Jump to content

Tett pumpetoalett fra Jabsco.

Nevermind

Recommended Posts

Mulig dette problemet har vært oppe tidligere, men etter å ha gått gjennom en del gamle innlegg uten å finne noen med samme problem må jeg bare spørre om noen herr har gode d å komme med.

Vi har vært innom en havn hvor det ligger sjøgress/tang helt opp mot overflaten på fjære sjø.  Et par dager senere oppdager vi at det er stor motstand når pumpehåndtaket trykkes ned, og at det ikke kommer noe sjøvann ut oppe i toalettet (under doringen).  Jeg hadde ingen tro på at det var pumpen som var problemet, men den har vært noe treg i det siste så jeg byttet den ut i en ny jeg hadde liggende ombord.  I slangen fra sjøvannsinntaket som går inn på pumpen finner jeg en del av det lange sjøgresset. Jeg tar ut det jeg klarer å få ut, og kan ikke se noe mere.  Når da den nye pumpen er montert har jeg fortsatt samme problem, men det kommer litt sjøgress ut i toalettet samtidig som jeg møter stor motstand når handtaket trykkes ned. I motsetning til et vanlig toalett hvor det er åpent under kanten som er under doringen er det på Jabscoen en rekke små hull fordelt på undersiden av ringen som er under doringen, og sjøvannslangen fra pumpen kommer inn på baksiden av toalettet. Pumpen, og den nevnte slangen er nå gode, men det virker som at sjøgresset har blokkert vannet fra å komme inn til toalettet.  Hvis jeg fyller vann i toalettet pumpes det ut som normalt, men det er jo noe tungvint å bruke toalettet hvis man må bruke en bøtte med sjøvann for å få skyller ned,l og spesielt når toalettet står i en seilbåt som til tider krenget en del i sjøen.

Er det noen her som har hatt tilsvarende problem, og hvordan kan jeg løse det uten å måtte kjøpe nytt toalett?

Etter litt mere tenking, og en whisky med mye røyksmak, fant jeg løsningen på problemet. 

Jeg koblet fra slangen der sjøvannet går inn på toalettets bakside, og problemet var der fortsatt så det var ikke de små hullene på undersiden av doringen som var tette. Slangen fra sjøvannsinntaket som ved forrige inspeksjon hadde 2-3 lange strå med sjøgress var nå blokkert med sjøgress. Det kom noen små biter ut i toalettet, men når jeg fikk ut den store bunten, og fikk skyller gjennom litt, virker toalettet helt som det skal. 

Takker så mye Ask. 

Vi fikk en trivelig familie på 8 i en Bavaria 42 som la seg på yttersiden vår i går kveld. Med det meldte været ville det ikke vært noe problem.  Yr har vært veldig pålitelig den siste uken, men i natt fikk vi de 12 sekundmetrene de hadde meldt, men fra en helt annen retning (rett inn havneåpningen på Sørfugløy og rett i vår babord side) enn forventet.  Vi lå allerede på lesiden av flytebryggen så det ble en natt med veldig lite søvn helt frem til klokken var 05:30, og de ga opp å få sove. Da startet de opp og fortsatte nordover. Været holdt et par timer til, men du verden det var godt å slippe gnikkelyden av fendere på begge sidene, og rykkene som var uvanlig kraftige av vekten til Bavariaen i tillegg til egen vekt. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...