Jump to content

Edit History

Passbåten

Passbåten

Sørlandet2 skrev for 5 timer siden:

hvordan tenker du et eventuell vann skal komme fra sylinder til å bli vanndamp under toppdekselene?

 

Om kjølevannet fra eksosen drenerer inn i en sylinder hører du definitivt det når du prøver å starte motoren. Det vannet kommer jo få steder når det komprimeres i sylinderen når du vrir om tenningen. Det blir en slags hard metallisk lyd som kunne minnet om at noen har sluppet en neve med skruer ned i sylinderen (eller feil tenning). Så prøver man igjen, lettere overrasket over hva man akkurat opplevde, og så får man får fyr på den som normalt på neste forsøk. Det var det jeg lurte på om du hadde opplevd (spesielt etter den hadde stått en periode), som kanskje kunne gitt deg noen eksos-svar. Antall år siden manifolder og risere var byttet kan også kanskje hjelpe deg til å finne en konklusjon her.

 

"Majones" direkte fra sylinder til ventildeksel har jeg ikke noe tro på, men om båten blir stående med vann i sylinder og du har litt slarkete stempelringer, pipler det nok dessverre sakte men sikkert fra sylinderen og ned i bunnpannen. Særlig om det er lang tid mellom de gangene du bruker den. Derfra kan det dampe/ende i ventildekselet ved bruk av den forurensede oljen som da går rundt i hele systemet. Upresist (og kanskje dumdristig) å stille diagnoser på forum, men det ville i hvert fall vært en hypotese jeg hadde fulgt om kondens-poenget som er nevnt over ikke fører frem. Hadde det vært min båt hadde jeg i hvert fall ønsket å finne årsaken før jeg puttet noe særlig last på den motoren. Særlig med oppsettet ditt med kompressor og ekstra kraft i børsa.     

Passbåten

Passbåten

Sørlandet2 skrev for 5 timer siden:

hvordan tenker du et eventuell vann skal komme fra sylinder til å bli vanndamp under toppdekselene?

 

Om kjølevannet fra eksosen drenerer inn i en sylinder hører du det når du prøver å starte motoren. Det vannet kommer jo få steder når det komprimeres i sylinderen når du vrir om tenningen. Det blir en slags hard metallisk lyd som kunne minnet om at noen har sluppet en neve med skruer ned i sylinderen (eller feil tenning). Så prøver man igjen, lettere overrasket over hva man akkurat opplevde, og så får man får fyr på den som normalt på neste forsøk. Det var det jeg lurte på om du hadde opplevd (spesielt etter den hadde stått en periode), som kanskje kunne gitt deg noen svar. Antall år siden manifolder og risere var byttet kan også kanskje hjelpe deg til å finne en konklusjon her.

 

"Majones" direkte fra sylinder til ventildeksel har jeg ikke noe tro på, men om båten blir stående med vann i sylinder og du har litt slarkete stempelringer, pipler det nok dessverre sakte men sikkert fra sylinder og ned i bunnpannen. Særlig om det er lang tid mellom de gangene du bruker den. Derfra kan det dampe/ende i ventildekselet ved bruk av den forurensede oljen som da går rundt i hele systemet. Upresist (og kanskje dumdristig) å stille diagnoser på forum, men det ville i hvert fall vært en hypotese jeg hadde fulgt om kondens-poenget som er nevnt over ikke fører frem. Hadde det vært min båt hadde jeg i hvert fall ønsket å finne årsaken før jeg puttet noe særlig last på den motoren. Særlig med oppsettet ditt med kompressor og ekstra kraft i børsa.     



×
×
  • Create New...