Snekkus Startet 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 17.Juli.2017 Hei Hei Da har jeg blitt båteier for første gang. Vet ikke mye om båten så fint om noen klarer å se hva slags type snekke det er Båten sto på vannet og motoren startet da jeg fikk den, men den var ganske siten i overbygget og trengte en overhaling ellers også. Nå står båten på land å jeg skal starte på noe jeg aldri har gjort før. Jeg har lest mye om behandling av trebåter, men må inrømme at jeg blir fryktelig forvirret. Er det noen her inne som kan gi meg en fin og enkel oppskrift fra a-å på hvordan og hva jeg må og bør gjøre? Skal det oljes eller lakkes, hvordan bruker man parasittdrepende middel, skal man skrape av bbunnstoffet pusse ned hele båten også påføre olje/lakk der hvor bunnstoffet var før man påfrører nytt? Hvordan bør jeg behandle insiden av skroget? og hva gjør jeg med råte under fenderlisten? Jeg har mange spørsmål siden jeg aldri har vært borte i det før så setter pris på all hjelp jeg kan få Kommer til å legge inn flere bilder og mer info etterhvert fom jeg holder på. På forhånd takk for all god hjelp Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 hvis du holder til i nærheten av Kristiansand, så tror jeg det kan være ei snekke fra Roland i Hannevika, en kjent og dyktig båtbygger som gav seg utpå 70-tallet. Du har tenkt gjennom at båten tørker veldig fort nå midt på sommeren? Når du går i gang med skroget utvendig, så se hva som er på fra før: Er båten lakka, så la den forbli lakka. Ravilakk er fin båtlakk, evt blank benarolje, som er litt seigere. Skrap treet, ikke naglehodene. Naglehodene holder bordene sammen, sliper du hodene ned, vil bordene lettere gå fra hverandre når den går i sjøen. under vannlinja må du også ta, det er faktisk de det trengs mest. Slip, prime med blymønje der du kommer inn til tre. Forresten, blymønje fins vel ikke lenger, spør hva de bruker istedet nå. Biltema sii kbbersoff er billig og OK utenpå. Inni kan du ta til vinteren. Har du råte, er det lurtbom du legger ut bilde av hvo den er. Motivasjonen til å stelle båt kommer av gleden av å være på sjøen, så bruk båten nå, og mekk minst mulig i sesongen. Du kan jobbe deg halvt ihjel om du skal få båten til å bli sm y. Dyrt blir det og. Heller fix det du må og nyt båtlivet. Hva vet du om motor og el- anlegg? Sitér dette innlegget Link to post
Snekkus Svart 18.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Båten hentet jeg i porsgrunn :) mulig den er fra sørlandet det viste ikke forrige eier noe om. Ja jeg passer på at det alltid ligger litt vann i båten, skal også få satt opp telt så den skjeres for solsteika skal få tatt bilde av råteskadene. sitter en Fm 8-12 hk bensin motor med elstart i den Sitér dette innlegget Link to post
Snekkus Svart 18.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Her har ser dere råteskadene under fenderlisten. hvordan angriper jeg dette best? tenkte kanskje jeg kunne splitte det øverste bordet og fjerne treverket som er dårlig og sett inn et nytt stykke som fyller hele plassen. Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Å splitte øverste bordgang går utmerket godt an. Bruk epoxylim til å lime på ny øvre del. Men sannsynligvis er også dollbordet ditt anløpent her og der. Fjern fenderlista og skrap ned dollbordet, så får du bedre oversikt over eventuelle råteskader. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.