Jump to content

Sabb 10g med kjølesløyfe går varm

sebba2

Recommended Posts

Halla! Har ein sabb g(?) 8-10hk som sliter litt med kjøling. Er for øyeblikket på ferie, men grubler bare litt for å få tia til å gå! 

Denne e altså ferskvannskjølt, med sløyfe såvidt jeg veit. Men når den har gått ei stund på god gass, blirn varm. Har vært oppi nestn 90 grader.. Har lest at å stake opp kanaler, bytte kjølevann, skjekke impeller og termostat er smart? Er storfan av motorn allerede, går alltid! Fantastisk motor. 

-Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Stake opp kanaler er bare nødvendig på de sjøvannskjølte. Og impeller har den ikke, den har I stedet en gummiskive. Men denne bør sjekkes, sammen med ventilene på ferskvannspumpa. 90 grader går greit, men den bør ikke bli stort over da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Okei! Ja båten har ikke vært på land på 2 år, tenker nok at rørene under vann er gode og fulle i drit utvendig. Motoren dampa og sleit litt sist gang, ble litt nervøs :/ Visste ikkje det ikje var impeller, takk for raske svar! Motoren har gått med frostvæske såvidt jeg veit.. husker at kjølevannet så ganske grusomt ut når jeg åpna lokket. Sikkert lenge siden det har vært bytta..

-Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Hørrres bra ut! Blir godt og komme hjem til kulden fra 35 grader i skyggen i spania.... alt for varmt.

Når jeg skal skyle gjennom motoren, holder det vel å bytte kjølevannet en 5-10 ganger? Åsså ny frostvæske etterpå?

Forresten, noen som har lagt opp kontrollboks på girkassa på disse? Er jo vridbart system på denne. Meiner at girvelgerspaken har 90° fra forover til bakover? Er vel for mye for ein vanlig gass/girwire? Selve gassen i seg selv er ingen problem, er vel verre med girspaken.. 

Ser mange har brukt styresnekke og et lite ratt til omstyringen, da får du både stiv wire og stort utslag på armen. En vanlig girwire blir for veikt og har for lite bevegelse. Det finnes original fjernstyring fra Sabb, men de er skjeldne å finne brukt I alle fall...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Va ute og putra idag og, denne gangen gjekk an så varm at den bare stoppa? :/ Starta selfølgelig fint igjen etter nedkjøling. Termostaten var gåen.. Noken som veit om da går fint og kjøra uten? Nå syns eg kjølasløyfen virke ganske liten og motoren er jo ferskvannskjølt, hadde 65 grader på tomgang uten termostat.. så for kald trur eg ikkje motoren blir?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...