Bent M Startet 14.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 14.Juli.2017 (redigert) Hei Lest gjennom alt av manualer etc. Ikke helt klart å finne ut hvor dypt denne båten stikker. Båten skal visst stikke 0.85 meter når den er fullastet, men hvor mye dypere enn båten pleier motor å ligge? 30cm? Skal litt mellom holmer og skjær så greit å vite når man skal feige ut;-) Kan selvfølgelig forsøke å måle i morgen, men det får ev bli i morgen. Er i tillegg usikker på hvor på motor osv jeg skal måle. Redigert 14.Juli.2017 av Bent M (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 14.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2017 Du får trimma opp propell til overflaten, så det er relativt greit, men vet ikke helt om dette er båten å utforske grunner med, ta heller en jolle Sitér dette innlegget Link to post
matsemann Svart 14.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2017 Du kan vel regne med at antikavitasjonsplaten flukter mer eller mindre med kjølen på båten, så måler du fra den og helt til nederste punkt på finnen, så vet du sånn cirka hvor mye dypere enn båten du stikker. Når jeg er usikker på dybden selv, så tilter jeg motoren helt opp i overflaten. Styringen blir litt dårligere, men det er jo en del tryggere. Forøvrig mener jeg å ha lest at vår Ibiza 760 stikker 0.9m, og jeg har alltid tenkt at det er til nederste punkt på motor, det er i hvert fall ikke fra vannlinjen og ned til kjølen. Sitér dette innlegget Link to post
Bent M Svart 14.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2017 Takk for svar. Er for å legge til uthavn jeg tenker. Hvis noen ser en forvirra Ibiza 26 på nordenden av ekornholmen utafor Tønsberg i morra så er det meg. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 14.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2017 (redigert) Har alltid tenkt at 760T jeg hadde stakk 1,1. Båter med en motor har motoren nedenfor dypeste del av kjølen. De med to motorer har disse litt lenger opp på hver side. Så f eks en 42 foter med 2 motorer og drev stikker ikke nødvendigvis dypere enn en 26 foter med en motor. Er det under 1,5-2 meter bør man uansett tenke seg godt om, men GPS/ekkoloddet måler vel gjerne fra ganske dypt bak på båten? Så mulig du ikke går borti selv hvis det står 0,8 på ekkoloddet, men slike sjanser tar jeg neppe. Redigert 14.Juli.2017 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Bent M Svart 14.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2017 Godt poeng @Lingefan. Spinner på ekkolodd sitter omtrent midt under førerposisjon. 1m dybde der bør være trygt. Tar med noe å stake med, og heiser motor for å være trygg. Sitér dette innlegget Link to post
matsemann Svart 14.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2017 Jeg har hekksvinger som sitter midt mellom kjøl og trimflaps, så ganske dypt, Denne dybden er 0-referansen, så har jeg 1m på loddet så har jeg vel kanskje 0.7 under motor. Men denne dybdeverdien kan jo justeres alt ettersom om man ønsker at den skal vise dybde under motor eller dybden fra overflaten. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 14.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2017 Det er jo finnen på motoren som stikker dypest. Er jo bare å tilte motoren opp, finne frem målebåndet. Mål hvor stor del av motoren som har vert i vannet. Tipper ca 70 cm. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 15.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2017 Enig med Sørlandet2. Marker hvor på stammen vannet rekker når motoren er nedtiltet. Tilt deretter opp motoren og mål fra finnen og opp til markeringen. Rettere får du det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 15.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2017 Jeg synes trådstarter har et tullete spørsmål. Man går ikke mellom holmer og skjær og regner på klaring i centimeter! Sitér dette innlegget Link to post
Bent M Svart 15.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2017 Takk for svar og råd. Da blir det målbånd før turen starter. @Lazyjack. Enig i at det er tullete, og det gjør vi heller ikke. Er fersk med båt, og ville bare være litt tryggere på hvor dypt vi stikker når jeg nå skal legge til uthavn for første gang. Litt småskummelt å gå inn mot holmer/land uten å vite om vi stikker 0.9 eller 1.2. Synes jeg da... Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 15.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2017 Differansen mellom 0.9 0g 1.2 er ikke stort mer enn tidevannsforskjellen. Tilt heller opp motoren når du skal lure deg inn i en ukjent havn så ødelegger du ikke noe. Sitér dette innlegget Link to post
Bent M Svart 15.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2017 Jupp. Ender nok opp med det. God tilt på motoren, og bli dradd inn med tau. Verste som skjer da er jo en ripe eller to. Det kan jeg leve med;-) Sitér dette innlegget Link to post
Decco Svart 16.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2017 https://webapp.navionics.com/#boating@13&key=eojhJot~~%40 sjøkart forteller deg mye om dybde også :D Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.