Jump to content

Volvo Penta / Marna MB10A stannar under färd

Penta88

Recommended Posts

Hej på er, norska båtvänner!

Eftersom motorn till min båt är ursprungligen norsk (även om den heter Volvo Penta ) tänkte jag att det här är rätt plats för frågor.

Jag har alltså en Volvo Penta MB10A, sannolikt tillverkad i början av 70-talet. Manualen min är från 1976. 

Problemet alltså: motorn startar oftast fint, men efter en kortare resa (ca 20-30 minuter) stannar den och startar inte igen.

Om jag väntar en dag, så startar den ofta fint igen. 

Någon som vet vad detta kan bero på? Skräp i förgasaren, eller kanske något annat?

Vänligen

Johan

Tack för dina svar!

"Tørne motoren för hånd", betyder det att man startar den med vev, alltså, för hand? Ursäkta min bristande språkförståelse ;) Det har jag faktiskt inte provat! 

Impellern är nyligen bytt, och jag har inte märkt att motorn skulle gå varm. Men det är kanske värt att kolla det en extra gång!

Ja.

har du rette tenplugger.? Lenge siden de er byttet.

6 Spark plug kit  875802 Out of production  
  Replaced by:
  Tändstiftsats 876123 480,00

Kan også være at Coilen blir varm og slutter å lage kraftig nok gnister,  

https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7742070-30-13577.aspx

17 Ignition coil  834462 Out of production  
  Early type of ignition coil MO-5548 is replaced by 834462 + 834530., MO 5549-
Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hei

Jeg hadde tidligere samme motor med nesten samme problem. Etter 20-30 minutter begynte den å fuske eller stoppet. Men jeg fikk som regel startet den igjen (Men den gikk ikke skikkelig før den var kald igjen). Jeg byttet masse deler ettersom jeg fikk de lignende råd som over, men det hjalp ikke. Fikk til slutt hjelp av en med riktig kunnskap: "bytt kondensatoren". Etter det gikk motoren uten problem ?

Hvis ikke kondensatoren er problemet kan du også sjekke flottørnålen og event forgasser generelt. "Moderne" bensin ser ut til etterlate seg en avleiring i forgassere og denne har enorme frikjsonsegenskaper slik at flottørnålen går tregere og tregere og tilslutt henger seg opp. Om du etterhvert ønsker å kjøpe ny flottørnål kan det hende de finnes til en rimelig penge på nettet. Fikk  tak i en til Solex forgasser fra England, passer også VW Solex og 2CV Solex for 67 kr eller så. Det er 530 kr mindre en Albin skulle ha for den samme om jeg husker riktig.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...