LENB Startet 16.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 16.Juli.2017 I båten min (Sweden Yachts C34) sitter det en Vetus 25 HK motor av nyere dato med adapter mot det originale 110s drevet. Dette fungerer i og for seg ok, men drevets utveksling på 1,66:1 passer ikke optimalt til motoren. Resultatet er at jeg ikke oppnår max turtall. Jeg begynner å tenke at tiden er inne for service/overhaling av drevet, og i den forbindelse, kanskje jeg skulle forsøke å få tak i et 120s drev med 2,15:1 utveksling isteden. Denne utvekslingen ville passe motoren langt bedre. Da kommer jeg til spørsmålet mitt, vil 120 drevet passe på 110 beddingen? Hva med interface mot motor? Vil det kreve en annen posisjonering av motor? Lenger fram, bak, opp eller ned? Sitér dette innlegget Link to post
Barsk IV Svart 16.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2017 Bedding er lik. Men adapteret ditt vil ikke passe på 120 drev...og det koster ca 7000 kroner... MEN; 110 drevet ble også levert med utveksling 1 : 2,15. (Fritt fra hukommelsen..) Burde være mulig å få tak i brukt.(?) Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 16.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2017 Ja jeg vet. Etter ett vist serienummer kom det noen med 2,16:1 men jeg tror det blir langt enklere å finne et 120s med denne utvekslingen. Hva er forskjellen på adapteret? Hadde inntrykk av at adapteret var det samme for 110 og 120 utfra Vetus sine annonser. Sitér dette innlegget Link to post
Barsk IV Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 Detaljert hva som er forskjell kan jeg ikke beskrive. For to år siden innstallerte jeg en Vetus motor i min båt og ville egentlig ha et adapter til ett 120 drev jeg hadde liggende. Men importør Univa hadde ikke adapter inne. De hadde dog adapteret til 110, så jeg kjøpte dette og beholdt det opprinnelige 110 drevet. Sitér dette innlegget Link to post
krone Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 Hva med å bytte propell? Mindre stigning..... Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 17.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 Har ny propell. Har minste tilgjengelige stigning for diameteren. (16x11) dette er en original fast toblads Volvopropell. Kunne valgt en 14 tommer med mindre stigning for å få opp turtallet, men det ville vært eneste positive effekten. En liten propell som snurrer alt for fort er ikke veldig effektiv. Får se etter et nyere 110 drev med utveksling 2,15:1. takk for innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.