Sjøfare
Turbosjekk er veldig greit, men jeg holder en knapp på at du har tull med/rundt kompressoren.
At turboen ikke "virker" på inntil 2000 o/min er vel greit, i det området er det kompressoren som skal gjøre jobben.
Turboen har sin beste virkning på høyere turtall, mellom 1700 og 2700 o/min (grovt sett) er det kompressoren som sørger for skyv.
Du bør høre vesentlig endring i motorlyd rundt 1700 o/min når kompressor slår inn (som Havlengt sier). Har du ikke det bør alt rundt kompressor sjekkes bedre.
For å nevne mulige årsaker (finnes helt sikkert flere, dette er noen):
- Slakk kompressorreim
- El magnet på reimhjul virker ikke skikkelig
- El magnet / disk er slitt og drar ikke med kompressor
- Kompressor er fast (tror kanskje dette vil gi andre ekle lyder men ikke sikker)
- Du har lekkasje i rør mellom kompressor og intercooler (mest sannsynlig mellom kompressor og turbo)
- Tilbakeslagsklaffen etter luftfilter tetter ikke (overtrykk fra kompressor går ut luftfilter), del nr 11 her https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738870-25-3426.aspx
- Er det montert bryter for å koble ut kompressor manuelt kan denne ha vakkel / problem (mange KA(M)D42 - 43 har dette ettermontert)
Tror det enkleste er å få noen til å kjøre båten mens du sjekker motoren. Hold fingre unna roterende deler, båtsesongen er for tidlig å avslutte nå
Edit: Ville sjekket de 2 siste punktene først, liten innsats for mulig stor gevinst