Jump to content

Engbo ankervinsj, tauet kiler seg

Svinaldo

Recommended Posts

Hei,

Har akkurat installert Side-Power Engbo Midi 201 ankervinsj. Vinsjet inn tauet og prøvekjørte den et par ganger og alt så bra ut.

Prøvde den for første gang på ordentlig i Tønsberg i dag, og det ble skikkelig antiklimaks... Tauet kilte seg fast da jeg vinsjet inn, så vinsjen stoppet. Så skikkelig profft ut.

Tauet hadde gått forbi den sperren som står etter tauavviseren (hullet tauet går ut av og ned i bøtta) og viklet seg dobbelt og satt virkelig fast. Demonterte trekkskive og tauavviser, fikk opp tau-ussen monterte igjen, og det samme skjedde igjen,

Demonterte og ser nå at sperren i tauavviseren har smeltet! Se bildet. Tydeligvis har sperren jobbet veldig hardt. Det var ikke mange sekundene jeg vinsjet i Tønsberg, så kan det ha skjedd da jeg vinsjet tauet inn for første gang? 

Jeg har 12mm tau, ikke bly (men det kan vel ikke være grunnen?), og har ca 270 grader ilegg rundt trekkskiven, og tauet går så rett ned i bøtta. Alt etter boka så langt jeg kan se, men noe må jo være feil...

Noen ideer?

IMG_0038.JPG

Redigert av Svinaldo (see edit history)
  • 1 år senere...
  • 9 måneder senere...

Jeg hadde den samme vinsjen i forrige båt, med samme problem. Hos meg ble det løst ved å rotere festet med stoppsensor i retning ut, slik at tauet gikk fra å gå 180 grader med rundt til i overkant av 90 grader. Dersom distanse fra vinsj til beholder til tau ikke er høy nok, tror jeg problemet kan være litt vanskeligere å løse.

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Comforthe skrev for 8 timer siden:

Jeg hadde den samme vinsjen i forrige båt, med samme problem. Hos meg ble det løst ved å rotere festet med stoppsensor i retning ut, slik at tauet gikk fra å gå 180 grader med rundt til i overkant av 90 grader. Dersom distanse fra vinsj til beholder til tau ikke er høy nok, tror jeg problemet kan være litt vanskeligere å løse.

Ankerline går via et 32mm pexrør(gjennomføring gjennom dørk) og rett i bøtta. :smiley:

Er i kontakt med Slepiner, så får vi se hva de sier :thumbsup:

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
TrikkerN Lønning skrev for 15 timer siden:

Ankerline går via et 32mm pexrør(gjennomføring gjennom dørk) og rett i bøtta. :smiley:

Jeg tolker det du skriver som at røret sitter mellom vinsj og bøtta? Det høres jo ryddig ut men min erfaring, fra da jeg installerte vinsjen og prøvekjørte en del, er at det ikke skal mye "motstand" til i fallet før vinsjen begynner å tulle med tauet. Hvis installasjonen er slik jeg tror, er det i alle fall viktig at tauet ikke "henger" (eller møter motstand) i røret ned mot bøtta. Men mulig jeg misforstod :)

Uansett, lykke til! Jeg var i alle fall veldig fornøyd med denne vinsjen.

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Comforthe skrev 36 minutter siden:

Jeg tolker det du skriver som at røret sitter mellom vinsj og bøtta? Det høres jo ryddig ut men min erfaring, fra da jeg installerte vinsjen og prøvekjørte en del, er at det ikke skal mye "motstand" til i fallet før vinsjen begynner å tulle med tauet. Hvis installasjonen er slik jeg tror, er det i alle fall viktig at tauet ikke "henger" (eller møter motstand) i røret ned mot bøtta. Men mulig jeg misforstod :)

Uansett, lykke til! Jeg var i alle fall veldig fornøyd med denne vinsjen.

Et bilde sier mer en tusen ord :yesnod::giggle:

20200401_221234.jpg.0007c987fbc98b3b6e576293f32b0593.jpg

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...