izzno Startet 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 17.Juli.2017 (redigert) Jeg må ha nytt (nye) forbruksbatterier på båten og har sett meg ut dette: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Batteri/SMF-BATTERI-12V-162-AH-CCA-950-2000029823/ Holder vel med dette når man har solcellepanel? (Evt kan man putte inn et til til neste år) Kjøleskap, el-toalett, mobil-lading, og kanskje en TV etter hvert. Båten er en Maxim 26 med 100amp dynamo hvor det etter alt og dømme er et skillerele. Det virker som om dette skille releet slår in i det motoren går. (Uavhengig av ladespenning) Forrige eier har koblet et solcelle anlegg rett på forbruksbatteriene. Kan jeg beholde denne konfigurasjonen? Eller er det ugunstig at ladespenning fra solcelle kan komme samtidig som dynamo og vis versa? Redigert 17.Juli.2017 av izzno (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 Bare sørg for å ha en regulator mellom solcellepanelet og batteriene, for å unngå overlading, så går dette helt fint. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 Går helt bra. Selv har jeg koblet opp et relè og noen dioder slik at når jeg ligger med landstrøm lades forbruksbatteriene fra landstrøm og startbatteriet fra solcellepanelene. I uthavn får startbatteriet klare seg selv, mens forbruksbatteriene lades fra solcellepanelene. Under motorgange lades begge batteribankene fra dynamoen. Solcellepanelene kobles da til startbatteriet, men ladingen overstyres da helt av den mye kraftigere dynamoen. Disse omkoblingen gjøres automatisk. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
izzno Svart 18.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Ny båt, mye reodorkoblinger fra forrige eier. Skal legge om til høsten / våren. Nå handler det bare om å få den tur-klar. Takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.