Mariasuden Startet 12.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2017 Heisann Har kjøpt meg båt :) Er en Finnmaster 7600, og jeg vurderer å kjøre den sjøveien fra Karmøy til Sandnessjøen. Har lite erfaring med annet enn lystkjøring med båt innaskjærs. Trenger da litt synspunkter fra litt mer erfarne skippere. - Kan dette gjøres trygt av noen med forholdsvis lite erfaring? - Har plottet en provisorisk rute i kart, kommer til rundt 1000km Regner med å kunne klare å holde et snitt på rundt 20 knop, og bruke rundt 400liter diesel, for optimistisk? - Noen som kan ta på seg å plotte en ideell og trygg rute? - Alt av synspunkter og tips er hjertlig velkommen :) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 12.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2017 (redigert) Har kjørt 24 fot båt fra Bergen til Sandnessjøen 1993. 10 knop og 4 døgn. Dette blir litt lenger, men bør være ok. Selv med plotter, bør (må?) du ha papirkart i tillegg. Plotteren kan jo svikte. På vår tur hadde vi bare papirkart som jeg fikk låne av en kjenning (og kompass). På disse kartene var det tegnet opp strek for ruta inn på kartet i sør, og ut av kartet i nord. Osv. tilsvarende på alle kartene. Legg kartene på stuegulvet og forberede ruta på samme måte. Følg med på kartet hvor du er underveis. I 2006 kjørt fra Førde til Sandnessjøen med annen båt. Ca 7" plotter og dessverre uten papirkart som Widerøe greide å rote bort. Problem med bare plotteren som det ikke var lagt inn rute på. Så viktig at du har en strek å følge. Redigert 12.Juli.2017 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 12.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2017 Grovt sett blir det å følge leia fra Karmøy til Bergen og hurtigruteleia derfra. Denne turen er fullt gjennomførbar. Men du må over noen utsatte havstrekk som Sletta, Statt, Hustadvika og Folda. Du må derfor regne med tid til å vente i tilfelle du ikke har fullklaff med vind og bølger. Du bør også være trygg på båten når det gjelder renhet på diesel etc. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Rune Totland Svart 12.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2017 Ikke gå hurtigruteleia over Folla hvis ikke værmeldingen er helt optimal. Gå "gjennom" flatanger og over til abelvær. Evt kom innom Brakstad på Jøa for en prat ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Mariasuden Svart 12.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2017 Takk for gode tips :) Ligger hurtigruteliea detaljert ute på nett noe sted? Helst importerbar inn på plotter. Dette var den beste jeg fant:https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6d/Trajet_de_l'Hurtigruten_no.svg Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 13.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2017 Fullt mulig å gå ... Langt er det jo men bruker en tiden til hjelp og passer seg for havet så går det fintVHF bør være med i båten og virke VIKTIGfå med deg exstra dieselfilter og gjerne reim til dynamo og lær deg hvordan du bytter de + verktøy som passer til dette Kontroller tanker for dritt ...redningsvest, god dregg og mye tau til denne gjerne et drivanker og ikke press deg selv og ta deg god tid Trøtte folk kan ta dumme valg GOD TUR Trenger du mannskap så hopper jeg gjerne med ;-) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Brigg Svart 13.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2017 (redigert) I følge distansetabellen er det 520 nm fra Haugesund til Sandnessjøen. Om du holder 20 knop i snitt vil dette si cirka 26 timer. Redigert 13.Juli.2017 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Mariasuden Svart 15.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2017 Det er gull hvor mye bra hjelp man får her :) Letet etter distansetabell, men nærmeste jeg fant var en som tok utgangspunkt i Bergen havn. Hvor finner jeg denne? Og hurtigruteleia, ligger den tilgjengelig noe sted på nett i et format som kan importeres inn i Navionics? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 15.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2017 Jeg hadde satt meg ned og virkelig satt meg inn i hvordan plotteren og ruter bygges på den plotteren du har... Det er etter min mening første forutsetning for å få en noenlunde kurant tur at man har full kontroll på navigeringen om bord.. Det blir lite hjelp å få på BP når du virkelig trenger det, da må du stole på egne ferdigheter.. Jeg har gått den turen selv, det er et drygt stykke, og du vil garanterte få en del dager med landligge pga været og båten du har.. Men det går helt fint, vist du tar tiden til hjelp, og stoler på deg selv og egne kunnskaper.. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 15.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2017 Distansetabellene finnes bla i Den Norske Los. Eller feks her (nesten bakerst): http://local.exxonmobil.com/Files/pa/Norden/EXXONMOBIL_KYSTHANDBOK_2004.pdf Jeg kjenner ikke til noen nedlastbare ruter, men mulig at dette finnes et sted. Men grovt sett går jo Hurtigruta strake leia mellom de ulike anløpsstedene. Det bør være mulig å streke opp en grov rute basert på dette. Og så kan det være strekninger det er mulig å ta snarveier med en liten båt, andre steder det lønner seg å gå omveier for å unngå ugunstige forhold. I likhet med @Ida Marie III anbefaler jeg at du tar deg tid til å tegne opp ruten selv, det er tross alt du som skal gå den. Så kan du spørre om det er konkrete strekninger du er usikker på så vil du helt sikkert få gode innspill her. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.