Gudrun
Dette har vært et problem hos mange omtrent fra trykkvannet ble introdusert i båt... ja nesten.
Som flere her har skrevet blir det trykkoppbygging når vannet varmes opp og da åpner gjerne sikkerhetsventilen. Hos noen kan det og skyldes vibrasjon fra motor under gange. Ventilen klarer ikke å holde helt 100% tett.
Index sin løsning med ekspansjonstank er en enkel og helt grei løsning som ikke koster all verden.
Var et båtblad som for mange år siden ga en påskjønnelse til en kar som hadde lagt utløpet fra sikkerhetsventilen tilbake til tanken.
Vel nummeret etter var det en smittevernlege (og båteier) som frarådde dette. Stadig påfyll av varmt vann på vanntanken kunne i verste fall ende opp med at det ble nok organismer på tanken som i fellesskap koste seg såpass at mannskapet fikk seg noen lange runder "på rammen". Ja det er kortversjonen utfra hvordan jeg husker saken.
Jeg har løst det ved å slå av pantrypumpen før oppstart og åpnet litt på ene kranen. Da har jeg og kontroll på om pumpen begynner å gå av seg selv under gange som enkelte har opplevd når en av slangene hopper av. Dette er vanskelig å oppdage pga motorstøyen..
Men står bryteren stuet langt vekk er ikke akkurat det man tenker mest på før avgang.