en stund siden sist. Jeg har også montert smart tabs. I tillegg skal jeg bytte tilbake til originalpropellen. Propellen jeg brukte i fjor var en stålpropell med ganske høy stigning. Blir spennende å se hva dette gjør for akselerasjon og planing. Redigert 20.Mai.2018 av fwottesen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.Mai.2018 Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 15" er ikke veldig høy stigning , men kan jo godt hende den likevel var tyngre å dra enn den originale. (Stålpropeller kan ha mer aggressiv bladutforming som gir de bedre grep og "fremdrift" enn oppgitt stigning tilsier) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
fwottesen Svart 28.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2018 (redigert) Jeg beholdt stålpropellen. Folkene i båt butikken mente at den ga bedre ytelse. Smart tabs som jeg monterte fungerer bra. Båten planer merkbart mye lettere, og båten ligger i plan ved mye lavere turtall. I tillegg bedre ytelse (fart) ved lavere turtall når båten ikke er i plan. Jeg angrer ikke på disse trim flapsene. Redigert 28.Juli.2018 av fwottesen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.