Lyst på båt Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 Her tror jeg du tar feil I den tidsalderen vi nå er på vei inn i . Det hevdes at vi blir nektet å kjøre bilene våre selv i fremtiden og at dette blir overlatt til "intelligente" systemer. Da vil nok forsikringe for bil heller gå i retning av slik det nå fungerer for fritidsbåter. De som kjenner plogvoll `s litteratur skjønner kanskje hva jeg sikter til. Hvem har i så måte vært uaktsom når teknikken styrer og må bære byrden? Ida Marie III skrev On 17.7.2017 at 11.37: Ikke alle som er enig med deg.. Har stor tro på at dette vil bli mer likt som bilforsikring på sikt, og faktisk allerede er det i dag.. Som sagt seilskute tiden er forbi, og vær og vind er ikke lengre hovedfaktor for håndtering av fartøy.. Vis hele sitatet Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 Viking28-79 skrev On 17.7.2017 at 13.24: Her tror jeg du tar feil I den tidsalderen vi nå er på vei inn i . Det hevdes at vi blir nektet å kjøre bilene våre selv i fremtiden og at dette blir overlatt til "intelligente" systemer. Da vil nok forsikringe for bil heller gå i retning av slik det nå fungerer for fritidsbåter. De som kjenner plogvoll `s litteratur skjønner kanskje hva jeg sikter til. Hvem har i så måte vært uaktsom når teknikken styrer og må bære byrden? Vis hele sitatet Du mener robotisering av samfunnet vil gi skyldfordeling der den uskyldige blir skyldig ?? Jo, mulig det, men forstår ikke logikken... uansett får vi håpe det er noen år til vi ikke får lov å kjøre båtene våre selv.. Men det vil jo ordne problemet med fartsbøllene på vannscooter.. robotiseringen altså.. Sitér dette innlegget Link to post
Lyst på båt Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 Å blande inn begrepet skyldig blir litt feil. Men det kan nok føles og oppleves sånn. Men nå er det ikke sånn at bilforsikring er så veldig gunstig heller. Ihvertfall ikke dersom man blir antatt uaktsom. Det oppretttes politisak og sannsynligheten for at man blir stillt til ansvar for å ha brutt vegtrafikklovens paragraf 3 er stor. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 Ida Marie III skrev On 17.7.2017 at 11.37: Ikke alle som er enig med deg.. Vis hele sitatet Sikkert ikke, men de har ikke nødvendigvis rett av den grunn, snarere tvert imot. Se ellers Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 Ida Marie III skrev On 17.7.2017 at 11.37: Har stor tro på at dette vil bli mer likt som bilforsikring på sikt, og faktisk allerede er det i dag.. Vis hele sitatet Javel? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Chiefengineer Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 Ida Marie III skrev On 17.7.2017 at 11.37: Ikke alle som er enig med deg.. Har stor tro på at dette vil bli mer likt som bilforsikring på sikt, og faktisk allerede er det i dag.. Som sagt seilskute tiden er forbi, og vær og vind er ikke lengre hovedfaktor for håndtering av fartøy.. Vis hele sitatet Tror dette er svært usannsynlig da dagens ordning bl.a. bygger på sjøloven/lov om sjøfarten som er internasjonal. Hvem mener du skal gå inn for å endre den og til hvilken årsak? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 Chiefengineer skrev On 17.7.2017 at 17.04: Tror dette er svært usannsynlig da dagens ordning bl.a. bygger på sjøloven/lov om sjøfarten som er internasjonal. Hvem mener du skal gå inn for å endre den og til hvilken årsak? Vis hele sitatet Forsikrings vilkår og avtaler er ikke lik i alle land må vite.. Som denne tråden begynner med, så fikk jo trådstarter erstatning fra motpartens forsikring.., Var det ulovlig det da, i forhold til internasjonale lover ?? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 Chiefengineer skrev On 17.7.2017 at 17.04: Tror dette er svært usannsynlig da dagens ordning bl.a. bygger på sjøloven/lov om sjøfarten som er internasjonal. Hvem mener du skal gå inn for å endre den og til hvilken årsak? Vis hele sitatet eksaktum..... den finner du her https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1994-06-24-39/KAPITTEL_3-2#KAPITTEL_3-2 dvs den som har skuld til ulykken må betale.............på internasjonal farvann/andre land gjeller ikke norsk rettspraksis........ så det er veldig viktig å ha en ansvarsforsikring som dekker skader på 3de part..........det går ikke å si att hver dekker sine kostnader. jeg har pantenius....dekker opp til 60 mill kr på ansvarsforsikringen Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Ida Marie III Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 Gunga Din skrev On 17.7.2017 at 18.22: dvs den som har skuld til ulykken må betale.............på internasjonal farvann/andre land gjeller ikke norsk rettspraksis....... Vis hele sitatet Men det er ikke det som er påstanden her inn av bedreviterne, de påstår at alle må dekke seg selv uansett årsak... Noe som ikke stemmer med loven du henviser til... Der står det klart og tydelig at utøver av skaden må betale.. