Fred89 Startet 16.Juli.2017 Del på Facebook Startet 16.Juli.2017 Jeg tolker det som at Askeladden har 115hk motor som max på 525 Excel, men ser det er noen båter som ligger på finn med 150hk, er det gjort noe med båten for og forsterke dette eller er det problemfritt å montere 150hk på dem i utgangspunktet? Sitér dette innlegget Link to post
Fred89 Svart 17.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2017 Ingen som vet noe om dette? :) Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 17.Juli.2017 Del på Facebook Svart 17.Juli.2017 Vrient å si, men skulle det oppstå sprekker i akterenden må man nok bære hele ansvaret selv. Et annet potensielt problem er den ekstra vekten og hvordan selvlensingen vil fungere. Godt mulig du vil ha en vannpytt der bak med en 150 på hekken. Kanskje også et problem hvis det sitter folk der bak og hekksjø ved fartsreduksjon? Jeg merket iallfall forskjell på tyngde når jeg byttet ut en 115 2-t til 150 4-t på en båt godkjent for 150. Sitér dette innlegget Link to post
Fred89 Svart 17.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2017 aah okei, det var noe slik jeg forestilte meg selv også. jeg holdt på å kjøpe en båt med 150hk, men landet på en med 115 (heldigvis) :) Sitér dette innlegget Link to post
Fred89 Svart 1.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2017 Jeg bare leker litt med tanken om dette, er ikke sikkert det blir noe realitet, men jeg ser Evinrude E-tec 2-takt veier ca 170-180kg, og min Mercury 115efi 4-takt veier ca 175kg, er det andre hensyn og ta en vekta på motoren ved økning av effekt? det er jo ikke en dramatisk økning heller, men jeg ønsker meg 2-takter isteden for 4-takter og da ser jeg de er litt lettere og da kan jeg likegreit gå opp noen hester tenker jeg? eller er jeg helt på bærtur her nå? :) Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 1.September.2017 Del på Facebook Svart 1.September.2017 (redigert) du må jo også se på de delene av skroget som skal ta opp de ekstra kreftene du henger bakpå, det vll vel i hovedsak si akterspeilet og overgang mellom akterspeil og skrogsider og bunn hvis ekstra kreftene resulterer i vesentlig høyere hastigheter bør du jo også tenke på fartsområdet skroget er snekret for Redigert 1.September.2017 av janet (see edit history) Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
glalaks Svart 1.September.2017 Del på Facebook Svart 1.September.2017 Det er ikke vekten som er problemet, det er kreftene. Du kan sikkert henge på en 300 hk på 300 kg der uten problemer, men den vil sannsynligvis havne på bunnen når du gir full gass;) ellers tror jeg den tåler 150 hk, og det er så klart en fordel å tenke over det når du bruker den. Litt forsiktig med gassen osv. Selv om jeg tror den tåler det fint. er ikke 525 excel samme skrog som 565 wasper? Eller husker jeg feil. Tror ikke skroget har så mye problemer med det. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Fred89 Svart 1.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2017 565 wasper er vel 20 fot mens min 525 er 17, vet ikke om de er bygd på samme "platform" ser noen selger 525 med 150 på finn.no selv forhandlere av båter, men de går vel ikke god for dette hvis det skjer noe? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.