Jump to content

Edit History

Krimart

Krimart

Det er veldig vanlig hos offshore racing seilbåter fra mini 650 til og med IMOCA 60 å koke maten i enkle butan- jetboil type aparater. Se feks her video med Alex Thomson / Hugo Boss. De seiler jorden rundt alene og har med gass for koking av alle varme måltider i 80-100 dager, og det rister og slår noe vannvittig når de seiler i mye vind. Mulig de har eget ventilert lagringsrom for boksene, men all koking skjer nede i båten.

Får ikke dette helt til å rime med at det skal være så ekstremt farlig. Jeg tror at et fast opplegg med propan med slanger etc, har mange flere potensielle lekkasjesteder, og dessuten større mulighet for å fylle båten med MYE gass. Enig i at all gass- koking skal gjøres med respekt, og jeg sier ikke at små butanbokser ikke kan forårsake en eksplosjon, men kjøper ikke argumentet med at lite portabelt (jetboil e.l) er fullstendig uforsvalig mens fast installert propan er ufarlig. 

Krimart

Krimart

Det er veldig vanlig hos offshore racing seilbåter fra mini 650 til og med IMOCA 60 å koke maten i enkle butan- jetboil type aparater. Se feks her video med Alex Thomson / Hugo Boss. De seiler jorden rundt alene og har med gass for koking av alle varme måltider i 80-100 dager, og det rister og slår noe vannvittig når de seiler i mye vind. Mulig de har eget ventilert lagringsrom for boksene, men all koming skjer nede i båten. Får ikke dette helt til å rime med at det skal være så ekstremt farlig. Jeg tror at et fast opplegg med propan med slanger etc, har mange flere potensielle lekkasjesteder, og dessuten større mulighet for å fylle båten med MYE gass. Enig i at all gass- koking skal gjøres med respekt, og jeg sier ikke at små butanbokser ikke kan forårsake en eksplosjon, men kjøper ikke argumentet med at lite portabelt (jetboil e.l) er fullstendig uforsvalig mens fast installert propan er ufarlig. 

• Create New...