Arvid_A
Hei!
Jeg sliter med varmtvannstanken ombord . Tanken er av typen Isotemp (42L). Det som skjer er at når vannet i tanken blir varmt, så sprenges pakningen rundt varmeelementet (oval gummipakning på ca 10x8cm) ut av sporet sitt og vannspruten står ut av tanken. Problemet starta for ei ukes tid siden. Da trodde jeg det var overtrykksventilen i tanken som ikke åpna når den skulle, slik at trykket ble så stort at gummipakninga ikke klarte å stå imot. Jeg bytta derfor ventilen og det syntes som alt var OK. I dag - etter ei uke på land - mønstra vi på igjen. Skulle overnatte å båten til i morgen, og kobla til landstrøm for å få varmtvann. Da vannet var blitt varmt, starta pentrypumpa plutselig helt umotivert, og spruten sto ut av tanken igjen. Samme årsak som sist, vrengt gummipakning. Problemet skjer uansett om varmtvannstanken varmes opp via motorens kjølevannssløyfe, eller om den er tilkoblet landstrøm.
Planen er å få tak i ny pakning i morgen, men i mellomtiden lurer jeg på om noen av dere har erfaring med samme problemstilling?