Jump to content

Edit History

WithVital

WithVital

Det vil nok kreve litt tid og penger å fikse denne, så bestem deg først for om du vil investere i denne båten eller finne deg en annen hvor skroget er bedre.

 

Når det er vått skum, må du regne med at fineren i dørken og i akterspeilet også er vått. Du bør bytte / fikse både dørken og akterspeilet, og da snakker vi fort noen (tusen) timer (kroner).

 

Jeg er helt fullstendig inhabil i alt som har med reparere båt å gjøre, men hvis du bestemmer deg for å kjøre på, vil jeg anbefale å kutte ut (stikksag) 80% av dørken i et eller to store stykker  (så du har ferdige maler til erstatning, eller i beste fall til å lime på plass igjen hvis fineren i dørken (6mm) ikke er våt) og fjernet skummet. Etter skummet er ute, kan du reparere hullene i kjøl ++

Erstatt skum med kryssfiner, XPS med glassfiber utenpå, eller litex-plater for eksempel. Plaste dem uansett. La det være en "inspeksjonsluke" i dørken så du kan lufte og tørke inni dobbelbunnen i opplag.

 

Før du erstatter bunnen bår du sjekke Akterspeilet. Akterspeilet er (nesten) helt garantert fylt av en klissvåt kryssfinerplate som en gang var sterk og stabil, men som nå er er ordentlig problem som du må reparere. Rimelig mye fukkel å få den ut, og du må dele skroget (ta av innerlineren) for å komme til bak brønnen.

 

Personlig ville jeg ønsket å bli rådet fra dette hvis jeg var rundt 20 og ønsket meg båt de nærmeste årene Er du mer interessert i å fikse og mekke og støpe, er dette omtrent så omfattende som du får det på 15 fot, og du fortjener et svennebrev når du er ferdig :)

 

Har du noen du kan få til å hjelpe deg med prosjektet? Tror det er lettere om man er to. Eller i det minste falt i styrkedrikkgryta som liten.

WithVital

WithVital

Det vil nok kreve litt tid og penger å fikse denne, så bestem deg først for om du vil investere i denne båten eller finne deg en annen hvor skroget er bedre.

 

Når det er vått skum, må du regne med at fineren i dørken og i akterspeilet også er vått. Du bør bytte / fikse både dørken og akterspeilet, og da snakker vi fort noen (tusen) timer (kroner).

 

Jeg er helt fullstendig inhabil i alt som har med reparere båt å gjøre, men hvis du bestemmer deg for å kjøre på, vil jeg anbefale å kutte ut (stikksag) 80% av dørken i et eller to store stykker  (så du har ferdige maler til erstatning, eller i beste fall til å lime på plass igjen hvis fineren i dørken (6mm) ikke er våt) og fjernet skummet. Erstatt skum med kryssfiner, XPS med glassfiber utenpå, eller litex-plater for eksempel. Plaste stringerne. La det være en "inspeksjonsluke" i dørken så du kan lufte og tørke inni dobbelbunnen i opplag.

 

Akterspeilet er (nesten) helt garantert fylt av en klissvåt kryssfinerplate som en gang var sterk og stabil, men som nå er er ordentlig problem som du må reparere. Rimelig mye fukkel å få den ut, og du må dele skroget (ta av innerlineren) for å komme til bak brønnen.

 

Personlig ville jeg ønsket å bli rådet fra dette hvis jeg var rundt 20 og ønsket meg båt de nærmeste årene Er du mer interessert i å fikse og mekke og støpe, er dette omtrent så omfattende som du får det på 15 fot, og du fortjener et svennebrev når du er ferdig :)

 

Har du noen du kan få til å hjelpe deg med prosjektet? Tror det er lettere om man er to. Eller i det minste falt i styrkedrikkgryta som liten.

WithVital

WithVital

Det vil nok kreve litt tid og penger å fikse denne, så bestem deg først for om du vil investere i denne båten eller finne deg en annen hvor skroget er bedre.

 

Når det er vått skum, må du regne med at fineren i dørken og i akterspeilet også er vått. Du bør bytte både dørken og akterspeilet, og da snakker vi fort noen (tusen) timer (kroner).

 

Jeg er helt fullstendig inhabil i alt som har med reparere båt å gjøre, men hvis du bestemmer deg for å kjøre på, vil jeg anbefale å kutte ut (stikksag) 80% av dørken i et eller to store stykker  (så du har ferdige maler til erstatning, eller i beste fall til å lime på plass igjen hvis fineren i dørken (6mm) ikke er våt) og fjernet skummet. Erstatt skum med kryssfiner, XPS med glassfiber utenpå, eller litex-plater for eksempel. Plaste stringerne. La det være en "inspeksjonsluke" i dørken så du kan lufte og tørke inni dobbelbunnen i opplag.

 

Akterspeilet er (nesten) helt garantert fylt av en klissvåt kryssfinerplate som en gang var sterk og stabil, men som nå er er ordentlig problem som du må reparere. Rimelig mye fukkel å få den ut, og du må dele skroget (ta av innerlineren) for å komme til bak brønnen.

 

Personlig ville jeg ønsket å bli rådet fra dette hvis jeg var rundt 20 og ønsket meg båt de nærmeste årene Er du mer interessert i å fikse og mekke og støpe, er dette omtrent så omfattende som du får det på 15 fot, og du fortjener et svennebrev når du er ferdig :)

 

Har du noen du kan få til å hjelpe deg med prosjektet? Tror det er lettere om man er to. Eller i det minste falt i styrkedrikkgryta som liten.



×
×
  • Create New...