Jump to content

Edit History

jtfidje

jtfidje

Fikse litt på språket

Hei :smiley:

Bakgrunn til problemet:

Så - jeg har nettopp overtatt en Biam 800 med mye forskjellig rusk og rask :wink: En av tingene var en ankervinsj som ikke alltid ville starte (reléet slo inn, men motoren gikk ikke). Selv er jeg dessverre ikke veldig flink til å "skru", så jeg fikk hjelp til å plukke den fra hverandre. Det viste seg da at gir-delen (gear?) var helt full av vann, og at alt fettet ute, rundt og inni var tørket helt inn. Motoren ble testet og ser ut til å svive helt fint uten gir-delen. Gir-delen har så blitt rengjort og fett har blitt dyttet inn i girene. (se bilder :smiley:)

Det jeg lurer på / trenger hjelp til:

Ankervinsjen har, som dere kan se ut fra bildene, sett sine bedre dager. Etter som jeg nå har blitt båteier ønsker jeg veldig å opparbeide meg kunnskap og erfaring rundt alt som følger med en båt, slik som denne ankervinsjen og hadde satt veldig pris på gode råd og god hjelp :smiley:

Det som sviver for meg nå av spørsmål er:

• Vil denne fungere i den tilstanden den er i?
  • Jeg vet dessverre ikke hvor / på hvilke deler jeg må eller burde smøre med fett før jeg setter den sammen igjen.
  • Hvordan skal slike ting vedlikeholdes i fremtiden?

Hvis dere ser det er noe jeg ikke har hatt "vett nok" til å spørre om, feel free :smiley:

Bilder av vinsjen slik den ligger på finner dere ved å følge denne linken:

https://photos.app.goo.gl/F96E4Z2ApfCxtjDR2

jtfidje

jtfidje

Hei :smiley:

Bakgrunn til problemet:

Så - jeg har nettopp overtatt en Biam 800 med mye forskjellig rusk og rask :wink: En av tingene var en ankervinsj som ikke alltid ville starte (reléet slo inn, men motoren gikk ikke). Selv er jeg dessverre ikke veldig flink til å "skru", så jeg fikk hjelp til å plukke den fra hverandre. Det viste seg da at gir-delen (gear?) var helt fullt av vann, og at alt fettet ute, rundt og inni var tørket helt inn. Motoren ble testet og ser ut til å svive helt fint uten gir-delen. Den har så blitt rengjort og fett har blitt dyttet inn i girene. (se bilder :smiley:)

Det jeg lurer på / trenger hjelp til:

Ankervinsjen har, som dere kan se ut fra bildene, sett sine bedre dager. Etter som jeg nå har blitt båteier ønsker jeg veldig å opparbeide meg kunnskap og erfaring rundt alt som følger med en båt, slik som denne ankervinsjen, men hadde satt veldig pris på gode råd og god hjelp :smiley:

Det som sviver for meg nå av spørsmål er:

• Vil denne fungere i den tilstanden den er i?
  • Jeg vet dessverre ikke hvor / på hvilke deler jeg må eller burde smøre med fett før jeg setter den sammen igjen.
  • Hvordan skal slike ting vedlikeholdes i fremtiden?

Hvis dere ser det er noe jeg ikke har hatt "vett nok" til å spørre om, feel free :smiley:

Bilder av vinsjen slik den ligger på finner dere ved å følge denne linken:

https://photos.app.goo.gl/F96E4Z2ApfCxtjDR2

• Create New...