Ronald Startet 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 17.Juli.2017 Jeg har en MD21B som jeg ønsker å kjøre systemrens av på ferskvannsiden. Årsaken er en mindre lekkasje som jeg håper og tror kan tettes med sånn radiator-tettemiddel - vil i alle fall forsøke det. Siden ferskvannsdelen ikke har vært tappet på de 26 årene i min eie, og antakelig ikke tidligere heller, så bør nok ting renses opp litt først. Jeg er usikker på stedet for å åpne tappekran. Foran på venstre side (sett bakenfra motoren) har jeg slanger inn/ut til varmvannsbereder. Jeg har tidligere forsøkt meg på å åpne den nedre av disse. Det fungere i og for seg, men jeg får ut alt for lite (og ja, jeg har tatt av også øvre slange, åpnet lokk i ekspansjonstank etc for å unngå vakuum). Noen som kjenner denne motoren godt, og vet om det er andre steder jeg skal åpne for tapping? Servicemanualen har en skisse hvor det henvises til en tappekran i bakkant på venstre side, ved eller ovenfor startmotoren. Kan det være noe her...? Noen forresten som vet sånn ca. hvor mye jeg normalt skal få ut? Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 Det stemmer at det er en tappe Kran bakerst på venstre side over startmotor. Eneste minuset her er at det vil renne rett ned i startmotoren. Så jeg hadde vurdert å tatt av denne eller skjermet den. Jeg brukte en plate på skrå inn mot blokken sånn at vannet rant inn på blokken og ned. Angående mengde med vann så er jeg usikker. Hvor er det du har en lekkasje? Sånne tettemidler er egentlig laget for å tette mindre lekkasjer i selve radiatoren. Å dette er en midlertidig fiks. Ikke permanent. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 18.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Takk for svar, da skal jeg nok finne tappepunktet - det blir først om et par uker jeg er i båten igjen. Takk også for tipset om skjerming av startmotoren, tipper en pose over den kan være et bra tiltak. Du spør om hvor jeg har lekkasjen. Vel, det vet jeg ikke sikkert. Men en mulighet, og en av de siste, er at det kan være et-eller-annet i varmeveksleren. Har ingen klare indikasjoner på det, men er det noe der så kan kanskje et slikt middel være til help. Det er derfor jeg har lyst til å prøve, krysser fingrene for at det ikke kan medføre problemer av annet slag. Lekkasjen min har vært der sikkert 6-8 år. Det forsvinner lite vann, og mengden som forsvinner er ganske stabil - er på omtrent samme nivå som "alltid" tror jeg. Og hvis det har økt over tid så er økningen i så fall helt minimal. Mister kanskje 2-3dl på en 3-timers tur på god marsjfart, det er strengt tatt ikke verre enn at det går an å leve med. Men ikke ønskelig, så jeg har nylig skiftet toppakning (inkl. planet toppen), byttet v.vannsbereder, gått over slanger til sistnevnte, og ellers sett meg grønn og blå etter lekkasjer. Jeg har ikke vann i oljen, men hadde (har) litt sort film i kjølevannet (ekspansjonstanken), derfor byttet av toppakning (til ingen nytte). Så da er varmeveksleren altså noe av det som står igjen, ergo prøver jeg meg på lettvintvarianten med slik "vidundermiddel" til å fylle i systemet. Er det andre gode tips til hvor/hva jeg skal sjekke, så tas de i mot med takk :-) Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Det er mulig å trykkteste systemet. Biltema har ett genialt sett til dette. Da kan du se hvor det eventuelt lekker. Med mindre det lekker innvendig I varmeveksler. Det er jo ett heller enkelt oppsett dette systemet så er ikke mange plassene det kan lekke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.