Jump to content

Kalibrering av VP gass spaker - riktig prosedyre?


dennrick

Recommended Posts

Jeg lurer på om jeg har funnet riktig prosedyre for å kalibrere spakene i båten min. 2xD4-300, fabrikkny i 2013: Har lastet opp "manualen" jeg fant via google her: calibration evc-d.pdf.zip (se nederst på første side)

 

Kan man gjøre noe galt dersom man forsøker dette ? Jeg vil dog gjerne være sikker på at manualen er den riktige før jeg forsøker.

 

Bakgrunnen for spørsmålet er at jeg sliter med at styrbord motor ikke går i fri fra revers. Anslagsvis 50% av gangene ender det opp med "Check gear actuator" alarm, motoren stopper, og jeg mister også hydraulikken på styringen siden styrbord driver dette. 100% av gangene er det stor treghet. Spaken har stått i "fri" i 1-2 sekunder før den da ved 50% av gangene endelig går i fri. Ikke noe problem med å sette den i gir hverken akterover eller forover. Fra forover til fri går det fint.

 

(Har kryssbyttet aktuatorene for å se om jeg fikk flyttet feilen til babord. Like ille). Wiren er av ny type (riktig farge), og ser ok ut.

 

Leverandør av båten har hatt ut motoren for overhaling pga oljelekkasje. Mye er byttet på den. Aner ikke om remontering da fordrer en kalibrering av spakene, og om det er gjort, eller om dette kan forklare årsaken til overfornevnte problem.

 

Så... oppsummert: Er prosedyren riktig? Kan det være at en re-kalibrering vil hjelpe? Kan man gjøre noe galt ? (gitt at babord funker som den skal).

Redigert av dennrick
Manglet info (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Hadde samme symtomer på KAD 42 med 290 drev og Microcommander spaker. Den gangen var vann i drevet årsaken til at kon hang fast. Etter service og sliping av kon var problemet borte. Drevene hadde nylig vært til sevice hos VP verksted med påfølgende trykk- og vakuumtest.

Siden hadde jeg alltid hjelp av "min egen mekaniker" annethvert år når drevene skulle av.

Link to post

Ja, men da må båten på land. Jeg skal på kontoret i en uke til med kontorting, og så skal familien på båtferie i fire uker. Inklusive meg. Som da fortsatt lurer på om prosedyren jeg lastet opp er ok.

 

Noen?

 

 

 

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...