
dennrick
Jeg lurer på om jeg har funnet riktig prosedyre for å kalibrere spakene i båten min. 2xD4-300, fabrikkny i 2013: Har lastet opp "manualen" jeg fant via google her: calibration evc-d.pdf.zip (se nederst på første side)
Kan man gjøre noe galt dersom man forsøker dette ? Jeg vil dog gjerne være sikker på at manualen er den riktige før jeg forsøker.
Bakgrunnen for spørsmålet er at jeg sliter med at styrbord motor ikke går i fri fra revers. Anslagsvis 50% av gangene ender det opp med "Check gear actuator" alarm, motoren stopper, og jeg mister også hydraulikken på styringen siden styrbord driver dette. 100% av gangene er det stor treghet. Spaken har stått i "fri" i 1-2 sekunder før den da ved 50% av gangene endelig går i fri. Ikke noe problem med å sette den i gir hverken akterover eller forover. Fra forover til fri går det fint.
(Har kryssbyttet aktuatorene for å se om jeg fikk flyttet feilen til babord. Like ille). Wiren er av ny type (riktig farge), og ser ok ut.
Leverandør av båten har hatt ut motoren for overhaling pga oljelekkasje. Mye er byttet på den. Aner ikke om remontering da fordrer en kalibrering av spakene, og om det er gjort, eller om dette kan forklare årsaken til overfornevnte problem.
Så... oppsummert: Er prosedyren riktig? Kan det være at en re-kalibrering vil hjelpe? Kan man gjøre noe galt ? (gitt at babord funker som den skal).