dennrick Startet 13.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 13.Juli.2017 (redigert) Jeg lurer på om jeg har funnet riktig prosedyre for å kalibrere spakene i båten min. 2xD4-300, fabrikkny i 2013: Har lastet opp "manualen" jeg fant via google her: calibration evc-d.pdf.zip (se nederst på første side) Kan man gjøre noe galt dersom man forsøker dette ? Jeg vil dog gjerne være sikker på at manualen er den riktige før jeg forsøker. Bakgrunnen for spørsmålet er at jeg sliter med at styrbord motor ikke går i fri fra revers. Anslagsvis 50% av gangene ender det opp med "Check gear actuator" alarm, motoren stopper, og jeg mister også hydraulikken på styringen siden styrbord driver dette. 100% av gangene er det stor treghet. Spaken har stått i "fri" i 1-2 sekunder før den da ved 50% av gangene endelig går i fri. Ikke noe problem med å sette den i gir hverken akterover eller forover. Fra forover til fri går det fint. (Har kryssbyttet aktuatorene for å se om jeg fikk flyttet feilen til babord. Like ille). Wiren er av ny type (riktig farge), og ser ok ut. Leverandør av båten har hatt ut motoren for overhaling pga oljelekkasje. Mye er byttet på den. Aner ikke om remontering da fordrer en kalibrering av spakene, og om det er gjort, eller om dette kan forklare årsaken til overfornevnte problem. Så... oppsummert: Er prosedyren riktig? Kan det være at en re-kalibrering vil hjelpe? Kan man gjøre noe galt ? (gitt at babord funker som den skal). Redigert 13.Juli.2017 av dennrick Manglet info (see edit history) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Fjellbonden Svart 13.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2017 Hadde samme symtomer på KAD 42 med 290 drev og Microcommander spaker. Den gangen var vann i drevet årsaken til at kon hang fast. Etter service og sliping av kon var problemet borte. Drevene hadde nylig vært til sevice hos VP verksted med påfølgende trykk- og vakuumtest. Siden hadde jeg alltid hjelp av "min egen mekaniker" annethvert år når drevene skulle av. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 14.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2017 Takk for input. Hva tror du om prosedyren jeg linket til over? Det er et pdf dokument. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Fjellbonden Svart 15.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2017 dennrick skrev for 19 timer siden: Hva tror du om prosedyren jeg linket til over? Våger ikke å si noe om den, da jeg ikke har erfaring med denslags. Men jeg ville prøvd å finne ut av om/hvorfor gearet henger først, om mulig. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 15.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2017 Ja, men da må båten på land. Jeg skal på kontoret i en uke til med kontorting, og så skal familien på båtferie i fire uker. Inklusive meg. Som da fortsatt lurer på om prosedyren jeg lastet opp er ok. Noen? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.