Jump to content

Sommerens morsomheter og tabber :-)

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

En del av oss har vært på ferie en stund allerede og andre har akkurat begynt. Har dere opplevd morsomheter og tabber som resten av oss kan glede seg over? ;-) Del gjerne :-)

Jeg kan starte med en liten en i starten av ferien. Lå i uthavn utenfor Smøgen/Kungshavn. Satt på akterspeilet og skylte oppvasken etter vi hadde spist (pleier å gjøre det for å gjøre oppvasken lettere når vi er i uthavn). Det blåste fælt så jeg var godt påkledd, men sola skinte så jeg koste meg med oppgaven. Ungene og resten av familien satt i cockpiten. Satt på huk når jeg plutselig så snusboksen seile forbi. Den hadde sklidd ut av bukselomma uten at jeg merket det. 

Strakk meg etter boksen og plutselig lå jeg i sjøen og kava! Jeg vippet rett og slett sidelengs og uti med hodet først. Iskald i vannet, alle klær på. Ungene lo så de grein mens jeg dro meg som en våt klut opp i båten igjen. Redda snusen da :-) Veldig mange år siden sist jeg ramla totalt uforberedt i sjøen, på tide at det skjedde igjen og til stor glede for familien :-)

---

Så en helt fersk en. Gikk fra Gøteborg i går. Der lå vi på sånne pålegreier og måtte over baugen for å komme land så jeg hang opp baugstigen. Og der ble den videre på hele ferden nordover, gjennom Smøgen, Sotenkanalen osv helt til vi prøvde å legge oss på svai ved Danemark og oppdaget det. Heldigvis gikk vi utaskjærs hele veien til Smøgen da ;-)

---

En siste. Var i Skärhamn for første gang i livet. En havnevert kom løpende og anga plass når vi kom. Selvfølgelig lengst inne i en smal tarm :-/ Og vinden blåste fra brygga. Kom inn og fikk se en plass som var akkurat stor nok mellom to gigantiske seilbåter. En HR 63 og noe annet flott og svært. Det hele ble selvsagt på halvåtte, fikk inn baugen men akter skled i fra når ei staselig dame (sminka og pen ;-)) i den ene store båten plutselig stod parat til å ta i mot akterfortøyninga. Her måtte det kastes tau og det tjukke, blaute, veldig tunge og litt korte BT tauet var det jeg stod med i henda.  Her må det kastes hardt tenkte jeg, siden tauet muligens ikke er langt nok. 

Jeg knalla til og traff den fine dama midt i fjeset med mitt bløte, tunge BT tau så sminken og vannet spruta. Tror muligens jeg så noen negler og løsvipper i lufta også :-o .

Men en skal ikke skue damene på sminken for hun fikk resolutt tak i tauet og holdt hardt i det mens hun ropte temmelig høyt etter mannen sin som dukket opp akter på båten og løp og løp over dekket på store båten sin til han var vel fremme hos fruen i baugen :-) Vel fortøyd gikk jeg bort og takket for hjelpen samtidig som jeg beklaget så godt jeg kunne. Dette var da dansker som bare lo det hele vekk og tok det med godt humør. Puh! 

Heldigvis ingen større generaltabber som har betydd noe sålangt, men den som venter.. osv :-)

Jeg har forsåvidt noen tabber å fortelle om, men det er ikke så veldig båtrelatert, men skitt au.

Jeg var i Spania i begynnelsen av ferien, og første dag kjøpte jeg meg et par billige strandsko, slike flipflops. Jeg hadde nemlig som mål å bade i sjøen (noe jeg vel ikke har gjort på over 30 år) og hadde med meg en egen badeprotese til formålet. Men ettersom jeg har diabetes og veldig dårlig følelse under bena, er det nødvendig med sko på bena når jeg går på stranda. Rederinnen sa at jeg måtte kjøpe meg slike strandsko, og jeg tenkte da jeg så flipflopsene at disse måtte vel duge. 

Det var først da jeg kom tilbake til leiligheten at jeg oppdaget tabben... For siden jeg i tillegg til høyre legg også har fått fjernet stortåa pluss litt av tåa ved siden av på venstrefoten, så er det umulig for meg å bruke flipflops! Det er ikke noe festepunkt der, for å si det slik.... :giggle::lol::lol: Så hvis noen trenger et par ubrukte flipflops i størrelse 45 er det bare å si ifra!

Den andre tabben gjorde jeg dagen etter, da jeg entret bassenget som tilhører ferieleiligheten vi leide fra jobben til rederinnen. Etter å ha kommet meg uti ba jeg yngstedattera om å hente mobilen og ta et bilde av meg. Det var da jeg fant ut at mobilen, en iPhone 6, lå i lomma på badeshortsen jeg hadde på meg. R.I.P. :rolleyes:

Heldigvis har jeg mobil gjennom jobben, så en ny iPhone 7 lå og ventet på meg da jeg kom hjem... Den skal i tillegg tåle vann mye bedre enn forgjengeren, noe som kanskje kan være en fordel!

