amboseli Startet 16.Juli.2017 Del på Facebook Startet 16.Juli.2017 Jeg måtte bytte turbo i min Kad 43 i fjor. Men nå på årets første prøvetur får jeg ikke liv i den nye turboen. Får ikke motoren over 2000 omdreininger og turboen slår dermed ikke inn. Er det noen motorkyndige der ute som kan gi meg tips til hva årsaken kan være, og om det er noe jeg kan fikse selv? Dårlig med verkstedhjelp på en søndag... Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Plannende båt eller? Det er ikke kompressor som ikke er med da? Sitér dette innlegget Link to post
amboseli Svart 16.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Det er en planende Windy 24 (1982-modell). Er det noen grei måte å sjekke om kompressoren er med? Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Du ser om den slår inn når du passerer rundt 15-1700 omdreininger normalt (evt. få med deg en som kan se i motorrommet mens du samtidig gir gass). sitter øverst fremme på styrbord side på motoren. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
edo Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Sjekk reima til kompressoren Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
amboseli Svart 16.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Takk! Skal sjekke kompressoren så snart unga er ute av båten. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Du kan også ta av luftfilter og snurre turbo med finger, for å sjekke at den ikke står fast. Kun når motor står, selvfølgelig, ellers blir det korte fingre. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Kompressoren høyrer du godt når den er innkopla ( området 1650-2500 rpm ) Har aldri vore borti at denne ikkje har vore høyrbar, heller det motsatte.. Sitér dette innlegget Link to post
amboseli Svart 16.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Har ikke fått sjekket ennå, men aner at det kan være kompressoren som ikke slår inn. Motorlyden endre ikke karakter når jeg gir på gass. Er det da kompressorreima som er for slapp, eller kan det også være andre feilkilder? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Turboen fungerer fint på min KAD43 - uten kompressor Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Har problemet oppstått plutselig mens båten er i regelmessig bruk? Hvis den har ligget stille en stund før problemet oppsto så holder jeg to knapper på at det er korrosjon i turbohuset som går i mot turbinbladene. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
amboseli Svart 16.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Jeg har nå sjekket at kompressoren slår inn som den skal, så da er det kanskje turbohuset som må sjekkes (selv om turboen ble skiftet i fjor). For båten har jo ligget stille lenge. Er det vanskelig å komme til dette turbohuset? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Ta bort slagen som kommer fra kompressoren og sjekk at turboen går lett rundt. Snurre turbo med en finger, som nevnt ovenfor. Sitér dette innlegget Link to post
Ronny.R Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Ta av luftfilter og eventuell slange så er du der. Stikk fingern inn å kjenn om turbinen roterer lett. Sitér dette innlegget Link to post
amboseli Svart 16.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Ser ikke ut til at det er noen slange som er tilkoblet turboen. Snarere en stålbøy av noe slag (se bilde). Må jeg demontere dette? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 (redigert) Turbosjekk er veldig greit, men jeg holder en knapp på at du har tull med/rundt kompressoren. At turboen ikke "virker" på inntil 2000 o/min er vel greit, i det området er det kompressoren som skal gjøre jobben. Turboen har sin beste virkning på høyere turtall, mellom 1700 og 2700 o/min (grovt sett) er det kompressoren som sørger for skyv. Du bør høre vesentlig endring i motorlyd rundt 1700 o/min når kompressor slår inn (som Havlengt sier). Har du ikke det bør alt rundt kompressor sjekkes bedre. For å nevne mulige årsaker (finnes helt sikkert flere, dette er noen): - Slakk kompressorreim - El magnet på reimhjul virker ikke skikkelig - El magnet / disk er slitt og drar ikke med kompressor - Kompressor er fast (tror kanskje dette vil gi andre ekle lyder men ikke sikker) - Du har lekkasje i rør mellom kompressor og intercooler (mest sannsynlig mellom kompressor og turbo) - Tilbakeslagsklaffen etter luftfilter tetter ikke (overtrykk fra kompressor går ut luftfilter), del nr 11 her https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738870-25-3426.aspx - Er det montert bryter for å koble ut kompressor manuelt kan denne ha vakkel / problem (mange KA(M)D42 - 43 har dette ettermontert) Tror det enkleste er å få noen til å kjøre båten mens du sjekker motoren. Hold fingre unna roterende deler, båtsesongen er for tidlig å avslutte nå Edit: Ville sjekket de 2 siste punktene først, liten innsats for mulig stor gevinst Redigert 16.Juli.2017 av Sjøfare (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 (redigert) "Slange", ta den av og sjekk om turboen går lett: Redigert 16.Juli.2017 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
amboseli Svart 16.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Jeg hører (og ser) at kompressoren slår inn rundt 1700 opm. Skiftet nå grov- og finfilter på dieselsiden. Kanskje det hjelper. Sjekket også den tilbakeslagsklaffen, men jeg er litt usikker på hva jeg skal se etter der. For meg virker den ganske OK. Tror ikke jeg har noen manuell bryter for kompressoren. Sitér dette innlegget Link to post
amboseli Svart 16.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Zach: Den "slangen" pilen peker på er av metall. Skal jeg demontere den mener du? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 (redigert) Ja, du må jo komme til turboen. Enklere å teste turboen fra denne siden enn fra eksossiden Redigert 16.Juli.2017 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Du kan jo også for sikkerhetsskyld sjekke at det ikke lekker luft med kompressoren. En ting er at den slår inn, men det kan jo også være lekkasje som gjør at den ikke gir den effekten den skal. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Kire Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Man skal vel klare å kjøre en slik båt i plan uten kompressor også vel? minnes jeg gjorde det i vår båt tidligere, da vi koblet vekk kompressor på bryter Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Ville målt trykket i innsugsmanifold (ladetrykket). Det verifiserer klaff, lekkasje i rør, lekkasje i kompressor, om du har defekt kompressor, defekt turbo, lekkasje i ladeluftkjøler +++ Alt dette for prisen av et manometer og en overgangsnippel... totalt 4-500kr. (du kan bruke en dekktrykksmåler, eller sykkelpumpe manometer++++) Er det en god grunn til å ikke ha det i båten for alle? Sitér dette innlegget Link to post
amboseli Svart 17.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2017 Er det greit for en legmann å få målt dette ladetrykket da? Hvor bruker jeg et slikt manometer? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 17.Juli.2017 Del på Facebook Svart 17.Juli.2017 Jepp. Jeg leier ut instrument ferdig for Volvo :-) Koble til manifold, dra på tur med motoromslokket åpent så ser du trykket Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.