Jump to content

Edit History

Jens_P

Jens_P

Bay_liner skrev for 2 timer siden:

-> Jens P:

 

Det forekommer at dieselbåter direkte eksploderer bla pga manglende motorromvifter.

Dette er nytt for meg.

 

Sitat

Det kan dannes eksplosove gasser i motorrom på dieselbåter.

Kjenner konkret til slike eksempler.

Ser en mulighet dersom diesel-lekkasje står å spruter rett på varm komponent som f.eks. eksos eller turbo. Da kan det oppstå eksplosiv damp.

Da må det en tennkilde til i tillegg. Er stort sett bare generator som kan lage de gnistene som skal til i en dieselmotor som går.

 

Sitat

Så spørsmålet til alle Diesel Ja / Gass Nay Sayers. Har du motorromsvifte?

Har diesel men ingen vifte. Er levert sånn fra norsk fabrikk.

Er vel en grunn til at båter med bensin innenbords ofte har vifte og er sperret for start før viften har gått så lenge at all luft i motorrommet teoretisk skal være skiftet ut.

 

Sitat

En fyrer aldri motoren om det lukter bensin noe sted, Nei?

 

Diesel lukter det ofte i motorrom åkkesom.....

Ville aldri starte en bensinmotor om det lukter bensin i båten.

Vil ikke nøle med å starte en diesel selv om det skvalper noen liter diesel rundt i bunnen motorrommet.

 

Litt pussig hvis diesel er like farlig som bensin at Forskrift om produksjon og omsetning av fritidsfartøy og vannscootere mv har spesifikke krav ved bensininstallasjon, men ikke til diesel.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2016-01-15-35?q=bensin

 

Vær klar over at dagens båter med store batteribanker og store strømmer til thrustere, vinsjer og invertere også har potensiell brannfare ved feil i elektriske anlegg.

De har gjerne også kraftige dynamoer som blir varme når de lever max eller om de blir kortsluttet.

Kortslutning av en batteribank på flere hundre ampertimer er heller ikke å spøke med!

 

 

Men nå beveger vi oss langt vekk fra trådens tema - små gassapparat i båt. 

Hadde faren ved bruk av disse vært overhengende så hadde nok DSB vært på banen.

 

Jens_P

Jens_P

Bay_liner skrev for 2 timer siden:

-> Jens P:

 

Det forekommer at dieselbåter direkte eksploderer bla pga manglende motorromvifter.

Dette er nytt for meg.

 

Sitat

Det kan dannes eksplosove gasser i motorrom på dieselbåter.

Kjenner konkret til slike eksempler.

Ser en mulighet dersom diesel-lekkasje står å spruter rett på varm komponent som f.eks. eksos eller turbo. Da kan det oppstå eksplosiv damp.

Da må det en tennkilde til i tillegg. Er stort sett bare generator som kan lage de gnistene som skal til i en dieselmotor som går.

 

Sitat

Så spørsmålet til alle Diesel Ja / Gass Nay Sayers. Har du motorromsvifte?

Har diesel men ingen vifte. Er levert sånn fra norsk fabrikk.

Er vel en grunn til at båter med bensin innenbords ofte har vifte og er sperret for start før viften har gått så lenge at all luft i motorrommet teoretisk skal være skiftet ut.

 

Sitat

En fyrer aldri motoren om det lukter bensin noe sted, Nei?

 

Diesel lukter det ofte i motorrom åkkesom.....

Ville aldri starte en bensinmotor om det lukter bensin i båten.

Vil ikke nøle med å starte en diesel selv om det skvalper noen liter diesel rundt i bunnen motorrommet.

 

Litt pussig hvis diesel er like farlig som bensin at Forskrift om produksjon og omsetning av fritidsfartøy og vannscootere mv har spesifikke krav ved bensininstallasjon, men ikke til diesel.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2016-01-15-35?q=bensin

 

Vær klar over at dagens båter med store batteribanker og store strømmer til thrustere, vinsjer og invertere også har potensiell brannfare ved feil i elektriske anlegg.

Kortslutning av en batteribank på flere hundre ampertimer er heller ikke å spøke med!

 

 

Men nå beveger vi oss langt vekk fra trådens tema - små gassapparat i båt. 

Hadde faren ved bruk av disse vært overhengende så hadde nok DSB vært på banen.

 

Jens_P

Jens_P

Bay_liner skrev for 1 time siden:

-> Jens P:

 

Det forekommer at dieselbåter direkte eksploderer bla pga manglende motorromvifter.

Dette er nytt for meg.

 

Sitat

Det kan dannes eksplosove gasser i motorrom på dieselbåter.

Kjenner konkret til slike eksempler.

Ser en mulighet dersom diesel-lekkasje står å spruter rett på varm komponent som f.eks. eksos. Da kan det oppstå eksplosiv damp.

Da må det en tennkilde til i tillegg. Er stort sett bare generator som kan lage de gnistene som skal til.

 

Sitat

Så spørsmålet til alle Diesel Ja / Gass Nay Sayers. Har du motorromsvifte?

Har diesel men ingen vifte. Er levert sånn fra norsk fabrikk.

Er vel en grunn til at båter med bensin innenbords ofte har vifte og er sperret for start før viften har gått så lenge at all luft i motorrommet teoretisk skal være skiftet ut.

 

Sitat

En fyrer aldri motoren om det lukter bensin noe sted, Nei?

 

Diesel lukter det ofte i motorrom åkkesom.....

Ville aldri starte en bensinmotor om det lukter bensin i båten.

Vil ikke nøle med å starte en diesel selv om det skvalper noen liter diesel rundt i bunnen motorrommet.

 

Litt pussig hvis diesel er like farlig som bensin at Forskrift om produksjon og omsetning av fritidsfartøy og vannscootere mv har spesifikke krav ved bensininstallasjon, men ikke til diesel.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2016-01-15-35?q=bensin

 

Vær klar over at dagens båter med store batteribanker og store strømmer til thrustere, vinsjer og invertere også har potensiell brannfare ved feil i elektriske anlegg.

Kortslutning av en batteribank på flere hundre ampertimer er heller ikke å spøke med!

 

 

Men nå beveger vi oss langt vekk fra trådens tema - små gassapparat i båt. 

Hadde faren ved bruk av disse vært overhengende så hadde nok DSB vært på banen.

 



×
×
  • Create New...