Jump to content

Ibiza 26 med Suzuki df300 - hvor dypt stikker den?

Bent M

Recommended Posts

Hei

Lest gjennom alt av manualer etc. Ikke helt klart å finne ut hvor dypt denne båten stikker. Båten skal visst stikke 0.85 meter når den er fullastet, men hvor mye dypere enn båten pleier motor å ligge? 30cm?

Skal litt mellom holmer og skjær så greit å vite når man skal feige ut;-) Kan selvfølgelig forsøke å måle i morgen, men det får ev bli i morgen. Er i tillegg usikker på hvor på motor osv jeg skal måle. 

Redigert av Bent M (see edit history)

Du kan vel regne med at antikavitasjonsplaten flukter mer eller mindre med kjølen på båten, så måler du fra den og helt til nederste punkt på finnen, så vet du sånn cirka hvor mye dypere enn båten du stikker. Når jeg er usikker på dybden selv, så tilter jeg motoren helt opp i overflaten. Styringen blir litt dårligere, men det er jo en del tryggere. Forøvrig mener jeg å ha lest at vår Ibiza 760 stikker 0.9m, og jeg har alltid tenkt at det er til nederste punkt på motor, det er i hvert fall ikke fra vannlinjen og ned til kjølen.

Har alltid tenkt at 760T jeg hadde stakk 1,1. Båter med en motor har motoren nedenfor dypeste del av kjølen. De med to motorer har disse litt lenger opp på hver side. Så f eks en 42 foter med 2 motorer og drev stikker ikke nødvendigvis dypere enn en 26 foter med en motor. Er det under 1,5-2 meter bør man uansett tenke seg godt om, men GPS/ekkoloddet måler vel gjerne fra ganske dypt bak på båten? Så mulig du ikke går borti selv hvis det står 0,8 på ekkoloddet, men slike sjanser tar jeg neppe. 

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Takk for svar og råd. Da blir det målbånd før turen starter. 

@Lazyjack. Enig i at det er tullete, og det gjør vi heller ikke. Er fersk med båt, og ville bare være litt tryggere på hvor dypt vi stikker når jeg nå skal legge til uthavn for første gang. Litt småskummelt å gå inn mot holmer/land uten å vite om vi stikker 0.9 eller 1.2. Synes jeg da...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...