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 Er det hele tatt noen med båter av en viss verdi som vurderer annet enn ansvar OG kasko? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 Gunga Din skrev On 17.7.2017 at 18.22: dvs den som har skuld til ulykken må betale.............på internasjonal farvann/andre land gjeller ikke norsk rettspraksis........ Vis hele sitatet Korrekt, loven sier at "Når skade på skip, gods eller person er forårsaket av sammenstøt mellom skip, og skylden ligger på den ene siden alene..." Det står videre at "Er sammenstøtet en følge av en ulykkeshendelse, eller kan det ikke opplyses at det er forårsaket ved skyld på noen av sidene, bærer hvert skip sin skade." I de fleste tilfeller er det snakk om uhell, hvor hver part dekker sin skade. Har jeg forstått det riktig i alle de andre trådene om dette, så må man ha vært enten uaktsom for å ha skyld i skaden, da dekker forsikringen, eller man må ha vært grovt uaktsom eller handlet i forsett, da dekker normalt ikke forsikringen ettersom de fleste selskaper har dette med i vilkårene. Med andre ord, er man uheldig å skader en annen båt til millioner av kroner mens man er ute i jolla til en tusenlapp, kan man helt fint si "hver dekker sin skade", ettersom det er slik det fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 Chiefengineer skrev On 17.7.2017 at 18.59: Er det hele tatt noen med båter av en viss verdi som vurderer annet enn ansvar OG kasko? Vis hele sitatet Behovet for ansvar avhenger vel først og fremst av verdien på den "andre" båten, og egen inkompetanse/goofy-ness, ikke prisen på egen båt? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 adeneo skrev On 17.7.2017 at 19.23: I de fleste tilfeller er det snakk om uhell, hvor hver part dekker sin skade. Har jeg forstått det riktig i alle de andre trådene om dette, så må man ha vært enten uaktsom for å ha skyld i skaden, da dekker forsikringen, eller man må ha vært grovt uaktsom eller handlet i forsett, da dekker normalt ikke forsikringen ettersom de fleste selskaper har dette med i vilkårene. Med andre ord, er man uheldig å skader en annen båt til millioner av kroner mens man er ute i jolla til en tusenlapp, kan man helt fint si "hver dekker sin skade", ettersom det er slik det fungerer. Vis hele sitatet kommer du utenlands, kan du vare helt sikker på att den andre båten (eller forsikringsselskapet til båten!) mener att dette ikke er uhell.......uten att det beror på din uerfaring/inkompetens eller liknande...........du må absolutt ha en forsikring som dekker skader på 3-part båt/besettning etc etc Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Chiefengineer Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 quantumduck skrev On 17.7.2017 at 19.29: Behovet for ansvar avhenger vel først og fremst av verdien på den "andre" båten, og egen inkompetanse/goofy-ness, ikke prisen på egen båt? Vis hele sitatet Dummeste jeg har lest så langt i tråden. Hva har din inkompetanse med forsikringsselskapenes vurderinger etter en skade/skaderapport å gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 Ida Marie III skrev On 17.7.2017 at 18.59: Der står det klart og tydelig at utøver av skaden må betale.. Vis hele sitatet det er dette jeg mener...........du må ha en ansvarsforsikring som dekker skader på den andre båten......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Ida Marie III Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 Gunga Din skrev On 17.7.2017 at 19.52: det er dette jeg mener...........du må ha en ansvarsforsikring som dekker skader på den andre båten......... Vis hele sitatet Riktig, og det har vel de fleste.. Men her inne påstår de at du kan renne rett i siden på en annen båt, og stå uten ansvar for å erstatte skaden.. Den kjøper jeg ikke.. Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 man har vel ikke ansvar for å dekke en skade uten at man har vært uaktsom? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 Gunga Din skrev On 17.7.2017 at 18.22: dvs den som har skuld til ulykken må betale.............på internasjonal farvann/andre land gjeller ikke norsk rettspraksis........ Vis hele sitatet dude skrev On 17.7.2017 at 20.01: man har vel ikke ansvar for å dekke en skade uten at man har vært uaktsom? Vis hele sitatet Ser slik ut, det er nok at du har skyld i skaden... Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 skyld er relativt.. tror det kommer an på graden av skyld? mener bestemt det må påvises uaktsomhet, etter en samtale jeg hadde med mitt selskap etter at jeg kom borti og rev ned ankeret til en båt i elva i mandal. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 (redigert) Gunga Din skrev On 17.7.2017 at 19.45: kommer du utenlands, kan du vare helt sikker på att den andre båten (eller forsikringsselskapet til båten!) mener att dette ikke er uhell.......uten att det beror på din uerfaring/inkompetens eller liknande...........du må absolutt ha en forsikring som dekker skader på 3-part båt/besettning etc etc Vis hele sitatet Sjøloven bygger jo på internasjonal rett. Det er helt vanlig at hvert fartøy bærer sin skade, med mindre det finnes skyld, i den juridiske forstand. Sverige har helt eksakt samme lov -> https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/sjolag-19941009_sfs-1994-1009#K8 Sitat Om en sammanstötning har inträffat genom en olyckshändelse eller om det inte kan utredas att den orsakats av vållande på endera sidan, svarar vardera sidan för sin skada. Vis hele sitatet Redigert 17.Juli.2017 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 (redigert) Ida Marie III skrev On 17.7.2017 at 20.17: Ser slik ut, det er nok at du har skyld i skaden... Vis hele sitatet Juridisk sett har man vel først skyld når man er uaktsom. Det er same-same så vidt jeg har forstått, uaktsomhet utløser skyld, ellers anses det som et hendelig uhell ? Redigert 17.Juli.2017 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 Ida Marie III skrev On 17.7.2017 at 19.54: Men her inne påstår de at du kan renne rett i siden på en annen båt, og stå uten ansvar for å erstatte skaden.. Den kjøper jeg ikke.. Vis hele sitatet Men slik er det, forutsatt at det var et uhell Sitér dette innlegget Link to post
Lyst på båt Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 Ansvarsforsikring fordrer at man har vært uaktsom for å komme i ansvar til annen part. Graden av uaksomhet avgjør om man får regresskrav mot seg i ettertid. Et eksempel kan være et bilverksted som skifter olje for en kunde og oljepluggen ikke blir skrudd til og motorhavari som følge. Da dekker verkstedets ansvarsforsikring (populært navngitt som tabbeforsikring) skadeomfanget dersom de innrømmer å ha hatt en svikt i sine rutiner for denne type arbeid. Så med tanke på båt og ansvars forsikring er vel den strengt tatt begrenset til å dekke skader på bryggeanlegg eller anliggende dersom man har unnlatt å fortøye skikkelig eller kan lastes for å ha vært grovt uaktsom.Dette kan væref.eks å føre båt med alkohol i blodet eller være påvirket av annet rusmiddel som båtfører. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 adeneo skrev On 17.7.2017 at 20.25: Sjøloven bygger jo på internasjonal rett. Det er helt vanlig at hvert fartøy bærer sin skade, med mindre det finnes skyld, i den juridiske forstand. Sverige har helt eksakt samme lov -> https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/sjolag-19941009_sfs-1994-1009#K8 Vis hele sitatet eksakt......... uhell eller ikke !!??!! ......du kan vare helt sikker på att den andre båtens forsikringsselskap kommer å påstå att ...att gaswiren/girwiren røyk ikke er uhell uten beror på dårlig vedlikehold eller noe slikt........ jeg seiler i Norge, Danmark,Sverige, Tyskland, Polen på min ferie, og jeg kan ikke rettspraksis i de ulike land...jeg må ha en god ansvarsforsikring, dersom noen mener jeg har gjort feil ved en ulykke Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
adeneo Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 (redigert) Gunga Din skrev On 17.7.2017 at 21.04: uhell eller ikke !!??!! ......du kan vare helt sikker på att den andre båtens forsikringsselskap kommer å påstå att ...att gaswiren/girwiren røyk ikke er uhell uten beror på dårlig vedlikehold eller noe slikt........ Vis hele sitatet Hva den andre båtens forsikringsselskap mener er jo helt irrelevant dersom man ikke har forsikring selv, og er uheldig. Det må jo i siste instans være en domstol som avgjør hvorvidt man var uaktsom, ikke selskapet til båten man var så uheldig å skade. Selskapet til den andre båten kan vel ikke rette regress mot tredjepart heller, de nekter vel bare å dekke skaden for den andre parten. Min oppfatning er at det skal ganske mye til for å bli ilagt skyld? Man må ha vært godt innenfor det som kan anses som uaktsomt, men hva som er rettspraksis for slikt kan kanskje advokatene på forumet si noe mer om, dersom det finnes noe særlig rettspraksis? Redigert 17.Juli.2017 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.