Philipp Startet 13.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 13.Juli.2017 (redigert) Hei! Jeg har kjøpt en gammel Kavaler 445. Denne er i grei stand som den er, men noe småfiks og kjærlighet trengs det selvsagt. Spesielt må skroget slipes og males på nytt – det er veldig ruglete og ujevnt sånn som det er nå. Det jeg er usikker på er „steglistene“ (om det er det de kalles) på skroget, disse synes jeg ser noe merkelige ut. Spesielt to av dem (på hver side av skroget) ser mer eller mindre hjemmelagde ut. Muligens er de ment som avstivere. Det kan også hende de er originale og deretter lappet med glassfiber og dermed blitt litt rare i formen. Den siste er „integrert“ i skroget og utvilsomt original. Jeg går ut ifra at steglistene er viktige for skrogets egenskaper, og da kanskje spesielt med tanke på svinger og evne til å gå opp i plan, og har dermed tenkt å gjenskape original form. Er det noen som har bilder av det originalet skroget på en Kavaler 445, eller har en formening om hvordan det skal se ut? Finner dessverre ingen bilder på nett av nettopp dette. Det skal stå en 65 hk på den, som vel er det båten er godkjent for utifra den sparsommelige informasjonen jeg har funnet. Selvom jeg ikke har planer om å utnytte fartspotensialet som båten sikkert har med såpass stor motor, så synes jeg det er viktig at den gjør det den skal og ikke „finner på noe“ uventet. Hva tror dere om de evt. ettermonterte listene? Er det ellers noen som har noen erfaringer med båten? Den vil hovedsaklig bli brukt som fiskebåt og til koselige øyutflukter med venner – hvor jeg tror 65 hesteren kommer godt med når båten er full. Redigert 13.Juli.2017 av Philipp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2017 enig at de listene så litt "attpåklatt" ut .. Ville nesten bare prøvd båten først , ikke godt å si hvordan kjøreegenskapene vil påvirkes Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Philipp Svart 15.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2017 Takk for svar! Vet du for øvrig om det er noen av Kavaler 445 som ikke er godkjente for 65hk? Etter å ha studert noen bilder finnes det visst flere varianter, hvorav noen alltid er avbildet med 25 hk. Dette trenger vel ikke bety noe, men er rimelig konsekvent og dermed kanskje ikke tilfeldig... Det er ikke opplyst hvorvidt båten er godkjent for 65hk eller ei på det skiltet med navn etc. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2017 har beskjeden kjennskap til båttypen, men synes 65 hk høres mye ut ift. hva andre tilsvarende båter ble godkjent for på 80-tallet. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.