Kleret Startet 16.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 16.Juli.2017 Er det nokon som har erfaringar med desse modellane frå Viknes. Båtane er omlag lika store og det kunne vore interessant å få høyra om korleis dei som har praktisk erfaring med båtane vurderer til desse. Elles er synspunkt korleis desse modellane eignar seg som turbåt, men og til fiske, fordelar og ulemper vurdert opp mot kvarandre. Elles er eg interessert i å få vita korleis ein vurderer sjøeigenskapane til desse båtane. Sitér dette innlegget Link to post
Fritidsfiskrn Svart 16.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2017 Jeg har en 830 2008 med. og er svært fornøyd med den. Driver en del fritids fiske, men også en tur av og til. Vurderte en 880, den har en del større førerhus, men 830 har større dekks plass. Når det gjelder sjøegenskapene, tror jeg gjerne at 880 er en bedre båt da den er litt lengre. Dette er sånn jeg så det. Jeg kjøpte min 830 i 2013 med Viknes Båt og Service AS Kleppestø v/ Bergen og er svært fornøyd med Dem . Du må ha Lykke til med kjøpet! Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 16.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2017 Jeg hadde valget mellom 830 og 880 og kjøpte 880. Svært godt fornøyd. Begge er gode båter! Søk på båtene her på Bp, så får du mye info. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Gudrun Svart 16.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2017 Var på en båtmesse i vår og snakket med en selger fra Viknes om forskjellene, fikk dette svaret den gangen: "880 er den beste bobåten 830 er best i sjøen, og er klart den båten vi har som har størst uteplass i forhold til størrelsen." Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 16.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2017 Har du ikke oppe NB 870 til vurdering når disse to er bragt på banen? Der tror jeg du finner en del andre kvaliteter også. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 16.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2017 Veldig lik 880 innvendig.... vinduene skrår andre vegen. Reflekser? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Chiefengineer Svart 16.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2017 Tenker bl.a. på den fine salong/sittegruppen med full buesalong, bedre fartsegenskaper etc. enn Viknesbåtene. Rett og slett fremstår de kanskje som hakket finere turbåt men med samme akterdekk/potensiale for litt fisking etc. som på en 830/880. Det ligger flere NB 870 på Finn.no nå med max fart på 25 knop der man fint marsjer med 18-20 knop. Dette blir vel for drøyt for en 830/880? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 16.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2017 NB er bredere og flatere under, går god fart med stor nok motor, men alt for mange har yanmar lh 222 hk. Det er for snaut. Sjekk både nb og viknes så er det bare og velge og vrake Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 16.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2017 (redigert) Forrige innlegg redigert: Veldig lik 880 innvendig.... Tiltalende utseende innvendig ? Vinduene skrår andre vegen. Reflekser? Hvem lager NB-båter i dag? . . 830 vet jeg ikke, men 880 kjenner jeg godt. 16 knop er grei masjfart for 880 med 222 Hk. Noe mye over det er ikke skroget beregnet for. Selv om noen har vært oppe i 26 med større motor.... Egenskapene på NB kjenner jeg ikke. . . Vedr, skrog: Viknes gjorde noen små endringer og 30 cm forlengelse av skroget og fikk dermed 930, som de skryter av. Skal teste den under fiskerimessa her i august. hanto: En flatere bunn vil vel slå litt mere i krapp sjø? Redigert 16.Juli.2017 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
hanto1 Svart 16.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2017 Nb slår mere i motsjø, men girer mindre i medsjø når man sammenligner med viknes. For nye båter er Ardea 32 faktisk hakket bedre enn Viknes 930 ( selv om jeg er gammel viknes mann) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 16.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2017 (redigert) Høres riktig ut! . Skal bli intr. å teste 930. Håper Tr.heimsfjorden er tøff den dagen ? . Er litt opptatt av dette emnet (skrogform og egenskaper i stygg sjø). Spes nå, etter at jeg fikk skikkelig juling i kryssende bølger utefor Kalvåg sist i juni ! (Har i mitt tidl. liv konstr. skrog, bygget modell og kjørt i tank osv) Har en mistanke om at et flatere skrog (f.eks. 930, NB o.l.) vil være tøffere å være ombord i enn 880 med et rundere skrog i slik sjø. Gjenstår å se ? Redigert 16.Juli.2017 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.