Jump to content

Edit History

Seilersnobben

Seilersnobben

@mons

Ja, da er vi mer enig.

Etter det jeg har funnet ut, er man aldri trygg for overbrytende sjø, men det er en kurve mellom oppdrift/krage og sjø/vindstyrke. Vester med stor oppdrift og krage vil bare redde en bevisstløs person inntil en viss grense, og den grensen er nok lavere enn vi liker å tro.

Dessverre er mange vest-tester foretatt under bassengforhold. Det få er klar over, er at hvis man ligger ubevegelig (som i bevisstløs eller utmattet) i sjøen, vil føttene virke som et slags drivanker, og man blir orientert med ansiktet mot sjø og vind.

Personlig er jeg ikke i tvil: 

Hvis jeg risikerer å havne i sjøen med eneste håp til redning et helikopter eller et ressurssterkt redningsfartøy, og/eller kan forvente å bli liggende lenge, kanskje i kaldt vann, velger jeg stor vest med krage, og da tar jeg sjansen på en oppblåsbar, fordi en fast vest vil hemme meg altfor mye. 

Hvis jeg regner med at jeg kan havne i sjøen men må ta meg ombord selv, eller ved å hjelpe til mye selv, velger jeg seilervest. Bevegelsesfriheten i en stor vest med krage er veldig dårlig.

Seilersnobben

Seilersnobben

@mons

Ja, da er vi mer enig.

Etter det jeg har funnet ut, er man aldri trygg for overbrytende sjø, men det er kurve mellom oppdrift/krage og sjø/vindstyrke. Vester med stor oppdrift og krage vil bare redde en bevisstløs person inntil en viss grense, og den grensen er nok lavere enn vi liker å tro.

Dessverre er mange vest-tester foretatt under bassengforhold. Det få er klar over, er at hvis man ligger ubevegelig (som i bevisstløs eller utmattet) i sjøen, vil føttene virke som et slags drivanker, og man blir orientert med ansiktet mot sjø og vind.

Personlig er jeg ikke i tvil: 

Hvis jeg regner med å kunne havne i sjøen med eneste håp til redning et helikopter eller et ressurssterkt redningsfartøy, og/eller kan forvente å bli liggende lenge, kanskje i kaldt vann, velger jeg stor vest med krage, og da tar jeg sjansen på en oppblåsbar, fordi en fast vest vil hemme meg altfor mye. 

Hvis jeg regner med at jeg kan havne i sjøen men må ta meg ombord selv, eller ved å hjelpe til mye selv, velger jeg seilervest. Bevegelsesfriheten i en stor vest med krage er veldig dårlig.

• Create New...