sebba2 Startet 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 17.Juli.2017 Halla! Har ein sabb g(?) 8-10hk som sliter litt med kjøling. Er for øyeblikket på ferie, men grubler bare litt for å få tia til å gå! Denne e altså ferskvannskjølt, med sløyfe såvidt jeg veit. Men når den har gått ei stund på god gass, blirn varm. Har vært oppi nestn 90 grader.. Har lest at å stake opp kanaler, bytte kjølevann, skjekke impeller og termostat er smart? Er storfan av motorn allerede, går alltid! Fantastisk motor. Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
index Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Stake opp kanaler er bare nødvendig på de sjøvannskjølte. Og impeller har den ikke, den har I stedet en gummiskive. Men denne bør sjekkes, sammen med ventilene på ferskvannspumpa. 90 grader går greit, men den bør ikke bli stort over da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gudrun Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Ser index har gitt deg gode råd. Vil bare legge til at kjølesløyfen kan få redusert gjennomstrømning hvis det ikke har vært brukt frostvæske. "Rust og rask" samler seg da på det laveste punktet som er i sløyfen. Ellers regner jeg med at det ikke er x antall strøk med gammelt bunnstoff på nevnte sløyfe. Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 18.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Okei! Ja båten har ikke vært på land på 2 år, tenker nok at rørene under vann er gode og fulle i drit utvendig. Motoren dampa og sleit litt sist gang, ble litt nervøs :/ Visste ikkje det ikje var impeller, takk for raske svar! Motoren har gått med frostvæske såvidt jeg veit.. husker at kjølevannet så ganske grusomt ut når jeg åpna lokket. Sikkert lenge siden det har vært bytta.. Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
index Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Da bør du kople fra og spyle godt gjennom kjølesløyfa.. Sikkert lurt å spyle gjennom motoren også, for så å fylle på ny og ren kjølevæskeblanding. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sebba2 Svart 18.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Hørrres bra ut! Blir godt og komme hjem til kulden fra 35 grader i skyggen i spania.... alt for varmt. Når jeg skal skyle gjennom motoren, holder det vel å bytte kjølevannet en 5-10 ganger? Åsså ny frostvæske etterpå? Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
index Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Mulig det holder. Men gjennomspyling er ofte mer effektivt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sebba2 Svart 18.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Ok, takk for svar! Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Nero II Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Jeg hadde samme problemet. SABB kjølerør i messing. Skifta belgene (noe pel, vanskelig å finne gode skruer), sjekka toppen osv osv. Endte med å få sveisa en meter økt lengde på kjølesløyfa. Det knekka problemet: Da fikk den så stor kapasitet, at jeg holdt tempen under 80 grader. Brutalt ja, men virka. Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 18.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Forresten, noen som har lagt opp kontrollboks på girkassa på disse? Er jo vridbart system på denne. Meiner at girvelgerspaken har 90° fra forover til bakover? Er vel for mye for ein vanlig gass/girwire? Selve gassen i seg selv er ingen problem, er vel verre med girspaken.. Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
blueline Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Kan være lurt å kjøre en runde med systemrens evt. radiatorrens for å få bort belegg i rør og motor. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 Ser mange har brukt styresnekke og et lite ratt til omstyringen, da får du både stiv wire og stort utslag på armen. En vanlig girwire blir for veikt og har for lite bevegelse. Det finnes original fjernstyring fra Sabb, men de er skjeldne å finne brukt I alle fall... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sebba2 Svart 23.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2017 Va ute og putra idag og, denne gangen gjekk an så varm at den bare stoppa? :/ Starta selfølgelig fint igjen etter nedkjøling. Termostaten var gåen.. Noken som veit om da går fint og kjøra uten? Nå syns eg kjølasløyfen virke ganske liten og motoren er jo ferskvannskjølt, hadde 65 grader på tomgang uten termostat.. så for kald trur eg ikkje motoren blir? Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
index Svart 24.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 Har du gjort ren kjølesløyfa nå? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sebba2 Svart 24.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 Nei, orka ikkje det igår. Ska gjera det idag Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
index Svart 24.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 Da vet du I det minste hvorfor den ble varm. Den har ikke godt av slike varmkjøringer, men det vet du sikkert. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sebba2 Svart 24.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 Veit det.. ingen motorer liker det :/ Da som e at eg trudde an skar seg eg :D Men an bare tuff tuffa ner på turtallet av seg sjøl, og te slutt stoppa. Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.