Jump to content

Kad 43 mangler kraft - turboproblemer

amboseli

Recommended Posts

Jeg måtte bytte turbo i min Kad 43 i fjor. Men nå på årets første prøvetur får jeg ikke liv i den nye turboen. Får ikke motoren over 2000 omdreininger og turboen slår dermed ikke inn. Er det noen motorkyndige der ute som kan gi meg tips til hva årsaken kan være, og om det er noe jeg kan fikse selv? Dårlig med verkstedhjelp på en søndag...

Du ser om den slår inn når du passerer rundt 15-1700 omdreininger normalt (evt. få med deg en som kan se i motorrommet mens du samtidig gir gass). sitter øverst fremme på styrbord side på motoren. 

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Har problemet oppstått plutselig mens båten er i regelmessig bruk? Hvis den har ligget stille en stund før problemet oppsto så holder jeg to knapper på at det er korrosjon i turbohuset som går i mot turbinbladene.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Turbosjekk er veldig greit, men jeg holder en knapp på at du har tull med/rundt kompressoren. 

At turboen ikke "virker" på inntil 2000 o/min er vel greit, i det området er det kompressoren som skal gjøre jobben.

Turboen har sin beste virkning på høyere turtall, mellom 1700 og 2700 o/min (grovt sett) er det kompressoren som sørger for skyv.

Du bør høre vesentlig endring i motorlyd rundt 1700 o/min når kompressor slår inn (som Havlengt sier). Har du ikke det bør alt rundt kompressor sjekkes bedre.

For å nevne mulige årsaker (finnes helt sikkert flere, dette er noen):

- Slakk kompressorreim

- El magnet på reimhjul virker ikke skikkelig

- El magnet / disk er slitt og drar ikke med kompressor

- Kompressor er fast (tror kanskje dette vil gi andre ekle lyder men ikke sikker)

- Du har lekkasje i rør mellom kompressor og intercooler (mest sannsynlig mellom kompressor og turbo)

- Tilbakeslagsklaffen etter luftfilter tetter ikke (overtrykk fra kompressor går ut luftfilter), del nr 11 her https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738870-25-3426.aspx

- Er det montert bryter for å koble ut kompressor manuelt kan denne ha vakkel / problem (mange KA(M)D42 - 43 har dette ettermontert)

Tror det enkleste er å få noen til å kjøre båten mens du sjekker motoren. Hold fingre unna roterende deler, båtsesongen er for tidlig å avslutte nå :wink:

Edit: Ville sjekket de 2 siste punktene først, liten innsats for mulig stor gevinst

Redigert av Sjøfare (see edit history)

Jeg hører (og ser) at kompressoren slår inn rundt 1700 opm. Skiftet nå grov- og finfilter på dieselsiden. Kanskje det hjelper. Sjekket også den tilbakeslagsklaffen, men jeg er litt usikker på hva jeg skal se etter der. For meg virker den ganske OK. Tror ikke jeg har noen manuell bryter for kompressoren.

Du kan jo også for sikkerhetsskyld sjekke at det ikke lekker luft med kompressoren. En ting er at den slår inn, men det kan jo også være lekkasje som gjør at den ikke gir den effekten den skal.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Ville målt trykket i innsugsmanifold (ladetrykket). Det verifiserer klaff, lekkasje i rør, lekkasje i kompressor, om du har defekt kompressor, defekt turbo, lekkasje i ladeluftkjøler +++ 

Alt dette for prisen av et manometer og en overgangsnippel... totalt 4-500kr. (du kan bruke en dekktrykksmåler, eller sykkelpumpe manometer++++)

Er det en god grunn til å ikke ha det i båten for alle? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...