dieselfan Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 X10an skrev for 1 time siden: 1 Når vegvesenet har vektkontroll så sluses bare lastebiler inn. 2 Politiet vet knapt nok hva vekt er for noe 3 og har små muligheter for å utføre en vektkontroll. 4 Du mener nok _TILLATT totalvekt_ under 3500 kg. Har satt inn nummer foran noen av påstandene og kommenterer disse: 1- Dette er feil, be om å få siste års kontrollrapport fra nærmeste Trafikkstasjon så kan du selv lese % vis andel. 2- Dette er feil selv om mange med meg kan ha "rare" erfaringer med enkelte uniformerte 3- Det er feil, politiet har myndighet til å be deg/eskortere deg til nærmeste Trafikkstasjon 4- Helt enig i at det er viktig å holde begrepene fra hverandre og påpekningen du gjør her er riktig og viktig og kan redde lappen... Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 (redigert) Shore skrev 1 time siden: Hvis du bare er ute etter å arrestere folk for deres meninger må du finne noe reelt å ta de på Det var da voldsomt til hårsårhet da... (håper likevel smilefjeset betyr at du tar det med et smil) Jeg forsøker bare å si at det er _tillatt totalvekt_ på både bil og henger en _uten_ BE i førerkortet må forholde seg til. _Aktuell totalvekt_ (hva det faktisk veier) er i denne sammenheng irrelevant. Redigert 18.Juli.2017 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Jeg er enig i presiseringen, men 2 personer før meg hadde svart at det var feil at man bare kunne trekke 750 kg med B. Den ene la inn tillatt i ordlyden, og det var mest for å bifalle at man ikke behøver å trelke grensen ved 750. Ja jeg burde kanskje lagt tillatt til jeg også. Nei jeg er ikke hårsår, har knapt hår Forøvrig fikk du flere korreks, så får ikke håpe du er hårsår Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
dieselfan Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 (redigert) Glad for at du presiserer det punktet med Tillatt Totalvekt, mange som ikke skjønner alvoret her og at man faktisk kan miste førerkortet for 2 år for å gå i baret Redigert 18.Juli.2017 av dieselfan sjekker fakta (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 om man har b+e er det faktisk aktuell totalvekt som teller. det betyr at man kjøre stor henger, men ikke nødvendigvis utnytte lastpotensialet. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Shore skrev 21 minutes ago: Forøvrig fikk du flere korreks, så får ikke håpe du er hårsår Jeg må bare bøye meg i støvet å akseptere at også personbiler med henger kan bli manuelt vinket inn når vegvesenet holder vektkontroll. Men at vegvesenet holder vektkontroll utenom sine faste kontrollstasjoner har jeg bare lest om, og aldri sett ved selvsyn. Å kontrollere at sjåfører uten BE ikke overholder reglene for tillatt totalvekt krever ingen vekt, og er så enkelt at til og med enkelte politimenn kan klare dette med litt kyndig hjelp over radioen. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Kjører oslo-arendal 110-120 ganger i året og på den strekning går 2 up biler tilnærmet konstant...og jeg kan ikke dokumentere noe mer en de bidragene jeg selv har måttet skrive under på men jeg har merket en utpreget endring i mønsteret på hvem de stopper for å slå av en prat. Siste år har det vært et trasig fokus på tilhengere, tomme som fulle... derfor har jeg mange ganger stått på det standpunktet her inne at folk må passe seg, først og fremst fordi det som var "OK" for noen år siden kan koste lappen idag... Siste premien jeg fikk så takket jeg ja til å se videoen, jeg ble forbikjørt av helseekspressen (buss med pasienter), bil uten lys i tunnel, bil/tilhenger med båt og en motorsykkel som jeg ikke rakk å se fargen på engang... da jeg spurte om de ikke var pålagt å prioritere det lovbruddet som hadde den strengeste strafferammen... ble jeg truet med at de godt kunne finne flere forhold om jeg ville ha det sånn... Klarer ikke å skjule at jeg var ganske furten da, visst puck hadde jeg bryte regler og må ta smekken for det, men var det mer trafikkfarlig enn å ta av hjul og baugstøtte og putte det i bagasjerommet og ha resten på taket... (veier 145 kg ribbet) Neppe Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Reglene for henger er mildt sagt ganske forvirrende om man ikke har BE. Vil nok anbefale de som kjører en del med henger å ta E tillegget. Selv har både jeg og mine 2 barn dette og det er behagelig å kunne låne ut både en 1500 kg og 3000 kg totalvekt henger uten å tenke på ditt og datt. Lurer forøvrig på når/om det vil bli tillatt å kjøre i 100 km/t med henger noen gang, slik det er i enkelte andre land. Litt tregt å være begrenset til 80 når man kjører tom henger etter en bil som tåler 3000 kg. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
X10an Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 dieselfan skrev 32 minutes ago: Siste premien jeg fikk så takket jeg ja til å se videoen, jeg ble forbikjørt av helseekspressen (buss med pasienter) (...) men var det mer trafikkfarlig enn å ta av hjul og baugstøtte og putte det i bagasjerommet og ha resten på taket... (veier 145 kg ribbet) Neppe Nå vet jeg ingenting om hvilken hastighet du holdt, men jeg tillater meg å nevne at buss klasse III faktisk har lov til å kjøre i 100km/t på dertil egnet vei. Lovbruddet ditt kommer ikke tydelig frem her, så litt av poenget med hjul og baugstøtte forsvinner på en måte... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.