Jump to content

Viknes 830 eller 880

Kleret

Recommended Posts

Er det nokon som har erfaringar  med  desse modellane frå Viknes. Båtane  er omlag lika store og det kunne vore interessant å få høyra om korleis dei som har praktisk erfaring med båtane vurderer  til desse.  Elles er synspunkt korleis desse modellane eignar seg som turbåt, men og til fiske, fordelar og ulemper vurdert opp mot kvarandre. Elles er eg interessert i å få vita korleis ein vurderer sjøeigenskapane  til desse båtane.

Jeg har en 830  2008 med. og er svært fornøyd med den. Driver en del fritids fiske, men også en tur av og til. Vurderte en 880, den har en del større førerhus, men 830  har større dekks plass.

Når det gjelder sjøegenskapene, tror jeg gjerne at 880 er en bedre båt da den er litt lengre.

Dette er sånn jeg så det.  Jeg kjøpte min 830 i 2013 med Viknes Båt og Service AS Kleppestø v/ Bergen og er svært fornøyd med Dem .

Du må ha Lykke til med kjøpet!

Var på en båtmesse i vår og snakket med en selger fra Viknes om forskjellene, fikk dette svaret den gangen:

"880 er den beste bobåten

830 er best i sjøen, og er klart den båten vi har som har størst uteplass i forhold til størrelsen."

Tenker bl.a. på den fine salong/sittegruppen med full buesalong, bedre fartsegenskaper etc. enn Viknesbåtene. Rett og slett fremstår de kanskje som hakket finere turbåt men med samme akterdekk/potensiale for litt fisking etc. som på en 830/880.

Det ligger flere NB 870 på Finn.no nå med max fart på 25 knop der man fint marsjer med 18-20 knop. Dette blir vel for drøyt for en 830/880?

Forrige innlegg redigert:

Veldig lik 880 innvendig.... Tiltalende utseende innvendig ?

Vinduene skrår andre vegen. Reflekser?

Hvem lager NB-båter i dag?

.

.

830 vet jeg ikke, men 880 kjenner jeg godt. 16 knop er grei masjfart for 880 med 222 Hk. Noe mye over det er ikke skroget beregnet for.

Selv om noen har vært oppe i 26 med større motor....

Egenskapene på NB kjenner jeg ikke.

.

.

Vedr, skrog: Viknes gjorde noen små endringer og 30 cm forlengelse av skroget og fikk dermed 930, som de skryter av. Skal teste den under fiskerimessa her i august.

hanto: En flatere bunn vil vel slå litt mere i krapp sjø?

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Høres riktig ut!

.

Skal bli intr. å teste 930. Håper Tr.heimsfjorden er tøff den dagen ?

.

Er litt opptatt av dette emnet (skrogform og egenskaper i stygg sjø). Spes nå, etter at jeg fikk skikkelig juling i kryssende bølger utefor Kalvåg sist i juni ! (Har i mitt tidl. liv konstr. skrog, bygget modell og kjørt i tank osv) Har en mistanke om at et flatere skrog (f.eks. 930, NB o.l.) vil være tøffere å være ombord i enn 880 med et rundere skrog i slik sjø.

Gjenstår å se ?

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...