Marex 87 Startet 13.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 13.Juli.2017 85 hk turbo mister disel trykket i systemet på 1-2 timer etter bruk jager på tomgang stopper ved raskt avslag i turtall litt slakk i nikke pumpa for lufting osv. har byttet hoved tur rtur slanger . di var morkene å det hjalp litt på jagingen .noen .noen som har noe fornuft å komme med ??????? Kommentar fra moderator: Tittelen er redigert, var opprinnelig "penta 30 motor 87 mod". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster. Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet til Ikke godkjente emnetitler. Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Kommentar fra moderator: Ut fra effekten gjetter jeg på at det er TMD. Slik info skal være med i tittelen. Det med å miste dieseltrykk etter bruk har jeg aldri hørt om. Fint om trådstarter kan forklare nærmere hva han mener. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 13.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2017 Du bør utfylle tittel noe mer? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 13.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2017 Er nok mange tråder på forumet som omhandler dette problemet. Du har byttet slanger, men hva med filter? Hvis ikke det er gjort så er jo det en mulig feilkilde. Du skriver at det er litt slakk i nikkepumpa. Ja, kan godt være den også som er problemet, men det er også viktig og vite hvordan denne pumpa fungerer. For det første er ikke pumpa der bare for og lufte systemet. Den er i drift så lenge motoren går for og gi trykk til systemet. Dette er du sikkert klar over. For det andre så har mange den oppfattelsen at når man trykker hendelen ned, så presser man diesel mot finfilter og høytrykkpumpa. Slik er det ikke. Når hendel trykkes ned, så trykker man membranen i pumpa ned og diesel suges fra tanken. Det er først når man slipper hendelen at dieselen presses videre av ei kraftig returfjær tilknyttet membran. Så hvis du åpner lufteskrue på finfilter og pumper skal det komme diesel jevnt og trutt ut så lenge du pumper. Så stenger du skrua mens du pumper og da skal pumpa faktisk bli litt slarkete og lettere. Årsaken til det er at det blir trykk i systemet når skrua stenges og dermed kommer ikke membran i retur da den blir stående pga mottrykket. Det er bare hendelen som kommer i retur og den har ei egen liten returfjær som bringer den opp igjen, og dette medfører at pumpa kan virke slarkete og slapp selv om den er helt ok. Det er jo noen som pumper som besatt når pumpa blir litt slarkete også, og det er som regel helt forgjeves. Men, ja, det kan godt være nikkepumpa er defekt, og den har trolig ei sil også som kan være tett. Spesielt hvis det ikke er vannutskiller/grovfilter mellom tank og materpumpe, eller nikkepumpe som du kaller den, så er den mer utsatt for skitt og smuss. Men så var det dette med filtere da. Det var vel det første jeg hadde byttet hvis det er lenge siden det er gjort. Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 14.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2017 En liten korrigering. På VP 30/40 serie motorer er matepumpe beregnet for å lufte systemet og evt. hjelpe til på tomgang ved levering av brennstoff til insp. pumpe. Ved høyere turtall og under belastning overtar en tannhjulspumpe innebygget i insp. pumpen leveringen av brennstoff til elementet for høytrykk til brennstoffventiler. Ved måling av trykk foretatt mellom finfilter og insp. pumpe vil det på stillestående moter og på tomgang være et overtrykk på ca 0,25 bar fra matepumpe (dersom banjoskrue merket OUT er riktig plassert) som gradvis går mot 0 for så å gå over til vakuum på høyere turtall og ved belastning. Dette vakuum er et resultat av gjennomstrømningsmotstanden i systemet mellom tank og insp. pumpe. Blir dette for stort får motoren problemer. Idet du får problemer først etter noe tids kjøring, kunne det være interessant å se om det oppstår en forskjell her. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 14.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2017 Sjekk luftingen på tanken. Om denne er tett vil det bli undertrykk på tanken, og til slutt vil ikke motoren klare å suge dieselen den trenger. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.