Den tredje tabben skjedde faktisk i båten. Jeg har en iPad som jeg bruker som kartleser, den har fungert fint til mitt bruk, bare jeg gjemmer den vekk fra sollyset på varme dager (noe som ikke har vært noe problem hittil i år...). Jeg la den ved siden av meg da jeg var ute på første tur etter Spania-ferien, og der bruker det vanligvis være et passasjersete. Men det er demontert og skal kastes, så nå er det bare en jevn treflate som er der. Så ved første bøgeskvulp skjedde selvsagt det uungåelige, padda begynte å skli og havnet på dørken. Så etter to år fikk jeg en knust skjerm på den også.... Og denne gangen må jeg nok punge ut selv! :thumbsdown: Riktignok kan den forsatt brukes, men jeg bør nok vurdere å skifte den ut eller kjøpe ny.

Er litt treg i dag, men skal nå ned i båten og fortsette å beise og olje på treverket, mulig det blir flere tabber da, men jeg håper det går greit...

Redigert av Pequod (see edit history)

En liten en fra meg og, ikke akkurat i båt men sjørelatert. 

På vei til hytten om morgenen stakk eg innom den lokal våtdraktsjappen, de hadde tilbud og jeg trengt ny. Butikken var akkurat åpnet og  ekspeditrisen fant en to delt drakt som burde passe. 

Fikk den med meg og ble vist vei inn til noen garderober de hadde i bygget. 

Vrengte drakte, stripper meg ned til adams prakt og startet åle meg inn i buksen. Første del gikk grei, øvre del noe mer utfordringer men man vet ikke om den passer før den er på. Så her var det akrobatikk og lemmer i bevegelse til den stor gullmedalje. Etter noen pinlige bevegelser var drakten på, noe stram rundt livet men sikkert bare en feilproduksjon på akkurat dette området :diving:.

Men men, må lide litt for morroa i vann.

Så skulle dritten av, noe som skulle bli mer stress enn eg noen gang har vært med på. Tenkte det å ta den av i reversert måte var lurt.. FEIL.!! eller det sikkert riktig men denne satt så stramt at eg faen ikke fikk ut hodet eller arm. Og der kom panikken snikende, ka i helvxx gjør eg?? spretter den opp med kniv og kjøper ny? eller gå ned i butikken og be damen om å hjelpe meg av med en drakt jeg var pip naken i??? 

Jaja, mutters alene i garderoben kikket eg desperat etter hjelpemidler.. Fikk øye på døren med håndtak og startet med å jukke opp og ned slik at nedre del av topplagget ble dradd lengre opp på overkroppen, det frigjorde litt plagg lengre oppe sånn at eg fikk dradd resten over hodet. Etter noen panikkfulle jukk på en dør og 5-10 min senere var plagget av. Steike for en lettelse, men er glad ingen såg dette oppstyret. Pakket ned drakten, kledde på meg og gikk ned i butikken. 

Damen spurten hvordan det gikk og om den passet? Eg sa den satt som et skudd og litt til men eg tar den   :thumbsup:

Redigert av TB22 (see edit history)

Siden ferien ikke er begynt i år får jeg ta med en fra noen år tilbake. Hadde ligget i Marstrand og skulle hjemover. Planen var å seile NV ut i åpent farvann. Fikk en kurs fra navigatøren som skulle gi god klaring til det meste, og så satt vi oss til å skravle uten å følge for godt med på noe som helst, egentlig. Langt til land på alle kanter. Kikket etter en lang stund tilfeldigvis over ripa og så bunn!!! Vendte 180 gr. for å få lagt båten død umiddelbart (vi gikk for motor i påvente av vinden). Fikk stanset uten å gå på. Utrolig flaks. Men grunt var det på alle kanter. I teorien burde det bare være å bakke ut samme vei, men nå hadde vi dreid X grader, og jeg var ikke helt sikker på hvor vi egentlig hadde kommet inn blant skjæra. Gitt at plotteren viste ganske nøyaktig posisjon fant jeg en mulig åpning på kartet, men var ganske stressa, himmelretninger, fartsretning og båt-symbolet på plotteren var ikke enige om fram og bak, ihvertfall ikke i mitt kokende hode. Men vi kom oss da ut til slutt. Kursen vi hadde valgt tok nok ikke hensyn til nordgående strøm, så da havnet vi etterhvert et godt stykke ut av kurs, og følge med på plotteren hadde vi visst helt glemt. :diving:

5 hours ago, Pinkvin said:

En siste. Var i Skärhamn for første gang i livet. En havnevert kom løpende og anga plass når vi kom. Selvfølgelig lengst inne i en smal tarm :-/ Og vinden blåste fra brygga. Kom inn og fikk se en plass som var akkurat stor nok mellom to gigantiske seilbåter. En HR 63 og noe annet flott og svært. Det hele ble selvsagt på halvåtte, fikk inn baugen men akter skled i fra når ei staselig dame (sminka og pen ;-)) i den ene store båten plutselig stod parat til å ta i mot akterfortøyninga. Her måtte det kastes tau og det tjukke, blaute, veldig tunge og litt korte BT tauet var det jeg stod med i henda.  Her må det kastes hardt tenkte jeg, siden tauet muligens ikke er langt nok. 

Jeg knalla til og traff den fine dama midt i fjeset med mitt bløte, tunge BT tau så sminken og vannet spruta. Tror muligens jeg så noen negler og løsvipper i lufta også :-o .

Men en skal ikke skue damene på sminken for hun fikk resolutt tak i tauet og holdt hardt i det mens hun ropte temmelig høyt etter mannen sin som dukket opp akter på båten og løp og løp over dekket på store båten sin til han var vel fremme hos fruen i baugen :-)

Den var bra, jeg lol'a :lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...