Penta88 Startet 16.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 16.Juli.2017 Hej på er, norska båtvänner! Eftersom motorn till min båt är ursprungligen norsk (även om den heter Volvo Penta ) tänkte jag att det här är rätt plats för frågor. Jag har alltså en Volvo Penta MB10A, sannolikt tillverkad i början av 70-talet. Manualen min är från 1976. Problemet alltså: motorn startar oftast fint, men efter en kortare resa (ca 20-30 minuter) stannar den och startar inte igen. Om jag väntar en dag, så startar den ofta fint igen. Någon som vet vad detta kan bero på? Skräp i förgasaren, eller kanske något annat? Vänligen Johan Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2017 (redigert) Greier du å tørne motoren for hånd etter den har stoppet? Får den nok kjølevann? Redigert 16.Juli.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Penta88 Svart 16.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2017 Tack för dina svar! "Tørne motoren för hånd", betyder det att man startar den med vev, alltså, för hand? Ursäkta min bristande språkförståelse ;) Det har jag faktiskt inte provat! Impellern är nyligen bytt, och jag har inte märkt att motorn skulle gå varm. Men det är kanske värt att kolla det en extra gång! Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2017 (redigert) Ja. har du rette tenplugger.? Lenge siden de er byttet. 6 Spark plug kit 875802 1 Out of production Replaced by: Tändstiftsats 876123 1 480,00 Kan også være at Coilen blir varm og slutter å lage kraftig nok gnister, https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7742070-30-13577.aspx 17 Ignition coil 834462 1 Out of production Early type of ignition coil MO-5548 is replaced by 834462 + 834530., MO 5549- Redigert 16.Juli.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Janoho Svart 16.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2017 Hei, det kan bero på for dårlig kjøling, har du sjekket at det kommer tilrekkelig vann ut av eksosrøret? jeg tror ikke umiddelbart at det har med forgasser å gjøre. ellers kan det være verd å sjekke coil, vanskelig å se om den er defekt men når den blir varm kan sprekker utvide seg Sitér dette innlegget Link to post
tad Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 Hei Jeg hadde tidligere samme motor med nesten samme problem. Etter 20-30 minutter begynte den å fuske eller stoppet. Men jeg fikk som regel startet den igjen (Men den gikk ikke skikkelig før den var kald igjen). Jeg byttet masse deler ettersom jeg fikk de lignende råd som over, men det hjalp ikke. Fikk til slutt hjelp av en med riktig kunnskap: "bytt kondensatoren". Etter det gikk motoren uten problem ? Sitér dette innlegget Link to post
Penta88 Svart 17.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 Tack för alla era svar! Jag ska försöka med de tips ni gett, återkommer om det ger resultat! Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 (redigert) Hvis ikke kondensatoren er problemet kan du også sjekke flottørnålen og event forgasser generelt. "Moderne" bensin ser ut til etterlate seg en avleiring i forgassere og denne har enorme frikjsonsegenskaper slik at flottørnålen går tregere og tregere og tilslutt henger seg opp. Om du etterhvert ønsker å kjøpe ny flottørnål kan det hende de finnes til en rimelig penge på nettet. Fikk tak i en til Solex forgasser fra England, passer også VW Solex og 2CV Solex for 67 kr eller så. Det er 530 kr mindre en Albin skulle ha for den samme om jeg husker riktig. Redigert 17.Juli.2017 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Penta88 Svart 17.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 Jag har det som Plan B, om tändsift/tändkabel/kondensator inte skulle lösa problemet. Borde kanske byta hela tändapparaten när jag ändå är igång... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.